2026-04-23, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nja, här är det ju snarare makro som styr. Småbolag och fastigheter har haft flera dåliga år, och mer än en gång har "experterna" sagt att nu, nu så vänder det. Men än har det inte skett - även om den senaste månaden har varit bra för småbolag Det är hur som helst inte bara Plus fonder som gått dåligt inom dessa sektorer.

Mikrobolagsfonden skulle jag akta mig för. Här har vi de "riktiga" småbolagen, vilket även inbegriper riktigt små och usla bolag som man får på köpet eftersom det är en indexfond. Vill man köpa såna bolag är det bättre att välja ut några själv som man tycker verkar intressanta, går med vinst, inte är alltför högt värderade och verkar ha en framtid.

Du har helt rätt att det handlar om sektorer men tyckte bara att det var lite lustigt att alla mina förlorar fonder är sk Plus fonder.

Mikro bolag var fel tänkt men det är inte den som gått sämst av mina plus fonder utan det är Plus teknik dom gått sämst. Bäst har Plus småbolag gått.
Citera
2026-04-23, 22:10
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Det behöver man inte göra, 80-100% i en global indexfond är rätt. Säg att du lägger 100% i DNB Global Indeks S, det är inte direkt så att du kommer stå och falla på att låtit bli att ha 20% i tillväxt/småbolag/Sverige etc.

Jag tror jag håller mig till DNB Global Indeks S tillsvidare, så får vi se framöver om Plus Global Index sköts bra.

Hur många aktier ingår i Plus Global Index i jämförelse med DNB Global Indeks S förövrigt?
Edit; Plus Global har cirka 1300 och DNB Global Indeks S cirka 1400-1500?

Nä, det är ju sant att man inte står och faller på en mindre del EM eller inte.
Tänkte faktiskt inte på att det är så (relativt) få innehav i PLUS-fonden. Är ju ändå lite märkligt, det borde ju istället vara fler innehav i en fond utan ESG-regler..
Citera
2026-04-23, 22:16
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Det närmsta jag kommit tidigare:
DNB Global Indeks S (ca 90 % viktning)
Avanza Emerging Markets (ca 10 % viktning)

DNB Global Indeks S innehåller ju tyvärr några inslag av ESG. (så man kanske får byta till PLUS Global Index
Lite oklart hur Avanza Emerging Markets innehåller ESG samt vad de exkluderar i övrigt.

Finns väl även en helt global index som kombinerar båda.
Storebrand Global All Countries A SEK
Men dels har den högre generell avgift (lite för hög för min smak!) och den kanske också innehåller ESG?

Jag kör i dagsläget den sistnämnda, Storebrand Global All Countries, tycker den är värd sin avgift i och med att man slipper en separat EM-fond. Men ja, det är ESG där. Den innehåller liksom inte ens Berkshire Hathaway av något outgrundligt skäl, liksom flera av de stora indexfonderna.
Citera
2026-04-23, 22:19
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrusken
Är det värt att byta från Avanza Global?

Egentligen inte skulle jag säga. Det finns ju ingenting som säger att en ESG-fri fond skulle gå bättre, det vet ju ingen på förhand.
Detta handlar mer om ideologi, att de ska ge fan i att sätta godtyckliga regler för vad som skall plockas bort ur index, för då är det inte indexinvestering längre, utan aktiv förvaltning.

Men om man skiter i det så finns det ingen anledning att byta.
Citera
2026-04-23, 22:29
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Har bett flera AI-verktyg analysera fonden och i jämförelse med DNB Global Indeks S så är dom lika bra. Blir exakt samma upp-och nedgångar.

Ni rövhattar som tycker ESG är kasst, vad grundar ni detta på? Etiskt investerande innebär inte sämre avkastning, det är allmänt känt.

Jag hade aldrig kunnat sova gott om jag visste att mina pengar investeras i Israeliska vapen som spränger småbarn i bitar i Gaza, eller Bulldozers från Israeliska CAT som jämnar delar av Libanon med marken, eller industrier tillhörande Saudiarabien som än idag tillämpar dödsstraff genom halshuggning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_Saudi_Arabia

Nu har du ju fått bra svar nedan. Men i flera av de stora globalindexfonderna är världens största investmentbolag, Warren Buffets Berkshire Hathaway bortplockat av något PK-skäl. Och då är det fan inte längre globalindex man sitter med.
Och för bara några år sedan var västerländska försvarsbolag som SAAB och BAE mfl paria. Men det är ändrat i några, inte alla, vilket visar hur godtyckligt det är. Vad vi behöver i framtiden av dagens bolag som är paria vet vi ju inte idag. Tror vi får tacka Wallenbergs med Investor för att SAAB inte är kinesiskt idag. Så ja, ESG ÄR skit. Godtyckligt satta regler av en klick aktivister som varierar mellan olika fondbolag, så man får verkligen kolla innehaven i varje fond man vill ha, och då faller ju hela grejen med indexinvestering som går ut på att köpa hela marknaden.
Citera
2026-04-24, 19:13
Medlem
Bör bli standard globala indexfonden att använda framöver om inget konstigt sker. Den är väldigt lik DNB Global Indeks S fast utan ESG vilket man alltid vill undvika.

PLUS Allabolag Sverige Index är bra så förväntar mig liknande kvalité av denna.
Citera
2026-06-30, 14:20
Medlem
BarryHeros avatar
Tack Plus Global Index. Jag har helt skiftat över till den istället för Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, och DNB Global Indeks pga ESG.
Citera
2026-06-30, 22:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tack Plus Global Index. Jag har helt skiftat över till den istället för Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, och DNB Global Indeks pga ESG.

Har den gått bättre då?
Citera
2026-07-01, 11:38
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Har den gått bättre då?
Plus Global Index har bara funnits sedan april i år, så det finns inte mycket data att gå på. Men över tid bör den gå bättre än ESG-fonderna eftersom innehavet är mer diversifierat. Låt oss utvärdera om 5 år?
Citera
2026-07-01, 21:47
Medlem
Citat:

Hur många aktier finns i Plus Global i jämförelse med DNB Global Indeks?
Citera
2026-07-02, 00:41
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Plus Global Index har bara funnits sedan april i år, så det finns inte mycket data att gå på. Men över tid bör den gå bättre än ESG-fonderna eftersom innehavet är mer diversifierat. Låt oss utvärdera om 5 år?

Låter rimligt
Citera
2026-07-02, 19:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Låter rimligt

Verkligen, blev nyfiken och köpte på mig lite "bara för att". Började sedan leta efter hur många bolag fonden faktiskt innehåller och det var +1200 stycken.

Vi får se hur den går på 3 månader och 1 år, men förutsättningarna att ligga i fas med konkurrenterna ser bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in