2026-04-25, 09:26
Avstängd
Dags för Trump att reta upp britterna också genom att ifrågasätta deras rätt till Falklandsöarna:
https://www.theguardian.com/uk-news/2026/apr/24/uk-position-falklands-unchanged-leaked-pentagon-memo

Trump går verkligen all in för att sabba relationerna med Europa.
Citera
2026-04-25, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Exakt hur ska han göra verklighet av det? Såvitt jag vet finns det inget sätt att kasta ut en medlem i Nato.

Möjligtvis att USA går ut ur Nato.
Citera
2026-04-25, 10:20
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Hur skulle det gå till? Du gör mig fundersam här. Fetade.

Du har inte jobbat i statlig byråkrati antar jag?

Det betyder i korthet att du inte kan använda en cent av statliga medel. Dvs. inte arbetstid (om lönen betalas av staten), inte kontorsutrymme (om hyran betalas av staten), inga konsulter eller experter (om deras arvoden betalas med statliga medel), inte telefonen (om räkningen betalas av staten), inga statsanställda rådgivare, ministrar, jurister, militärer etc. (eftersom de betalas av staten) och inte ens kaffet (om det kommer ur en maskin vars fakturor betalas med statliga medel). Du kan heller inte flyga hem soldater och utrustning från Europa pga "avslutat NATO" (eftersom staten står för fiolerna där också), men det går förstås potentiellt att runda.

Det här beror på att statsbudgeten och all användning alltid kräver en "act" i USA (det är kongressens huvudsakliga jobb).

Också värt att notera att man för säkerhets skull har inkluderat "appropriated", dvs. pengar man lyckats få in till staten på andra vägar (t.ex. genom att sälja beslagtagen olja etc.).
Citera
2026-04-25, 10:56
Medlem
Man kan bara hoppas att USA lämnar nato så kan vi kolla hur Europas latte pappor ställer upp o skyddar sina länder 🤣
Citera
2026-04-25, 11:21
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du har inte jobbat i statlig byråkrati antar jag?

Det betyder i korthet att du inte kan använda en cent av statliga medel. Dvs. inte arbetstid (om lönen betalas av staten), inte kontorsutrymme (om hyran betalas av staten), inga konsulter eller experter (om deras arvoden betalas med statliga medel), inte telefonen (om räkningen betalas av staten), inga statsanställda rådgivare, ministrar, jurister, militärer etc. (eftersom de betalas av staten) och inte ens kaffet (om det kommer ur en maskin vars fakturor betalas med statliga medel). Du kan heller inte flyga hem soldater och utrustning från Europa pga "avslutat NATO" (eftersom staten står för fiolerna där också), men det går förstås potentiellt att runda.

Det här beror på att statsbudgeten och all användning alltid kräver en "act" i USA (det är kongressens huvudsakliga jobb).

Också värt att notera att man för säkerhets skull har inkluderat "appropriated", dvs. pengar man lyckats få in till staten på andra vägar (t.ex. genom att sälja beslagtagen olja etc.).

😁

Jag ser nu att min fråga eller fundering var luddig.

Du skriver först att nya lagar gör det omöjligt för Trump att på egen hand lämna Nato.

Sedan skriver du att USA och Europa , kommer att lämna Nato.

Motsäger du inte dig själv?

Resten av mitt inlägg syftar på diskussioner,som jag tror bara är allmänna idéer.
Citera
2026-04-25, 11:24
Medlem
Hur Donald Trump skulle kunna straffa NATO-allierade
https://youtu.be/ZS5b4wx9ERo
Citera
2026-04-25, 11:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Blir det inte enklare om man kastar ut Trump och hans familj och tar ifrån dem deras pengar och deras internet-konton?

Idén att ett land kan styras via internet visar sig ganska kass.
Citera
2026-04-25, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
NATO är en försvarsallians, synd att idioten i Washington inte har förstått det. Irankriget är däremot Trumps privata påhitt, och det är dessutom ett olagligt anfallskrig som bryter mot alla FN-stadgar man kan tänka sig från pärm till pärm.

