2026-04-23, 16:23
Medlem
SVT missade simmande älgar igen. Andra gången redan de missat simmare. Vad är det för amatörer som sköter studion i år? Tidigare år har man kunna följa alla simmare från de gått ner i älven tills dom kommit upp på andra sidan.
2026-04-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Jag har sett. Den finns med.
Visades nyss en kort sekvens från Björnmyren men det såg dött ut där. Såg ut som om det inte var något utsatt kadaver där bara ben från fjolårets kadaver...
2026-04-23, 17:12
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitizenO
SVT missade simmande älgar igen. Andra gången redan de missat simmare. Vad är det för amatörer som sköter studion i år? Tidigare år har man kunna följa alla simmare från de gått ner i älven tills dom kommit upp på andra sidan.
Ja, det är faktiskt konstigt att de har fått med dem i extrakamerorna men inte i den publika sändningen så att man kan se det den vägen. Riktigt dåligt. Jag får också en känsla av att det inte är den vanliga studiopersonalen som sköter det i år, eller så har de bara haft otur.

Citat:
Visades nyss en kort sekvens från Björnmyren men det såg dött ut där. Såg ut som om det inte var något utsatt kadaver där bara ben från fjolårets kadaver...
Ja, det ser fortfarande väldigt tomt och trist ut. De har haft tekniska problem, sades det i Svt's chatt, men det är ju markägaren som lägger ut kadavren och kameran verkar uppenbarligen fungera. Ska de ha med den kameran i sändningen överhuvudtaget får de nog se till att det fylls på något där snart.
2026-04-23, 17:28
Medlem
Jultrollets avatar
Nu simmar minst tre stycken över!

Hm, de verkar ha lite svårt att veta vart de ska? Simmade två tillbaka igen? Jo, det verkar så för de vände tillbaka såg det ut som. Den ene hamnade på Risudden igen..
Senast redigerad av Jultrollet 2026-04-23 kl. 17:38.
2026-04-23, 17:49
Medlem
Varför simmade en tillbaka igen? Var blev de andra av, gick de upp eller varför gjorde de inte det? Kan det ha varit björn, varg eller lo där de blev rädda för?
2026-04-23, 20:24
Medlem
Tiilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet

Hm, de verkar ha lite svårt att veta vart de ska? Simmade två tillbaka igen? Jo, det verkar så för de vände tillbaka såg det ut som. Den ene hamnade på Risudden igen..
Har missat så många simmare idag, ser fram emot att se det på höjdpunkterna! Nu har vi fler simmare, två som precis tog sig över. Ser ut att vara fortsatt rörelse på Norra Udden så kanske blir några fler innan kvällen är över 🤞
2026-04-23, 20:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiila
Har missat så många simmare idag, ser fram emot att se det på höjdpunkterna!
Charmigt att du sitter och väntar på tjock-tevens kvällssändningar av dagens höjdpunkter, men för de med ADHD skall jag bara upplysa att på röda tidsaxeln undertill på svtplay-länken kan man ju jumpa mellan alla dagens markerade händelser.
2026-04-23, 21:05
Medlem
Tiilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Charmigt att du sitter och väntar på tjock-tevens kvällssändningar av dagens höjdpunkter, men för de med ADHD skall jag bara upplysa att på röda tidsaxeln undertill på svtplay-länken kan man ju jumpa mellan alla dagens markerade händelser.
Förhoppningsvis har de flesta födda efter 1940 upptäckt den funktionen redan. Jag har ADHD men uppskattar ändå att vänta på höjdpunkterna, som att vänta på att få öppna paket på julafton🙃
2026-04-24, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet

Såg också det Du skriver om, det blev lite drama någon halvtimme innan Kunskapskanalen slutade sin sändning för dagen (18.00).

Det var fyra älgar som började simma, nästan framme vek de av åt olika håll.
På något sätt känns det som att älgarna väljer att simma mot fastlandet i en annan riktning än tidigare (kanske därför kamerorna inte får fatt på dom). Kanske är det väldigt strömt och där de närmade sig land såg det väldigt brant ut.

Av de två som valde att simma lite mer till vänster tog sig en upp på torra land (räkneverket räknade upp).
Den andra valde att simma tillbaka och såg väldigt vilsen ut, först vände och gick ut i vattnet igen en bit men ångrade sig och gick oroligt fram och tillbaka.
De två som simmade åt höger fick vi inte se mer i sändningen (så länge den pågick).

Stackars älgkalven (som jag tror att det var), mamman på fastlandet och hen på Risudden och inte kan de ropa på varandra!

I natt har de äntligen fått ordning på Björnmyrenkameran, inget hände iof men snart kommer nog nalle att dyka upp. Hoppet lever kvar och antar att "skogsmulleartisten" håller sig borta från det området.

Nu står räkneverket på 14 över älven, det är verkligen inte många som visats i direktsändning, en textremsa har kommit upp iaf vid två tillfällen om att det ska visas senare.
2026-04-24, 09:18
Medlem
Citat:

Vadå SVT missade simmade älgar?
Som jag förstått det hela så har SVT inget att göra med var kamerorna sätts upp, ej heller personal i kontrollrummet (verkar vara bemannat från runt 05 på morgonen).

Dock verkar SVT vara inblandad i den tokiga idén att ta in en "artist" i området med början idag!
2026-04-24, 09:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
det blev lite drama ... fyra älgar ... vek de av åt olika ... väldigt strömt ... väldigt brant ... väldigt vilsen ... oroligt ... älgkalven ... inte kan de ropa på varandra ... ordning på Björnmyrenkameran ... nalle ... "skogsmulleartisten" håller sig borta ...
Denna rapport gör mig alldeles vimmelkantig av spännande action. Kan behöva se allt detta i slow motion för att hinna anteckna och komma ifatt. Känner mig som en älg som flyter strömt åt fel håll, med öronen förvånat fladdrande.
2026-04-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Denna rapport gör mig alldeles vimmelkantig av spännande action. Kan behöva se allt detta i slow motion för att hinna anteckna och komma ifatt. Känner mig som en älg som flyter strömt åt fel håll, med öronen förvånat fladdrande.

Iof tycker jag inte om när du hackar sönder mitt inlägg!

Älgen som kom tillbaka till Risudden verkade känna sig väldigt vilsen, förmodligen för mamman lyckades ta sig upp på fastlandet.

Ps Lika vilsen som jag till och från känt mig i svampskogen ibland. Ds

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in