2026-04-23, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Okej, förklara VAD det är som är ett tecken.
Ok nu fick jag migrän av att försöka tolka vad du menar.
Citera
2026-04-23, 21:40
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Lön i morgon.

Firar i förväg på fulhaket med Raggmunk och stekt fläsk - och lingonsylt. Naturligtvis.

Det blir nog mer än en öl - ledig i morgon.

Jag har världens enklaste ekonomi.

Inga lån, ingen bil, inget gnälligt fruntimmer - bara frihet.
Blir billigare om du lagar det där hemma du.
Citera
2026-04-23, 21:42
Medlem
Rumpkorvens avatar
Jag har ett renoveringskonto där jag lägger in lika mycket som på sparkontot. Sparkontot består givetvis inte av någonting annat än indexfonder. Renoveringskontot är också placerat rätt. Allt annat är korkat.
Citera
2026-04-23, 21:45
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har 12k kvar efter att skatt och boende är betalt.
2025 brände jag rätt mycket pengar som jag nu inser var på skit jag inte behövde, det var kläder, massa bilresor, dålig mat, och lite annat skit.
Hade nästan inget kvar varje månad då men nu under 2026 har jag varit väldigt snål och har sparat ihop 28k sedan januari.

Det går om man vill men man får leva därefter.
Fattar inte vad folk lägger sina pengar på. Vad behöver man mer än mat?
Citera
2026-04-23, 21:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Blir billigare om du lagar det där hemma du.

När jag blir rik ska jag äta fattigmansmat ute. Äter jag ute nu så äter jag dyrast man får för pengarna mot laga det hemma.
Citera
2026-04-23, 21:55
Medlem
Bilderberg78s avatar
Har inga lurar att höra programmet i länken.

Vad betyder "en ökning av personer med över 15 000 kronor kvar på kontot vid löning"?
Ärligt, jag ser ingen poäng med just den punken.

Vad är rätt tolkning av detta som jag uppenbart är för dum att fatta, eller tvärtom.
Citera
2026-04-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Fattar inte vad folk lägger sina pengar på. Vad behöver man mer än mat?

Kläder, fordon, renoveringar, ny frys när den gamla gått sönder, barnens alla aktiviteter, egna intressen, blommor till morföräldrarnas grav, sovsäck när den gamla gått sönder för mycket för att lagas, hyra, presenter. Det finns ganska mycket en modern människa kan behöva lägga pengar på, och ännu mer man vill lägga pengar på.
Citera
2026-04-23, 22:00
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Kläder, fordon, renoveringar, ny frys när den gamla gått sönder, barnens alla aktiviteter, egna intressen, blommor till morföräldrarnas grav, sovsäck när den gamla gått sönder för mycket för att lagas, hyra, presenter. Det finns ganska mycket en modern människa kan behöva lägga pengar på, och ännu mer man vill lägga pengar på.
Kläder? Vem fan lägger massa pengar på kläder nu för tiden? Om man inte är en tonårstjej då.. Renoveringar i all ära, men det är ju grejer man sparar ihop till innan man gör. Och så gör man det själv. Ny frys och sådär är jag ju helt med på. Det är sånt man ska lägga pengarna på. Blommor är sån waste. Bättre att sprida askan för vinden. Hyra är ju en nödvändighet. Givetvis måste man betala sin hyra. Såna självklarheter är ju inte det jag menar. En jävla sovsäck kan du väl hitta begagnad? Varför köpa allt nytt?
Citera
2026-04-23, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Lön i morgon.

Firar i förväg på fulhaket med Raggmunk och stekt fläsk - och lingonsylt. Naturligtvis.

Det blir nog mer än en öl - ledig i morgon.

Jag har världens enklaste ekonomi.

Inga lån, ingen bil, inget gnälligt fruntimmer - bara frihet.

Ibland blir man lite avundsjuk när man läser sånt.
Citera
2026-04-23, 22:07
Medlem
Ograsts avatar
Köper man två Nocco om dagen blir det många kronor som rinner iväg i onödan!
Citera
2026-04-23, 22:12
Medlem
Den senaste trenden av att köpa Mounjaro/Wegovy för flera tusen på kredit varje månad lär ju också vara bidragande. För det är inte högutbildade och högavlönade som står i kön till dessa prenumerationer och recept.

Jag har alltid kvar och försöker lära barnen att alltid ha kvar pengar när lönen kommer. Utöver sparande.

Är uppvuxen fattig med föräldrar som storrökte. Gör allt för att inte ha det så eller mina barn.
Citera
2026-04-23, 22:13
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Är det någon som vet vad Ebba, Jimmy, Ulf och Simona har i månadslön?

Inte så mycket som moderaten som är chef för vattenfall va? Var det 16 miljoner i årslön eller nått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in