2026-04-20, 13:12
Medlem
mr.Floppys avatar
Nu har den kommit, fonden vi alla väntat på, PLUS Global Index!
Vad det verkar utan ESG i sann PLUS-anda, för oss som vill ha riktigt index utan hittepåbegränsningar av innehavet.

Jag tycker dock det är lite synd att den inte följer ett bredare globalt index som inkluderar tillväxtmarknader. Nu behöver man väl ändå komplettera med en tillväxtmarknadsfond, och det finns väl inga ESG-fria vad jag vet?

Vad tror vi om denna då?

https://www.plusfonder.se/plus-global-index

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2389537/plus-global-index

https://www.nordnet.se/fonder/lista/plus-global-index-sek-2b1c0b48
Citera
2026-04-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Jag tycker dock det är lite synd att den inte följer ett bredare globalt index som inkluderar tillväxtmarknader. Nu behöver man väl ändå komplettera med en tillväxtmarknadsfond, och det finns väl inga ESG-fria vad jag vet?

Det behöver man inte göra, 80-100% i en global indexfond är rätt. Säg att du lägger 100% i DNB Global Indeks S, det är inte direkt så att du kommer stå och falla på att låtit bli att ha 20% i tillväxt/småbolag/Sverige etc.

Jag tror jag håller mig till DNB Global Indeks S tillsvidare, så får vi se framöver om Plus Global Index sköts bra.

Hur många aktier ingår i Plus Global Index i jämförelse med DNB Global Indeks S förövrigt?
Edit; Plus Global har cirka 1300 och DNB Global Indeks S cirka 1400-1500?
Senast redigerad av HorribileDictu 2026-04-20 kl. 13:39.
Citera
2026-04-20, 15:19
Medlem
Är det värt att byta från Avanza Global?
Citera
2026-04-20, 17:52
Medlem
Låter helt klart intressant med en indexfond helt utan ESG. Som en indexfond borde se ut.

Har hoppat från Avanza Global --> DNB Global Indeks S
Detta sedan Avanza Global börjat med massivt användande av ESG-filter.

Nu är frågan om man borde hoppa från DNB Global Indeks S --> PLUS Global Index

Fördelen som jag ser det: Eliminerar helt ESG om jag fattat det hela rätt och DNB Global Indeks S har några enstaka ESG-inslag.

Finns det någon nackdel man borde känna till?
Citera
2026-04-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Nu har den kommit, fonden vi alla väntat på, PLUS Global Index!
Vad det verkar utan ESG i sann PLUS-anda, för oss som vill ha riktigt index utan hittepåbegränsningar av innehavet.

Vad tror vi om denna då?

https://www.plusfonder.se/plus-global-index

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2389537/plus-global-index

https://www.nordnet.se/fonder/lista/plus-global-index-sek-2b1c0b48

Det närmsta jag kommit tidigare:
DNB Global Indeks S (ca 90 % viktning)
Avanza Emerging Markets (ca 10 % viktning)

DNB Global Indeks S innehåller ju tyvärr några inslag av ESG. (så man kanske får byta till PLUS Global Index
Lite oklart hur Avanza Emerging Markets innehåller ESG samt vad de exkluderar i övrigt.

Finns väl även en helt global index som kombinerar båda.
Storebrand Global All Countries A SEK
Men dels har den högre generell avgift (lite för hög för min smak!) och den kanske också innehåller ESG?
Citera
2026-04-20, 18:25
Medlem
Voloteas avatar
Har bett flera AI-verktyg analysera fonden och i jämförelse med DNB Global Indeks S så är dom lika bra. Blir exakt samma upp-och nedgångar.

Ni rövhattar som tycker ESG är kasst, vad grundar ni detta på? Etiskt investerande innebär inte sämre avkastning, det är allmänt känt.

Jag hade aldrig kunnat sova gott om jag visste att mina pengar investeras i Israeliska vapen som spränger småbarn i bitar i Gaza, eller Bulldozers från Israeliska CAT som jämnar delar av Libanon med marken, eller industrier tillhörande Saudiarabien som än idag tillämpar dödsstraff genom halshuggning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_Saudi_Arabia
Senast redigerad av Volotea 2026-04-20 kl. 18:44.
Citera
2026-04-20, 18:27
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrusken
Är det värt att byta från Avanza Global?
Nej.
Citera
2026-04-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Det närmsta jag kommit tidigare:
DNB Global Indeks S (ca 90 % viktning)
Avanza Emerging Markets (ca 10 % viktning)

DNB Global Indeks S innehåller ju tyvärr några inslag av ESG. (så man kanske får byta till PLUS Global Index
Lite oklart hur Avanza Emerging Markets innehåller ESG samt vad de exkluderar i övrigt.

