Citat:
Missade den frågan tyvärr. Men det stod helt klart att det fanns flera sådana i byggnaden, inte bara en. Han talade om dem i plural.
Oavsett hade han knappast kunnat veta exakt vilket stämpelur SE använde på vägen ut, så det hade nog inte spelat så stor roll. Tills vidare får vi nog bara se det som väldigt sannolikt att SE stämplade ut precis innanför receptionen eftersom både väktare HO och SE verkar mena att det var den som var aktuell.
Citat:
2. Häggström påstår att stämpelklockorna gick rätt.
"Från wpu
H = Per Häggström, säkerhetsmannen på försäkringsbolaget Skandia.
F = Eric Skoglund, kriminalinspektör.
H: Ja precis, det har vi också gjort.
F: Då frågar man sig givetvis direkt, kan stämpelklockorna gå fel?
H: Nej.
F: Det är kollat?
H: Ja de går rätt".
Summa sumarum är att det inte går att lita på någon gällande tiderna, man får räkna bakåt från mordtiden.
"Från wpu
H = Per Häggström, säkerhetsmannen på försäkringsbolaget Skandia.
F = Eric Skoglund, kriminalinspektör.
H: Ja precis, det har vi också gjort.
F: Då frågar man sig givetvis direkt, kan stämpelklockorna gå fel?
H: Nej.
F: Det är kollat?
H: Ja de går rätt".
Summa sumarum är att det inte går att lita på någon gällande tiderna, man får räkna bakåt från mordtiden.
Att PH trodde att klockan gick rätt behöver nog inte säga så mycket egentligen. RB uppgav för mig att han förmedlade rätt tid till PH. Jag frågade inte exakt hur han formulerade det, men RB behöver ju inte ha nämnt för PH att klockan egentligen gick fel i det läget.
Om jag vet att mitt armbandsur går fem minuter fel och du frågar mig vad klockan är ger jag dig ju bara rätt tid. Jag håller inte en lång utläggning om att ”när jag tittade på visaren stod den på 16:30 men eftersom jag vet att den går fem minuter fel säger jag nu 16:25 till dig”.
En sådan ”överförklaring” kanske man ger om man sitter i polisförhör (som RB gjorde) och vill ge en helt exakt bild. Annars är det ju inte givet att man gör det.
Om RB dessutom passade på att säga att han stämt av med Fröken ur är det lätt att förstå hur PH kan ha trott att klockan gick rätt.