2026-04-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Är detta någon form av rekord i modern tid? Strejk i två år....

Helt otroligt att det sitter "strejkvakter" fortfarande där ute.

Jag vet inte om det är någon typ av rekord, men som jag minns det (jag var någonstans mellan 10 och 15 vid tillfället) så lät Thatcher det engelska gruvarbetarfacket strejka tills det var i stort sett konkursfärdigt. Det finns dock en avgörande skillnad: den strejken gällde väldigt många arbetare på väldigt många gruvor, inte bara på en plats/fabrik.
Citera
2026-04-23, 01:53
Medlem
caprice666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Och jag som trodde att de strejkade för kollektivavtal/bättre villkor men de verkar ju strejka för att få gratis pengar utan mot prestation.

Idag bad jag om avslutat medlemskap i If metall.
Jag skäms över att mina pengar går till detta och att finansiera sossarna 🤮.
Citera
2026-04-24, 10:14
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tesla strejkare får nu sitta utanför Tesla och strejka 8 timmar per dag varje dag och många börjar klagara på facket. Det är inte rimligt att de ska sitta där 8 timmar varje dag.

De förlorar också pension, sjukersättning och får problem med A-kassan.

https://carup.se/tesla-anstallda-tvingas-nu-jobba-som-strejkvakter/
Frågan är varför man överhuvudtaget jobbar kvar på Tesla efter två och ett halvt års strejkande istället för att söka sig något nytt? De flesta av oss skulle väl bli rätt knäckta av situtationen och för bilmekaniker finns det ju alltid möjlighet att gå vidare.

I övrigt har IF Metall felaktigt betalat in arbetsgivaravgifter till Skatteverket. Men dessa ska nu IF Metall ha tillbaka vilket innebär att de strejkande nu blir nolltaxerade. Då nollas man vid sjukskrivning och det kan innebära att man får svårt att ta lån och teckna abbonemang på mobil etc. Likaså ger det problem vid arbetslöshet då A-kassa utgår från inkomsten.

https://arbetet.se/2026/04/23/teslastrejkare-flyr-efter-fackets-miss-extremt-daligt/
Citera
2026-04-24, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Frågan är varför man överhuvudtaget jobbar kvar på Tesla efter två och ett halvt års strejkande istället för att söka sig något nytt? De flesta av oss skulle väl bli rätt knäckta av situtationen och för bilmekaniker finns det ju alltid möjlighet att gå vidare.

I övrigt har IF Metall felaktigt betalat in arbetsgivaravgifter till Skatteverket. Men dessa ska nu IF Metall ha tillbaka vilket innebär att de strejkande nu blir nolltaxerade. Då nollas man vid sjukskrivning och det kan innebära att man får svårt att ta lån och teckna abbonemang på mobil etc. Likaså ger det problem vid arbetslöshet då A-kassa utgår från inkomsten.

https://arbetet.se/2026/04/23/teslastrejkare-flyr-efter-fackets-miss-extremt-daligt/

Ja det är en bra fråga? Då verkar väl kampen vara viktigare än ett jobb antar jag.
Ju längre de väntar desto svårare blir det ju att få ett nytt jobb sen.

Hade jag jobbat för Tesla så hade jag inte strejkat alls, men om jag ändå hade gjort det så hade jag nog gett upp efter 1-2 månader om inget framkommit som visar på att konflikten snart skulle vara över och sen sökt mig ett annat jobb eller om jag trivdes bra där, försöka gå tillbaka till Tesla jobbet och skita i facket.

Att försöka komma tillbaka till samma jobb efter 2,5 år av strejkande är nog ingen bra idé. Man kommer inte vara omtyckt, få ta allt skitjobb som ingen annan vill göra, bli nekad den semester man önskar, inte får ta ledigt när man behöver och kanske blir extra lätt sparkad för minsta lilla fel man gör sen.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-04-24 kl. 11:09.
Citera
2026-05-09, 16:29
Medlem
På Stockholmsavdelningen är det nu bara 9 (nio) strejkande kvar, lägg ner IF Metall.
https://da.se/2026/05/uppgifter-halften-av-teslastrejkarna-har-hoppat-av-i-stockholm/
Citera
2026-05-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
På Stockholmsavdelningen är det nu bara 9 (nio) strejkande kvar, lägg ner IF Metall.
https://da.se/2026/05/uppgifter-halften-av-teslastrejkarna-har-hoppat-av-i-stockholm/

Ja det hjälpte väl inte med krisen/skandalen med skatter och ersätningar? Där de strejkande fick typ flera hundratusen i skatteåterbäring för att skatten som IF-metall betalat in inte ansågs som en skatt på inkomst av skatteverket och sen krävde IF metall återbetalning av den summa också, annars skulle man typ avslutas som medlem. De strejkande har alltså ingen försäkring eftersom om de blir sjuka så har de inte rätt till sjukförsäkring och de har inte rätt till en massa andra saker som föräldraersättning osv eftersom de inte anses som arbetande.

