2026-04-24, 16:16
Medlem
Ankdammsmans avatar
Folk åker ju fortfarande på Roskilde, Glastonbury och Coachella så uppenbarligen finns lockelsen med musik på leriga fält kvar.

Woodstock är en av 1900-talets mest mytologiserade händelser och det finns en hel del skämt om det, ungefär som alla som påstår sig ha sett Beatles i en källare i Hamburg. Med andra ord lever den kanske inte upp till sitt stratosfäriska rykte men den var utan tvekan en av förra seklets definierande kulturella händelser.
Citera
2026-04-24, 16:29
Medlem
Nostalgin skapas alltid efteråt. De som var där kanske inte hade så mycket roligare än deltagarna på en vilken lyckad dragspelskväll som helst på hembygdsgården.

I och med att det var mycket folk och en ny företeelse var det dock mycket tacksammare materia att exploatera kommersiellt.
Citera
2026-04-24, 16:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

Titta på den här bilden: https://i.postimg.cc/5tqSCQJ5/arrow-image.png

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??
Det fanns en tid i mitt liv jag förstod charmen med livemusik, att vara i en massa och knappt se en arm av en musiker medan alla sjunger och dansar samtidigt.

I grunden är det ett religiöst fenomen i sekulär form. Efter 30 tappade jag helt intresset för det där, att bevittna sitt favoritband som myror från mitt avstånd där de spelar en lokal med usel akustik är något jag inte längre betalar för.

Men i grunden ser väldigt många festivaler ut som Woodstock '69. Frågan är väl istället varför man sitter längst upp i Globen och kollar på typ Bruce Springsteen för 2500:-?
Citera
2026-04-24, 16:32
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det låter som att rockkonserter, festivaler och ungdomlig glädjeyra inte är din grej. Istället för att hetsa upp dig över det kan du ju söka dig till andra kulturevenemang som sker under mer sansade former, tex. klassiska konserthus eller teaterscener.
Tror vederbörande mest sitter inlåst i ett rum med hörlurar och lyssnar på spotifylistor med mummelrappare och annan skit.
Citera
2026-04-24, 16:33
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Nostalgin skapas alltid efteråt. De som var där kanske inte hade så mycket roligare än deltagarna på en vilken lyckad dragspelskväll som helst på hembygdsgården.

Bra poäng, vore fint om det gick att mäta på nåt sätt. Rimligen borde ett lyckat ragg med dragspel i Säffle generera minst lika mycket lycka som ett misslyckat ragg på Woodstock.

Citat:
I och med att det var mycket folk och en ny företeelse var det dock mycket tacksammare materia att exploatera kommersiellt.

Och som det har exploaterats! Woodstock har byggt hela karriärer. Det är skapelsemyten i boomerkyrkan, typ.
Citera
2026-04-24, 16:42
Medlem
Imnshos avatar
Har inte TS varit ung? Det är väl bara att ge sig väg, partaj, fittor, alkohol och droger. Vill man se artisterna så brottar man sig fram mot scenen. På den tiden fanns inte så mycket security. Och det är nu i efterhand som banden och artisterna är superlegender. Då ville man bara ha kul.
Citera
2026-04-24, 16:49
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det fanns en tid i mitt liv jag förstod charmen med livemusik, att vara i en massa och knappt se en arm av en musiker medan alla sjunger och dansar samtidigt.

I grunden är det ett religiöst fenomen i sekulär form. Efter 30 tappade jag helt intresset för det där, att bevittna sitt favoritband som myror från mitt avstånd där de spelar en lokal med usel akustik är något jag inte längre betalar för.

Men i grunden ser väldigt många festivaler ut som Woodstock '69. Frågan är väl istället varför man sitter längst upp i Globen och kollar på typ Bruce Springsteen för 2500:-?

JAA, LEGIT POINT - lite det jag försöker säga - som i Woodstrock, varför STÅ *DÄR*, varför vara bland de människorn i myllret och bara stå i en massiv samling av människor skockade ihop, på det sättet??
Citera
2026-04-24, 16:57
Medlem
Vad som äre för svårt att förstå? Är du ultra introvert som ville sitta ensam på en bar när Woodstock hände 69?

Fan vad trist liv.
Citera
2026-04-24, 17:08
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
JAA, LEGIT POINT - lite det jag försöker säga - som i Woodstrock, varför STÅ *DÄR*, varför vara bland de människorn i myllret och bara stå i en massiv samling av människor skockade ihop, på det sättet??
De kan förstås gått vilse på väg till skogsbrynet för att kissa
Citera
2026-04-24, 17:17
Medlem
Svavelbryggas avatar
Precis som moderna festivaler är musiken inte det viktiga. Det minnesvärda är att få svina riktigt ordentligt på camping.
Citera
2026-04-24, 17:22
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

Titta på den här bilden: https://i.postimg.cc/5tqSCQJ5/arrow-image.png

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??
Skämt och skämt - förr i tiden så umgicks man IRL istället för att chatta, prova...
Sen var det ju riktig musik också - inget menlöst jävla epa-dunk...
Citera
2026-04-24, 17:26
Avslutad
Citat:
Det är välkänt att Woodstock var kaotiskt och kasst organiserat.

Det kom alldeles för mycket folk, platsens infrastruktur, förberedelserna och erfarenheten var otillräcklig.

Jag skulle ha vantrivts å det grövsta. Fanns det ens camping?

Även en välorganiserad festival kan pröva ens tålamod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in