2026-04-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Med tanke på hur få som blir dömda för våldtäkt så vill jag nu argumentera för att våldtäktsmän är privilegierade

Ser en på procenten som blir åtalade så stämmer inte det påståendet längre. I alla fall inte de som våldtar kvinnor..
Men ser en specifikt på siffrorna för våldtagna män så finns det en god argumentation.
Citera
2026-04-23, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Ser en på procenten som blir åtalade så stämmer inte det påståendet längre. I alla fall inte de som våldtar kvinnor..
Men ser en specifikt på siffrorna för våldtagna män så finns det en god argumentation.

Jag är inte könsfascist såsom du verkar vara. Jag tycker det är oerhört förödande oavsett vem som blir våldtagen, kille eller tjej kvittar för mig. Jag gör inte skillnad på våldtäktsoffer efter kön. Våldtäkt är ett allvarligt brott som kan leda till allvarlig psykisk ohälsa som PTSD, depression, ångest, skam- och skuldkänslor. Det är vanligt med sömnsvårigheter, minnesproblem, självskadebeteende och försämrad livskvalitet. Långsiktiga effekter kan påverka tillit till andra, självkänslan och leda till suicidtankar för de som utsätts.

Om du vill hjälpa manliga våldtäktsoffer så har jag en helt lysande idé. Öppna mansjourer dit utsatta killar kan vända sig. Där de kan få hjälp och stöttning gällande att anmäla, det juridiska, rape-kit, osv. Många killar som blir utsatta för sexuellt våld skulle verkligen behöva bli sedda och lyssnade på av förstående och stöttande män.
Citera
2026-04-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag är inte könsfascist såsom du verkar vara. Jag tycker det är oerhört förödande oavsett vem som blir våldtagen, kille eller tjej kvittar för mig. Jag gör inte skillnad på våldtäktsoffer efter kön. Våldtäkt är ett allvarligt brott som kan leda till allvarlig psykisk ohälsa som PTSD, depression, ångest, skam- och skuldkänslor. Det är vanligt med sömnsvårigheter, minnesproblem, självskadebeteende och försämrad livskvalitet. Långsiktiga effekter kan påverka tillit till andra, självkänslan och leda till suicidtankar för de som utsätts.

Om du vill hjälpa manliga våldtäktsoffer så har jag en helt lysande idé. Öppna mansjourer dit utsatta killar kan vända sig. Där de kan få hjälp och stöttning gällande att anmäla, det juridiska, rape-kit, osv. Många killar som blir utsatta för sexuellt våld skulle verkligen behöva bli sedda och lyssnade på av förstående och stöttande män.

Jag är inte en könsfaschist. Jag är en realist.
Realistiskt så är kvinnnor privilegierade i sin kontakt med rättsväsendet.
Sen kan jag hålla med om att lidande är lika jävligt oavsett identitet.

Men förnekande som många feminister håller på med är osmakligt.
Att de vill vinna någon sorts victim olympics i grenar som de är privilegierade inom.

Det skulle inte förvåna mig om det är en av anledningarna till varför folk överger feminismen.
Citera
2026-04-23, 19:56
Avslutad
Citat:
Jag är inte en könsfaschist. Jag är en realist.
Realistiskt så är kvinnnor privilegierade i sin kontakt med rättsväsendet.
Sen kan jag hålla med om att lidande är lika jävligt oavsett identitet.

Men förnekande som många feminister håller på med är osmakligt.
Att de vill vinna någon sorts victim olympics i grenar som de är privilegierade inom.

Det skulle inte förvåna mig om det är en av anledningarna till varför folk överger feminismen.

Det är etniska svenskar också och snygga/vackra människor, de är också privilegierade i sin kontakt med rättsväsendet. Något att bita i för personer som jobbar inom rättsväsendet.

Ja, oavsett kön är våldtäkt hemskt.

Jag skulle inte hänga upp mig för mycket på det yttersta fåtalet feminister som förnekar att personer inom rättsväsendet har problem med att hantera alla lika rättvist. Det är så få människor som identifierar sig som feminister nuförtiden. Du skulle kunna lobba för mansjourer istället där manliga våldtäktsoffer hade kunnat få hjälp och stöttning.

Jag tror, som sagt, att feminismen och arbetet för jämställdhet slagit igenom på alla områden i samhället och blivit så normaliserat att de flesta ser det som överflödigt att identifiera sig som feminist.
Citera
2026-04-23, 20:39
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ser en på procenten som blir åtalade så stämmer inte det påståendet längre.

Här är ett lysande exempel på varför man ska ge fan i att anamma konstruerade nyspråksregler.

Jämför "ser man på procenten" med "ser en på procenten".

Jag läste ditt inlägg flera gånger innan jag fattade vad du försökte säga. Varför kan du inte skriva "man" istället som alla andra?
Citera
2026-04-24, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Här är ett lysande exempel på varför man ska ge fan i att anamma konstruerade nyspråksregler.

Jag läste ditt inlägg flera gånger innan jag fattade vad du försökte säga. Varför kan du inte skriva "man" istället som alla andra?

Att säga "en" istället för "man" kan även vara dialektalt.
Citera
2026-04-24, 07:48
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att säga "en" istället för "man" kan även vara dialektalt.

Inte i skrift väl?
Citera
2026-04-24, 08:07
Medlem
Citat:
Anser du att det är en sund strategi för jämställdhet att peka ut grupper som djur?
Eller värre än djur?
Tror du att det är en framgångsrik strategi?