IF metall förstör deras liv. Inte bara det, ingen kommer vilja anställa dom sen dels för att de inte har jobbat alls på några år och alla som varit arbetslös en längre tid vet att man får svåare och svårare att få ett jobb för igen vill ha någon som inte arbetat nyligen. De förlorar också viktig kunskap och kompetensutveckling av att inte jobba.

IF Metall hade säkert inte räknat med att det skulle hålla på så här länge och har igen plan B för hur man ska hantera en så lång konflikt vilkt förstör otroligt mycket för de stackare som strejkar.
Citera
2026-05-12, 17:14
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det hjälpte väl inte med krisen/skandalen med skatter och ersätningar? Där de strejkande fick typ flera hundratusen i skatteåterbäring för att skatten som IF-metall betalat in inte ansågs som en skatt på inkomst av skatteverket och sen krävde IF metall återbetalning av den summa också, annars skulle man typ avslutas som medlem. De strejkande har alltså ingen försäkring eftersom om de blir sjuka så har de inte rätt till sjukförsäkring och de har inte rätt till en massa andra saker som föräldraersättning osv eftersom de inte anses som arbetande.

IF metall förstör deras liv. Inte bara det, ingen kommer vilja anställa dom sen dels för att de inte har jobbat alls på några år och alla som varit arbetslös en längre tid vet att man får svåare och svårare att få ett jobb för igen vill ha någon som inte arbetat nyligen. De förlorar också viktig kunskap och kompetensutveckling av att inte jobba.

IF Metall hade säkert inte räknat med att det skulle hålla på så här länge och har igen plan B för hur man ska hantera en så lång konflikt vilkt förstör otroligt mycket för de stackare som strejkar.

Vilket gör dom helt enkelt maktlösa i situation.
Tesla jobbar ju på som vanligt.
Citera
2026-05-12, 18:05
Medlem
Hur är det tänkt att de som strejkar ska kunna återgå i arbete efter en så lång strejk? Det blir rimligtvis ganska tryckt stämning på lunchrasterna då strejken komplicerat livet för de som fortfarande arbetar. Möjligheterna att avancera inom företaget är också antagligen borta, så det enda de kan göra är att arbeta kvar så länge att deras kompetens är återställd och de kan söka sig till ett annat företag.
Citera
2026-05-22, 18:06
Medlem
If metall förlorar igen mot tesla i arbetsdomstolen . Får betala rättegångskostnader på halv miljon . Lägg ner strejken .
Citera
2026-05-22, 18:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
If metall förlorar igen mot tesla i arbetsdomstolen . Får betala rättegångskostnader på halv miljon . Lägg ner strejken .

Bjuder på lite textmassa och citat DI.

"
Tesla vinner i domstol mot IF Metall en andra gång
För andra gången på kort tid vinner Tesla mot fackförbundet IF Metall i Arbetsdomstolen.

Elbilsbolaget anses inte ha brutit mot informations- och förhandlingsskyldigheten.

I stället för ett begärt skadestånd på 100.000 kronor får facket nu betala en halv miljon kronor i rättegångskostnader.

Publicerad: 22 maj 2026, 16:08 "

Som sagt.Facket bör vara frivilligt teckna avtal med.
Citera
2026-05-27, 10:45
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bjuder på lite textmassa och citat DI.

"
Tesla vinner i domstol mot IF Metall en andra gång
För andra gången på kort tid vinner Tesla mot fackförbundet IF Metall i Arbetsdomstolen.

Elbilsbolaget anses inte ha brutit mot informations- och förhandlingsskyldigheten.

I stället för ett begärt skadestånd på 100.000 kronor får facket nu betala en halv miljon kronor i rättegångskostnader.

Publicerad: 22 maj 2026, 16:08 "

Som sagt.Facket bör vara frivilligt teckna avtal med.
Pressmeddelandet har lite mer detaljer, och framförallt själva domen, för den som är nyfiken.
Citera
2026-05-28, 11:24
Medlem
Mullrets avatar
Postnord och Tesla till HD.

Citat DI.

" Teslamålet mot Postnord tas upp av HD
Den utdragna konflikten mellan elbilsbolaget Tesla och Postnord tas upp av Högsta domstolen.

Publicerad: 28 maj 2026, 11:15. "

Man får hoppas Tesla sätter Maffian på pottan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in