Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Ok, jag läste första sidan. Såg inget radikalfeministiskt överhuvudtaget. Bara en helt klassisk kvinnokamps - text.
Kan du berätta vad på deras hemsida jag ska läsa? Som du vänder dig emot så mycket.
Citat:
Feminism är handling
Ingen kan ignorera kvinno- och tjejjourernas betydelse för den svenska feminismens starka ställning. Men utgångspunkten har alltid varit det konkreta jourarbetet. Feminism handlar om att ge stöd. Alla kvinnor och tjejer kan träffa en man utövar våld mot henne. Det enda som krävs för att råka ut för sexistiskt hot, våld och förtryck är att identifiera sig som kvinna eller tjej. Jourerna drivs med andra ord av systerskap, inte förmyndarskap.
Feminism ger kunskap
Utifrån jourernas praktiska feminism har insikter vunnits som sedan bildat underlag för forskning. Forskningsresultaten har i sin tur plöjts ner i det konkreta jourarbetet och tillsammans har detta mynnat ut i ett eget ämne – Kvinnojourskunskap.
Kunskap ger politisk förändring
Att feminismen fått en så framskjuten position i den svenska offentligheten beror till stor del på de specialkunskaper som kvinno- och tjejjourernas praktiska stödarbete har bidragit till. Roks opinionsdrivande verksamhet har också fått avgörande betydelse för svensk politik.
Feminism ger inte kunskap. Feminism är en politisk ideologi och inte en vetenskap.
Det var längesedan nu så jag kanske inte kommer ihåg allt rätt men det här granskades i en dokumentär och det de kallar forskningsresultat har ingen evidens bakom sig. Det är gammalt dravel om könsmaktsordning och att alla män är potentiella våldsverkare.
I Norge används helt andra metoder som fokuserar på att identifiera riskfaktorer hos förövarna och lär dem att avbryta innan det leder till våld, och det har tydligen effekt på riktigt.
Man ignorerar också helt kvinnans egna eventuella destruktiva mönster, som att hon slår först eller regelbundet söker sig till våldsamma män. Det passar inte in i ideologin eftersom ideologin säger att alla män är potentiella våldsverkare, det spelar ingen roll hur kvinnan agerar.
Män är djur. Kvinnans son kommer en dag växa upp och bli ett djur. Föga förvånande är det många våldsutsatta kvinnor som inte håller med om det budskapet, men de har i sin utsatta position inte så många andra ställen att vända sig till så de får bara acceptera att bli indoktrinerade i den där sörjan.