2026-04-24, 10:57
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Gunilla med enskild firma tvingas betala för att lämna avfall trots att hon inte ens har någon företagsbil. Anläggningen klumpar ändå ihop henne som företagare bara för att hon råkar ha en lätt lastbil och enskild firma.

Lyssna här:
https://www.sverigesradio.se/artikel/gunilla-faktureras-pa-tippen-har-fel-bil-vansinne

ÅVC-chefens lösning? Sälj bilen och köp en annan. Vilket korkat svar. Vilken värd lever hon i egentligen?

Varför kan man inte bara ha undantagslistor i kombo med någon form av rimlig bedömning? Klart det finns företagare som försöker utnyttja systemet, och de har jag inget problem även att hon åker in för utredning . Men här snackar vi om Gunilla ( enligt henne då) som kan bevisa att de använder bilen privat. Då ska man inte straffas för att man råkar ha fel typ av fordon på pappret.

Förstår verkligen inte folk som driver enskild firma, så mycket meck, strul och jobb bara för att kunna köpa kalsonger på varselklädesbutiken och ta dem på firman.

Bättre att hon driver sitt bolag som ett AB, speciellt nu när kravet på aktiekapital minskat. (Just för att minska steget för personer med enskild firma att gå över till AB)
Citera
2026-04-24, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nä, så fungerar det inte här, har du en företagslogga på bilen hänvisas du till annan, speciell återvinningsstation eller till soptippen.
Inga meil eller samtal i förväg hjälper.

Jag frågade hur det i så fall skulle gå om jag tog min loggafria privatbil med tex ett släpkärra hyrd hos, säg bensinbolaget OK, nej då har du ju en av OKs företagslogga i alla fall sa dom, det gick inte heller.

Jsg förstår om en bil med tex Steffes snickeri och Bygg kommer med byggavfall, då är det väl troligtvis företagsrelaterat avfall, men om samma bil kommer med en säng, löv eller kvistar, en trasig soffa, cykel eller en säng.
Då är det väl med största sannolikhet privat skräp.

Att man lånar företagsbilen beror väl oftast på att den har större utrymmen till skräpet och är mera oöm än din fina privatbil.

Sedan finns väl de som inte har egen bil alls men kan låna en på jobbet att köra skräp med, det går inte heller då...

Väldigt märkligt att man inte ens får anmäla i förväg att man kör privat skräp men med en företagsbil. Personligen så är det den enda bilen jag har tillgång till.
Skulle nog fan bråka om min lokala ÅVC skulle strula så, men här behöver man inte ens fråga i förväg. De ser ju att jag inte slänger jobbrelaterat skräp.
Citera
2026-04-24, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Märkligt resonemang av dig. Så man kan inte bedriva enskild näringsverksamhet som trädgårdsskötare? Det är bara byggare som bedriver enskild näringsverksamhet?
Om det står namnet på en byggfirma på bilens logga förutsätter jag att de sysslar med byggverksamhet, eller.

Trädgårdsskötsel...? Exemplet jag tog med en soffa eller säng då?

Det är ett märkligt resonemang av dig, verkligen...
Lär dig läsa!
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-04-24 kl. 11:14.
Citera
2026-04-24, 11:22
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Väldigt märkligt att man inte ens får anmäla i förväg att man kör privat skräp men med en företagsbil. Personligen så är det den enda bilen jag har tillgång till.
Skulle nog fan bråka om min lokala ÅVC skulle strula så, men här behöver man inte ens fråga i förväg. De ser ju att jag inte slänger jobbrelaterat skräp.

I Örebro så har man precis börjat med det här nya systemet och där kan företagare gratisanmäla på nätet genom bank-id att dom kommer med privata grejer i en företagsbil, så slipper dom depiteras, tror det var 10 gånger per år.

Det är kanske nåt för Götene att ta efter.
Citera
2026-04-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
I Örebro så har man precis börjat med det här nya systemet och där kan företagare gratisanmäla på nätet genom bank-id att dom kommer med privata grejer i en företagsbil, så slipper dom depiteras, tror det var 10 gånger per år.

