2026-04-24, 11:25
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugg.och.jenka
Varför rekommenderar du att tillsätta en fettsyrekälla till det som redan nämnts och varför i hela friden är det en vegetabilisk sådan dessutom? Det är så förbenat dumt att man rakt blir småseriös på internet för en stund. Fan också.
Därför att vi behöver fettsyror.
Citera
2026-04-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staybound
Jag behöver spara pengar ett tag framåt och frågade AI om jag kunde leva på kålsoppa med lök och morötter, blodpudding, yoghurt och ägg. Den sa att detta var helt OK eftersom jag tar vissa tillskott som D-vitamin om vinter, backar upp lite med selen, zink och magnesium. Jag äter gärna frukt som godis så det skulle jag äta också.

Vad säger ni människor med riktiga hjärnor?

Ägg är ju ett av världens bästa livsmedel i alla kategorier så du kan i stort sett komma långt på det. Jag äter 700g äggröra om dagen sedan kanske 5-6 år iaf. Är bodybuilder med större intresse på kosten. Så jag vet vad en kropp behöver. Äter du även lite kött så har du därmed en stabil grund att må toppen och klara att prestera. Nu kommer du säkert äta annat också. Men det kan vara bra att veta att du inte behöver näring från grönsaker och sådär om du intar det jag berättade om.

Någon nämnde rapsolja vilken är en fröolja och sådant är skräp. Du bör köpa svenskt smör och tillsäta. Det är riktigt bra för din kropp! Inget margarin, olja eller liknande. Smör är inte så dyrt och värt pengarna alla gånger om tycker jag.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-04-24 kl. 18:22.
Citera
2026-04-24, 22:54
Medlem
staybounds avatar
Citat:
Blodpudding låter bra men läser du innehållsförteckningen så borde du komma till insikten om att det faktiskt är skräp, tyvärr. Ägg är perfektion. Du kan nog klara dig fint på enbart det ifall du vill vara en riktig hårding. Det var inte en artificiell intelligens som du rådfrågade så var god kalla det för något annat.

Varför är det skräp? Det är mest blod och mjöl. Klart att det är socker med, men äter bara frukt annars som ger socker.

Ägg är ju bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Ja, men komplettera med baljväxter (linser, bönor, ärtor), potatis och fet fisk (makrill i tomatsås / sardiner / sill) då och då.

Tillsammans med det du räknar upp kan man leva ett långt och hälsosamt liv på detta.

Baljväxter är billiga men otroligt trista. Kan inte äta sådant. Fisk är gott men dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Lägg till rapsolja i soppan så är du i hamn (fettsyror). En del av kålen äter du helst rå för att öka mängden C-vitamin (du kan hacka lite grovt och lägga i soppan när den är klar om du tycker att rå kål är jobbig att äta).

Behöver nog inte öka c-vitamin för jag äter frukt. Det är rapsolja i blodpudding. Det kanske är lite tveksamt, sedan steker man den i något med.

Citat:
Ursprungligen postat av Erik71757
Min AI sa man måste äta fisk 2 ggr i veckan för att få nyttiga fettsyror. Blir inflammation annars. Tror den bryr sig om mig.

Får man inflammation om man inte äter fisk? Hur har människor klarat sig som inte levt vid vatten?
Citera
2026-04-24, 22:57
Medlem
staybounds avatar
Ska tillägga att jag tycker om den mesta maten, men jag skulle vilja standardisera den. Istället för att lägga krut på vad jag ska äta dag till dag. Förutom dessa baljväxter de går fetbort. Jag blir inte sugen på mat på det viset, har aldrig kastat i mig mat för att det är gott bara.
Citera
2026-04-25, 05:03
Medlem
Citat:
Varför är det skräp? Det är mest blod och mjöl. Klart att det är socker med, men äter bara frukt annars som ger socker.

Ägg är ju bra.

