2026-04-24, 10:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Vet att hells Angels var vakter där och knivade en ung kille och hotade mick Jagger för han inte vill komma ut på scen och starta gigget

Jag har varit på Roskilde massor av gånger och första gången på Hultsfred var jag 16 bast med backstage pass.. livet var bra.
Inte Altamont Speedway festivalen du tänker på? Stenarna hade anställt änglar som ordningsvakter och det blev inte så bra på slutet.
Citera
2026-04-24, 10:25
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Tror ni missar hela poängen!

Dessa unga människor levde i en annan tid, med helt andra värderingar och ideal.

Det är ju inget mot 70-talsgenerationen. Stig Strömholm hade en intressant artikel om 70-talsgenerationen i SvD apropå en bok om Bo Bergman. Ingen generation har varit bättre ansåg Strömholm i sin understreckare. Mycket ren, romantisk. Sedan har det bara gått utför. Det handlar alltså om den generation som var född på 1870-talet.
Citera
2026-04-24, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

Titta på den här bilden: https://i.postimg.cc/5tqSCQJ5/arrow-image.png

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??
Fast det där var ju 1969 så du kan ju inte resa tillbaks i tiden iaf! Tror man uppskattade det på den tiden, då var det ju hippies och man satt och tog diverse droger, kul hade dom säkert! Alla vara vänner och inga kriminella araber sprang runt som idag.
Citera
2026-04-24, 10:47
Medlem
Ilimitados avatar
Woodstock ÄR svårt att förstå sig på. Det är ju det här vidriga flower power konceptet som sedan letade sig in i politiken och som har ätit sönder nationalstaterna. Peace!
Citera
2026-04-24, 11:28
Medlem
Citat:
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??

Kul att du intresserar dig för detta. Hela den eran var en mycket stark rörelse. Alla kände av den. Funderar fortfarande var den energin kom ifrån?
Att du skulle viljat vara där - för det var ett historiskt moment.
Citera
2026-04-24, 11:52
Medlem
Citat:

Inte så att jag önskar dig smärta och lidande men tanken att du har haft det allt för bra här i livet tränger sig på.
Menar, i dom flestas liv finns det i runda slängar en miljon andra frågor som är mer angelägna.
Skulle det däremot vara ett genuint sökande efter ett svar på frågan i en strävan att förstå dig själv, mänskligheten och skapelsen så visst ok - då förstår jag dig och allt kommer i en annan dager.

Mvh Sur-far
Citera
2026-04-24, 12:44
Medlem
Det låter som att rockkonserter, festivaler och ungdomlig glädjeyra inte är din grej. Istället för att hetsa upp dig över det kan du ju söka dig till andra kulturevenemang som sker under mer sansade former, tex. klassiska konserthus eller teaterscener.
Citera
2026-04-24, 12:51
Medlem
Bara det att festivalen inte är bortglömd trots att det var i en nu avlägsen tid, säger en del.
Dokumentären som spelades in under festivalen är sevärd, en av de bästa musik dokumentärer.
Däremot förstår jag inte grejen med hippie kulturen, men jag var inte född då.
Det var 40-50 talisters subkultur, vi andra förstår den nog inte
Citera
2026-04-24, 13:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Bara det att festivalen inte är bortglömd trots att det var i en nu avlägsen tid, säger en del.
Dokumentären som spelades in under festivalen är sevärd, en av de bästa musik dokumentärer.
Däremot förstår jag inte grejen med hippie kulturen, men jag var inte född då.
Det var 40-50 talisters subkultur, vi andra förstår den nog inte

Det var ett uppror mot auktoriteter, krig (den generationen drabbades ju av WWII som barn, direkt eller indirekt t.ex. genom att fadern stupat i kriget), befäl, begränsande moral, höga krav på att "bli något"... De ville leva livet i nuet med droger och fri kärlek - man skulle inte äga varandra utan älska varandra så länge som man hade lust, ungefär. De flesta växte dock upp så småningon och skaffade riktiga yrken och jobb och familjer, men vissa blev kvar i drogmissbruk och misär.

Musiken var också en brytning med det gamla, klassiska - musiken skulle inte längre behöva följa några regler. Samma med dansen: det skulle inte längre vara regler som att mannen bjuder upp kvinnan till dansen, och följer henne tillbaka till hennes sittplats efteråt, och det skulle inte finnas steg som var rätt eller fel. Alla skulle stå i en hög och dansa tillsammans som de kände för, typ.

Men som med allting så uppstod det även där "rätt" moves som man skulle kunna... Man kan jämföra med punken långt senare: först skulle allting vara trotsande och fritt, man skulle få vara som man är - men sedan blev DET också ett mode som måste följas om man skulle få vara med. Tror det är är inbyggt i oss... utan regler och rätt och fel och statusen i att kunna göra något RÄTT, och kampen att göra det bättre än andra, så fungerar vi inte så länge.
Citera
2026-04-24, 13:28
Medlem
immenhusens avatar
Du är för anakronistisk. Du måste sätta dig in i tid och rum, och inte applicera dåtid på nutid. Detta var den riktigt första stora samlingen av den nya generationens unga vuxna (”ungdomar”), i en tid som dessförinnan enbart hade bestått av två grupper - barn och vuxna. Detta var den första riktiga generationen som upplevde frihet, på riktigt.

/AI
Citera
2026-04-24, 14:15
Medlem
Samma idag, folk står på andra sidan fotbollsstadium och tittar/lyssnar på en konsert. Eller står på kortsidan och ser fotboll. Vilken upplevelse är det? De är där just när det händer och det ger många mycket fastän de suttit bättre i soffan hemma eller i bilen och lyssnat på musik. Dessutom var nog musiken bara en sekundär upplevelse på Woodstock, det var umgänget och drogerna som var grejen. De var där när det historiska inträffade som sedan kommande generationer likväl som dåtidens pratade om när de träffades. Idag har vi liknande upplevelser men nya saker som händer. Fundera ett slag på händelser du skulle velat vara med om när de händer.
Citera
2026-04-24, 15:08
Medlem
Tänk så mycket sex man hade fått uppleva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här