Det torde vara samma system i de 13 kommuner som är medlemmar i AÅS.
Citera
2026-04-24, 11:28
Medlem
Citat:
Om det står namnet på en byggfirma på bilens logga förutsätter jag att de sysslar med byggverksamhet, eller.

Lär dig läsa!

Är knappast något ovanligt att mindre byggföretag som ska riva o bygga om även tar på sig att slänga kundens soffa, säng, matbord mm.
Citera
2026-04-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Är knappast något ovanligt att mindre byggföretag som ska riva o bygga om även tar på sig att slänga kundens soffa, säng, matbord mm.
Nä, eller hur, det är väldigt vanligt, extremt vanligt.
Det är så vanligt att företagen sysslar med helt annat än sin huvudsyssla att returcentralerna tvingas stoppa alla företagsbilar med logga...

Men som jag skrev i mitt inlägg, även om du hyr en släpkärra på en bensinststion med bensinstationens logga på, drar den med din privatbil, ändå räknas kärran som en företagskärra och du nekas att slänga skräpet.
Så svarade returen mig iaf när jag klagade hos deras chef...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-04-24 kl. 12:03.
Citera
2026-04-24, 12:04
Medlem
Citat:
Nä, det är väldigt vanligt, extremt vanligt.
Det är så vanligt att företagen sysslar med helt annat än sin huvudsyssla att returcentralerna tvingas stoppa alla företagsbilar med logga...

Men som jag skrev i mitt inlägg, även om du hyr en släpkärra på en bensinststion med bensinstationens logga på, drar den med din privatbil, ändå räknas kärran som en företagskärra och du nekas att slänga skräpet.
Så svarade returen mig iaf när jag klagade hos deras chef...

Du ger mig en dumförklarning när jag berättar om hur det går till på riktigt inom mindre enskilda byggföretag. Jag tror nog det är dags att du tar på dig dumstruten och hoppar på kamelen o åker hem istället.
Resten av ditt svammel om hyrkärror har jag inte ens kommenterat och tänker inte svara på.
Citera
2026-04-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Du ger mig en dumförklarning när jag berättar om hur det går till på riktigt inom mindre enskilda byggföretag. Jag tror nog det är dags att du tar på dig dumstruten och hoppar på kamelen o åker hem istället.
Resten av ditt svammel om hyrkärror har jag inte ens kommenterat och tänker inte svara på.
Nä, efter ett sånt korkat inlägg är det självklart du som är den dumme i denna tråden.
Jag berättar också hur det går till, här i min stad...
Åka hem kan du göra själv, jag är svensk...
Citera
2026-04-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan

Ja, i Sthlm så har det varit så man gör, sen flera år tillbaka.

Det är väl så det funkar när det inte sitter en idiot vid datorn.
Citera
2026-04-24, 18:10
Medlem
Citat:

Lär dig läsa!
Jag kan läsa men det är du som inte ser helheten. Hur ska personalen på stationen veta om det är privat eller inom näringsverksamhet? Det blir en ohållbar situation där
Citera
2026-04-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Man får väl ändå anta att hon bedriver verksamhet, men det betyder inte att varje privat besök på återvinningen automatiskt är företagsavfall. Bara för att man har enskild firma och råkar äga en pickup / lastbilreggad betyder det inte att man driver någon verksamhet som går ut på att slänga skräp med lastbil.

Problemet är inte att folk är arga på systemet, problemet är ett fyrkantigt system som drar orimliga slutsatser Och ja, klart det går att ha undantag har hon en bra anledning så borde ho få ett undantag även om hon hamnar på den svara listan automatiskt
Nä så är det men det är ju omöjligt för personerna som jobbar där att veta om det är inom näringsverksamhet eller inte. Det är väl därför det finns möjlighet att informera i förväg om att man använder en bil och har enskild näringsverksamhet att man ska kasta sopor privat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in