Det här är en av anledningarna till varför feminismen håller på att dö ut.
För att toxiska uttalanden försvaras.

Ander du att det är "sunt" att vi har ett språk, och fortsatt språkbruk idag, där orden för att kränka och nedvärdera kvinnor avseende deras sexualitet flödar i antal men ytterligt få dito finns för män?
Dessutom så i en verklighet där det kön som mest de facto beter sig som ett svin, sexuellt kontra andra är män? (och ja svin är namnet på ett djur).

Nej, skälet till att färre idag är aktiva feminister och/ eller kallar sig feminist i Svensk politisk kontext är för att de inte tycker att det behövs längre. De feministiska målen är så gott som uppnådda i Sverige, finns några områden där vi fortsatt har problem och framförallt det finns numera konservativa rörelser som hotar det feminismen uppnått. Så vi får väl se vart det leder och om kvinnor igen kommer resa sig i nån protestvåg liknade #Metoo ex.
Citera
2026-04-24, 08:07
Medlem
Citat:
Inte i skrift väl?

Varför inte i skrift?
Citera
2026-04-24, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Problemet är att du är dogmatisk. Du tänker fel kring väldigt mycket saker men istället för att revidera dina ståndpunkter så står du fast vid dem.

Det är rent dravel att det inte kan vara ett jämställdhetsproblem ifall ett visst kön är både offer och förövare i högre utsträckning än det andra könet men du vill inte medge detta för då leder det till att du även tvingas ta rygg på män och börja problematisera areor kopplat till män. Detta bevisar vad det handlar om - du är en dogmatisk manshatare. Det handlar inte om jämställdhet för dig och du må kalla dig själv för feminist men uppenbarligen förstår du dig inte på vad jämställdhet faktiskt handlar om och du är inte ens konsekvent med din egen definition din virrpanna.

Ponera att kvinnor förlorade många miljoner i genomsnitt över en hel livstid ute på arbetsmarknaden för att de är kvinnor (diskriminering pga. kön) men det visade sig att det enda könet som bidrog till denna orättvisa var kvinnor själva (kvinnliga lönesättare). Menar du då att detta inte hade behövts problematiseras ur jämställdhetssynpunkt bara för att de som utsätter kvinnor för detta är kvinnor själva? 😅😂

Det är såhär pantat du resonerar men du begriper inte bättre.

Läs om definitionen av vad jämställdhet handlar om så kommer nog att polletten trilla ner.

Så att du förringar situationer när män far illa av manliga förövare håller liksom inte men detta kan upprepas om och om igen men det kommer ändå inte gå in.

1. Man kan inte ha män på kvinnojourer. Ska jag behöva förklara varför för att ni ska begripa?

2. Det finns mansjourer i Sverige. Här är en:
https://www.mansjouren.se

3. Det är fritt fram att starta mansjourer. Finns inget som hindrar. Det krävs liksom inte enbart kvinnor för att slita med ideellt arbete för andra, det kan även män.

4. Att samhället länge haft en tradition av att "förringa" homosexualitet är INTE feminismens fel, utan ett parallellt förtryck. men som dessutom ofta har adresserats av just feminister.

5. berätta vad har antifeminismen, manosfären, MGTOW och allt vad ni nu kallar er som avskyr kvinnor och deras rättigheter, gjort för dessa män?

6. Vad har ni ens gjort för de män som blir slagna av sina kvinnliga partners?

7. Vad har ni överhuvudtaget gjort för jämställdheten i samhället?
Senast redigerad av Merapi 2026-04-24 kl. 08:24.
Citera
2026-04-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ander du att det är "sunt" att vi har ett språk, och fortsatt språkbruk idag, där orden för att kränka och nedvärdera kvinnor avseende deras sexualitet flödar i antal men ytterligt få dito finns för män?
Dessutom så i en verklighet där det kön som mest de facto beter sig som ett svin, sexuellt kontra andra är män? (och ja svin är namnet på ett djur).

Nej, skälet till att färre idag är aktiva feminister och/ eller kallar sig feminist i Svensk politisk kontext är för att de inte tycker att det behövs längre. De feministiska målen är så gott som uppnådda i Sverige, finns några områden där vi fortsatt har problem och framförallt det finns numera konservativa rörelser som hotar det feminismen uppnått. Så vi får väl se vart det leder och om kvinnor igen kommer resa sig i nån protestvåg liknade #Metoo ex.

Jag tycker inte att något språkbruk som finns till för att kränka någon grupp är positivt.
Har svårt att bedöma huruvida det är större mot kvinnor än mot män.

Jag anser att den typen av retorik där en jämför någon grupp av människor med djur är förkastligt.
Från mitt perspektiv så gör användandet av den typen av begrepp att en blir jämförbar med nazister , de värsta i manosfären etc.etc. Det sätter en person i en mindre positiv kategori. En kategori där en bör sluta lyssna på dem. Och generellt behöver motarbeta dem.

Jag tror personligen att en hel del har slutat identifiera sig som feminister för att de inte kan stå bakom det budskap som de upplever att feminister har delat.
Tex hata män , jämföra män med djur etc.
De skäms. I alla fall de feminster jag känner.
Citera
2026-04-24, 09:02
Medlem
Citat:

Gammal vana som är svår att släppa.
Var queerfeminist i början av 2000 talet och vissa av mina professorer på universitet älskade en i uppsatser.

Bör tilläggas att jag inte är feminist längre. 2010-2011 började det spåra ur totalt.
Victim olympics, politisk korrekthet , critical theory etc etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in