Varför i hela fridens namn skulle Spanien upplåta sina flygbaser i denna cirkus?

Ja dom gör inte det nu för vänsterextrema krafter styr i Spanien. Annars hade det inte varit några konstigheter.
Citera
2026-04-25, 12:00
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Spräng NATO:s självbild i småbitar bara, bilden av en vänlig klubb där alla är lagspelare och där USA gärna hjälper till. Trump går från klarhet till klarhet.

"NATO 'är ett försäkringsbolag för demokratier" skrev DN:s ledarsida flera gånger för fyra år sedan, när Sverige skulle in. Gabba gabba hey!

Vad då "gabba gabba hey"?
Citera
2026-04-25, 12:03
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NATOist
Spannskiterna har ju inte precis ärat det viktiga Irankriget med sina insatser.

Förklara vad som är viktigt med ett aggressionskrig?
Citera
2026-04-25, 12:22
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Hur hade du tänkt att horan Trump skulle kunna kasta ut ett land ur NATO?
Citera
2026-04-25, 12:22
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Fast det är ju det han inte kan. Tack vare ny amerikansk lagstiftning från 2024 (som kom till enkom pga. Trumps NATO-hot första gången har var president).

"SEC. 1250A. LIMITATION ON WITHDRAWAL FROM THE NORTH ATLANTIC TREATY ORGANIZATION.

The President shall not suspend, terminate, denounce, or withdraw the United States from the North Atlantic Treaty, done at Washington, DC, April 4, 1949, except by and with the advice and consent of the Senate, provided that two-thirds of the Senators present concur, or pursuant to an Act of Congress.
"

De byggde också in ett slags "failsafe" för att stoppa olika sorters trixande:

"No funds authorized or appropriated by any Act may be used to support, directly or indirectly, any decision on the part of any United States Government official to suspend, terminate, denounce, or withdraw the United States from the North Atlantic Treaty, done at Washington, DC, April 4, 1949, except by and with the advice and consent of the Senate, provided that two-thirds of the Senators present concur, or pursuant to an Act of Congress."

I praktiken innebär det att inga statliga pengar överhuvudtaget kan användas för att göra eller ens förbereda ett sånt beslut "i praktiken".

Sen kan ju Trump försöka få kongressen att rösta för ett sånt förslag, men över 60% av republikanerna är pro-NATO och demokraterna röstar garanterat emot. Och i Senaten är en ännu större andel av de republikanska senatorerna pro-NATO (vet faktiskt ingen som är för att USA ska dra sig ur), och dessutom krävs över 66%.

Att han skulle dra tillbaka amerikanska trupper från Europa spelar ingen roll (fast det skulle vara bra för Europa, förstås).

- - -

Personligen ser jag det som en tidsfråga innan USA eller de europeiska länderna lämnar NATO. USA står idag för bara 17%, och USAs ökande militära "äventyr" runt om i världen riskerar att de europeiska länderna blir indragna i nåt skit-krig nånstans.

Iran-fiaskot är ett bra exempel på det, USA startade anfallskriget utan att ens diskutera med sina "allierade", och sen har det varit en blandning av gråt, gnäll och bravado. "Vi behöver hjälp". "Vi behöver ingen hjälp". "Ni är dåliga allierade när ni inte hjälper". "Det här som vi har ställt till med är ju ert problem". Det är tammefan patetiskt så det förslår, är det så här planetens "eminenta militärmakt" gråter och gnäller när det är skarpt läge?

Men också Europa är litet patetiska, det är ju ingenting som hindrar att en europeisk ledare kliver fram och säger: "Stop crying little Pete, this is your own fuckin' mess, you fix it, retard! Clean up the shit in your trousers, shut up and fuck off!". Tja, bortsett från att vi européer är mer väluppfostrade än så.

Jag kan förstås ha missat den biten. Men jag håller förstås med, 100%.

Men herregud. Det finns massa olika sätt att "lämna NATO" på. Tänk lite. Inget som hindrar att man fortsatt är medlem på papper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in