"Mest blod och mjöl" blir lite missvisande då blodet kommer in på femteplats i Gea's (Lithells) skräpblandning. Efter rapsolja. Varför rapsolja i blodpudding? Ja varför inte, personer som köper deras otjänliga gegga för en tia vet inte bättre. Det var speciellt detta märke jag hade i åtanke då det var budget på tapeten, något du bekräftade då du senare nämnde rapsoljan. De bättre märkena (som förövrigt kostar mer än det dubbla, vilket understryker hur undermålig budgetpuddingen faktiskt är) innehåller ingen rapsolja, dom har nöttalg. Och bara råg istället för råg och vete mix.
Är inte speciellt förtjust i säd rent generellt men det är billigt och håller man sig borta från bottennappet vete så är det väl inte så farligt. Lite havregrynsgröt har inget dött av. Vad jag vet.
Citera
2026-04-25, 09:31
Moderator
Lapapps avatar
Flyttar till mer passande forum.

Medicin och hälsa --> Dieter och specialkost
/Moderator
Citera
2026-04-25, 18:28
Medlem
zombie-nations avatar
Blev lite inspirerad.

Inte av själva matens innehåll, utan att man faktiskt kan äta samma mat, få ned både tänkandet kring att handla mat och att nöta in hur maten lagas (är bra på att laga mat och grunderna sitter, men lagar jag varierat så glömmer jag mellan varven, inte så att minnet sviker, men själva automatiseringen försvinner). Eftersom jag just idag steker blodpudding kände jag att detta kanske kan vara något.

Skulle också vilja koka ned maten till få beståndsdelar. Hoppar på konceptet med skillnaden att jag "måste" äta bröd.

Inte för att bli nyttigare, men för att förenkla. Kanske en strategi för en dampunge som mig.

Sedan så tycker jag inte det är valfritt, man måste ha lingonsylt. Den är ju svindyr men man måste inte ösa på massa.

Nu är detta min tråd. Så det så!
Citera
2026-04-25, 20:46
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Jag behöver spara pengar ett tag framåt och frågade AI om jag kunde leva på kålsoppa med lök och morötter, blodpudding, yoghurt och ägg. Den sa att detta var helt OK eftersom jag tar vissa tillskott som D-vitamin om vinter, backar upp lite med selen, zink och magnesium. Jag äter gärna frukt som godis så det skulle jag äta också.

Vad säger ni människor med riktiga hjärnor?

"blodpudding, yoghurt och ägg" är väl någorlunda godkänt. Hoppas inte det är en sockerbombad youghurt med kemikalier. Sök den fetaste rysk, cypriotisk, turkisk mm.

Rå nötlever är billigt och bland det näringsrikaste i naturen. Kan du få i dig det har du de flesta näringsbehov täckta. Därefter kan du fylla ut med billigt protein. Stora mängder fabriksproducerade kycklingar är perfekt.
Citera
2026-04-25, 21:41
Medlem
KnullfBristerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik71757
Min AI sa man måste äta fisk 2 ggr i veckan för att få nyttiga fettsyror. Blir inflammation annars. Tror den bryr sig om mig.

Har du ingen fru som kan bjuda på fisk dom två gångerna då?
Citera
2026-04-25, 21:46
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullfBristersson
Har du ingen fru som kan bjuda på fisk dom två gångerna då?

Han kan slafsa i sig några burkar makrill/sardiner i tomarsås så är det fixat
Citera
2026-04-26, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Stora mängder fabriksproducerade kycklingar är perfekt.

Det är ju dock trist när en sisådär 25% försvinner vid uppvärmning vilket ger ett tveksamt faktiskt kilopris. Då köper jag hellre rabatterad färs och tar den högre fetthalten som en bonus.
Citera
2026-04-26, 09:40
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Det är ju dock trist när en sisådär 25% försvinner vid uppvärmning vilket ger ett tveksamt faktiskt kilopris. Då köper jag hellre rabatterad färs och tar den högre fetthalten som en bonus.

Ja det finns bra och dåliga varianter för detta. Men för stora mängder animaliskt protein för lågt pris kan det ofta bli. Man ska nog inte enbart äta sådant. För näring så är det nötorgan som ger mycket för ett lågt pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in