Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Jag håller helt med om att media ska granska socialtjänsten och ifrågasätta agerande och hur processen tillämpas.
Problemet är att andra fall där det finns ett rimligt underlag avseende LVU kommer att försöka rida på vågen av misstro och exponera sig i media för att försöka rättfärdiga sin sak (fast processen har gått rätt till).
Nu vet jag inte allt om fallet Lamine eller Adam (även om jag även blev upprörd av det jag hörde om den senare)
Men jag blir än mer upprörd att somliga här misstror processen i den mån att man tror att det har gått fel till även i detta fallet när det finns väldigt mycket som talar emot mamman och att rättens agerande om att låta LVU kvarstå ändå var helt korrekt. För någon som är minsta insatt i hur vården fungerar så är det lätt att se igenom.
Bristande insikt är verkligen tillämpbart i detta fall i min mening.
Men så här är det och det är svårt att komma runt:
Ingen av oss har tillgång till originalhandlingarna som utredningen faktiskt bygger på. Vi sitter med några domar och det material mamman som hon av ren tur lyckats få ut. Just det: tur.
Utan hennes kunskap om hur en LVU-process fungerar hade hennes försvar i praktiken varit obefintligt. Då hade det reducerats till det klassiska läget: hennes ord mot socialtjänstens berättelse. Och alla som varit i en LVU-process vet hur den sannolikhetskalkylen brukar sluta.
Tittar man på domen så innehåller den flera uppenbara cirkelresonemang. Sådana som inte bevisar någonting alls. De bara återupprepar ett påstående i ny form och kallar det slutsats. Börjar man dissekera dem en och en blir det snarare tydligt hur svagt underbyggda anklagelserna är.
"Bristande insikt" är kanske det tydligaste exemplet. Det dyker upp överallt. Inte bara i den här domen utan i princip i varenda LVU-dom man läser.
Det är ett standardgrepp:
föräldern håller inte med → alltså saknar föräldern insikt → alltså kvarstår behovet av tvångsvård.
En perfekt sluten cirkel.
Och här kommer det verkliga problemet:
När originaldokumentationen inte är tillgänglig går det inte att bryta cirkeln. Då blir själva utredningen både källa, bevis och facit i samma paket. Det är inte rättssäkerhet, det är ett slutet system.
Fler borde börja ifrågasätta det här upplägget. För som det ser ut idag är det i praktiken omöjligt för en förälder att fullt ut förstå vad som påstås, än mindre bemöta det. Felaktigheter kan gömmas bakom sekretess hur länge som helst, och den enda part som har full insyn är samma aktör som gjort utredningen.
Det var just sådana strukturer som möjliggjorde att barn som i fallet med Fallet Adam kunde vara felplacerade i åratal. Inte på grund av en enskild miss, utan för att systemet saknar inbyggd kontroll.
Så ja, att vara kritisk mot LVU-processen är inte extremt. Det är rationellt.
Ett system som inte tål granskning i realtid, och där underlaget inte kan kontrolleras oberoende, är per definition sårbart för fel.
Och det är där den avgörande frågan uppstår:
Varför försvarar man ett system där staten kan ta ett barn, utan att processen samtidigt är fullt transparent och kontrollerbar?
Om samhället ska ha den makten, den mest ingripande makt man kan utöva mot en familj, då måste kraven vara extrema:
riktiga experter, full spårbarhet i dokumentationen, och möjlighet till extern granskning i realtid.
Allt annat är inte bara ett systemfel.
Det är en risk för barnet, för familjen och för tilliten till hela rättsstaten.