Finns väl även en helt global index som kombinerar båda.
Storebrand Global All Countries A SEK
Men dels har den högre generell avgift (lite för hög för min smak!) och den kanske också innehåller ESG?

Svårt att se en att en liten del tillväxtmarknadsfond gör någon större skillnad.

Räcker gott med en enda global aktieindexfond, behöver man inte omvikta varje år heller utan kan glömma bort den helt och låta den växa.
Citera
2026-04-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Har bett flera AI-verktyg analysera fonden och i jämförelse med DNB Global Indeks S så är dom lika bra. Blir exakt samma upp-och nedgångar.

Ni rövhattar som tycker ESG är kasst, vad grundar ni detta på? Etiskt investerande innebär inte sämre avkastning, det är allmänt känt.

Jag hade aldrig kunnat sova gott om jag visste att mina pengar investeras i Israeliska vapen som spränger småbarn i bitar i Gaza, eller Bulldozers från Israeliska CAT som jämnar delar av Libanon med marken, eller industrier tillhörande Saudiarabien som än idag tillämpar dödsstraff genom halshuggning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_Saudi_Arabia

Problemet är att ESG-filter är aktivt förvaltad fond utan systematik. Ena dagen är bolag A bra och bolag B dåligt. Sen nästa år kan det vara tvärt om. Styrs helt av olika trender om vad som är "inne" för stunden. Till exempel Coca Cola uppviktas av Avanza Global. Är Coca Cola bra för hälsan? Nästa år kan den vara nedviktad för att någon inkluderar hälsoaspekter i filtren.

Det är ganska självklart att fonden försämras när man godtyckligt plockar bort enskilda aktier ur index. Exempelvis USA-fonden som exkluderade Nvidia och där alla sparande blev blåsta på enorm aktieutveckling. För att någon aktivt valt bort den aktien ur fonden av relativt godtyckliga skäl som kan variera från dag till dag.

https://www.di.se/nyheter/indexfiaskot-90-000-avanza-sparare-blasta-pa-rallyt-i-nvidia/

Citat:
Indexfiaskot: 90.000 Avanza-sparare blåsta på rallyt i Nvidia
90.000 sparare har missat jätterallyt i Nvidia efter att ha investerat i Avanzas USA-fond. Av dunkla hållbarhetsskäl har AI-stjärnan, som rusat 274 procent det senaste året, valts bort från fonden.

Men efter att Di ställt frågor om kursraketens frånvaro svänger nätmäklaren och meddelar att förvaltningen görs om.

Som sagt ESG-filter är väldigt godtyckligt kring vad som väljs bort. Ena dagen är Nvidia bortplockat ur index, nästa dag kan den vara med igen.
Senast redigerad av flashbackdasen 2026-04-20 kl. 19:48.
Citera
2026-04-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Svårt att se en att en liten del tillväxtmarknadsfond gör någon större skillnad.

Räcker gott med en enda global aktieindexfond, behöver man inte omvikta varje år heller utan kan glömma bort den helt och låta den växa.

Man får lite större geografisk spridning. Skulle exempelvis Kina eller andra länder som inte är med i globala index göra enorma framsteg så missas den resan. Samma sak om det blir mycket konflikter i västvärlden men inte i exempelvis stora delar av Asien, Sydamerika eller liknande. Då kan man minska den geografiska risken.
Citera
2026-04-21, 18:37
Medlem
Alt jag kan säga är att alla mina Plus fonder har gått dåligt:

Plus småbolag
Plus mikro bolag
Plus fastigheter index
Plus teknologi index

Vilar någon sorts förbannelse över dessa Plus fonder!
Citera
2026-04-21, 18:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Alt jag kan säga är att alla mina Plus fonder har gått dåligt:

Plus småbolag
Plus mikro bolag
Plus fastigheter index
Plus teknologi index

Vilar någon sorts förbannelse över dessa Plus fonder!

Nja, här är det ju snarare makro som styr. Småbolag och fastigheter har haft flera dåliga år, och mer än en gång har "experterna" sagt att nu, nu så vänder det. Men än har det inte skett - även om den senaste månaden har varit bra för småbolag Det är hur som helst inte bara Plus fonder som gått dåligt inom dessa sektorer.

Mikrobolagsfonden skulle jag akta mig för. Här har vi de "riktiga" småbolagen, vilket även inbegriper riktigt små och usla bolag som man får på köpet eftersom det är en indexfond. Vill man köpa såna bolag är det bättre att välja ut några själv som man tycker verkar intressanta, går med vinst, inte är alltför högt värderade och verkar ha en framtid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in