2026-04-24, 20:07
Medlem
Lao Tzus avatar
Är detta en psyop för USA/Israel för att rättfärdiga en kärnvapenattack som förintar Iran?

Eller vad?

Trump har sagt att iranska flottan är sänkt men det är inte helt korrekt. Kablarna ligger bara lättillgängliga 200 meter ner.

Citat:
Iran Hints at Destroying Hormuz Fiber-Optic Cables, Threatening the Global Internet

a large share of the data connecting Europe, Asia, and Africa passes through the Strait of Hormuz and the Red Sea, accounting for about 30% of global traffi

if several major cables are damaged at the same time, whether by accident or intentionally, serious service disruptions could occur across the Persian Gulf."

https://en.fnnews.com/news/202604241654446842
Senast redigerad av Lao Tzu 2026-04-24 kl. 20:42.
Citera
2026-04-24, 20:10
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Märkligt att man inte hört ett skit om Hormuz tills att USA-Israel börjar bomba Iran och nu helt plötsligt så är det världens viktigaste plats.
Citera
2026-04-24, 20:13
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Är detta en psyop för USA/Israel för att rättfärdiga en kärnvapenattack som förintar Iran?

Eller vad?

Trump har sagt att iranska flottan är sänkt men det är inte helt korrekt. Kablarna ligger bara lättillgängliga 200 meter ner.
Du är lika efterbliven som vanligt.

Det är möjligt att 97% av internet går via optisk fiber. Men 97% av internet går inte genom Hormuzsundet.

Några få kablar går genom sundet som förbinder UAE med Kuwait, Oman, KSA och Qatar.

Måste vara jobbigt att vara så begåvningshandikappad.
Citera
2026-04-24, 20:15
Avstängd
Voloteas avatar
Nej internet försvinner inte globalt men mellanöstern kan få stora avbrott och Europa/Asien kan märka segare uppkoppling. I ungefär 1-3 månader tills det är lagat.
Citera
2026-04-24, 20:18
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Du är lika efterbliven som vanligt.

Det är möjligt att 97% av internet går via optisk fiber. Men 97% av internet går inte genom Hormuzsundet.

Några få kablar går genom sundet som förbinder UAE med Kuwait, Oman, KSA och Qatar.

Måste vara jobbigt att vara så begåvningshandikappad.
Fast 30 procent då?

Citat:
a large share of the data connecting Europe, Asia, and Africa passes through the Strait of Hormuz and the Red Sea, accounting for about 30% of global traffic
Citera
2026-04-24, 20:22
Medlem
Varför i helvete skulle USA /Israel använda kärnvapen när hela operationen går ut på att befria folket?
Citera
2026-04-24, 20:28
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Fast 30 procent då?
Varför fortsätter du med värdelösa lögner som inte ens ett mellanstadiebarn köper?

Varför skulle någon datatrafik gå genom Hormuz som inte ska gå direkt till UAE, Kuwait, Barain, Qatar, och KSA? Det är en vik. Den är helt ointressant för global datakommunikation.

Kablarna som går mellan Europa och Asien går mellan Egypten eller Djibouti och Indien.
Citera
2026-04-24, 20:29
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Varför i helvete skulle USA /Israel använda kärnvapen när hela operationen går ut på att befria folket?
För att säkerställa att Iran (blir ett nytt Libyen, Syrien, Libanon, Egypten, Gaza etc) inte riskerar förinta Israel på kort och lång sikt?
Citera
2026-04-24, 20:39
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Varför fortsätter du med värdelösa lögner som inte ens ett mellanstadiebarn köper?

Varför skulle någon datatrafik gå genom Hormuz som inte ska gå direkt till UAE, Kuwait, Barain, Qatar, och KSA? Det är en vik. Den är helt ointressant för global datakommunikation.

Kablarna som går mellan Europa och Asien går mellan Egypten eller Djibouti och Indien.
Jag kan inte detaljerna om kabetrafiken men kabelkartan visar hur jag resonerar.
https://www.chosun.com/english/world-en/2026/04/24/S5FVCEFV2VBQHNU2CNP7UFCQCM/
Citera
2026-04-24, 21:05
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Jag kan inte detaljerna om kabetrafiken men kabelkartan visar hur jag resonerar.
https://www.chosun.com/english/world-en/2026/04/24/S5FVCEFV2VBQHNU2CNP7UFCQCM/
Varför fortsätter du att länka kass iransk propaganda som inte stämmer?

Kabelkartan visar precis vad jag förklarat för dig, att kablarna går mellan Egypten eller Djibouti och Indien.

Sedan går kablar upp som ansluter Oman och Fujairah i UAE med kablarna från Egypten eller Djibouti. Och det är varken i närheten av Hormuzsundet eller påverkar annan trafik än den som ska just till UAE, Kuwait, Bahrain, Qatar, och KSA. Vilket jag förklarat för dig flera gånger men du är på tok för dum för att greppa. Ni har bara gjort kartbilden så suddig så man inte ska kunna se ordentligt.

Det är typ 5 kablar som går genom Hormuzsundet. Med trafik som specifikt ska till staterna där.

Eftersom Iran stängt ner sitt internet finns inte ens någon internettrafik från Iran, så kapar ni en kabel eller två finns det gott om kapacitet i resten.
Citera
2026-04-24, 21:09
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Märkligt att man inte hört ett skit om Hormuz tills att USA-Israel börjar bomba Iran och nu helt plötsligt så är det världens viktigaste plats.
Finns ju någon P3 Dystopia dokumentär som tar upp mycket om sundet och alla dess risker. Oljemissbruket tror jag den heter. Från flera år sedan men väldigt mycket stämde in nu när det började strula på riktigt.
Citera
2026-04-24, 21:52
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Finns ju någon P3 Dystopia dokumentär som tar upp mycket om sundet och alla dess risker. Oljemissbruket tror jag den heter. Från flera år sedan men väldigt mycket stämde in nu när det började strula på riktigt.
Tackar för rättelsen och jag ska kolla upp om jag hittar det på SR. Tjejen blev neurotisk av att jag följde den podden ett tag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in