2026-04-23, 20:28
Medlem
Merwinnas avatar
Det finns många barn som känner sig föräldralösa fast de inte är det egentligen - men föräldrarna bryr sig inte om dem. Då kan det vara en tröst att identifiera sig med ett barn som är föräldralöst på riktigt, och se att det går att klara sig och växa upp så också. Är jättevanligt med föräldralösa barn även i barnlitteraturen, jag tänker t.ex. på min barndoms favoriter Anne på Grönkulla (som hade turen att komma till ett snällt äldre syskonpar) och Kulla-Gulla (som fick en hårdare barndom som arbetshjon hos torpare, innan hennes riktiga identitet uppdagades). Och Pippi såklart, även om hennes far var i livet!

Vidare är det det där med självständigheten. Barnen skulle inte kunna göra så mycket äventyrliga saker, om de skulle ha föräldrar som vaktar på dem hela tiden.

...och sedan vill man kanske inte tänka sig Kalle och Kajsa i ankornas parningsställning! Men Lady och Lufsen fick faktiskt egna gemensamma valpar!
Senast redigerad av Merwinna 2026-04-23 kl. 20:31.
Citera
2026-04-23, 20:28
Medlem
Har ni helt glömt bort Bamses, åtminstone ena, barn och hur de blev till. "Den natten kramades Bamse och Brummelisa extra mycket". Har kvar tidningen. Sen kom Teddy, Freddy eller Brum eller vem det nu var.
Citera
2026-04-23, 21:09
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Zeke Varg är ju faktiskt far till Lilla Vargen.

Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
När det kommer till Disneyserier så kan jag bara komma på en enda där huvudpersonen lever i en kärnfamilj och det är Little Hiawatha, vilket är aningen ironiskt då väl inspirationen(?) kommer från Henry Wadsworths The Song of Hiawatha där Hiawatha växer upp hos sin mormor utan föräldrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men Lady och Lufsen fick faktiskt egna gemensamma valpar!

I fråga om Lady & Lufsen har det väl hävdats att den förbjudna sexualiteten rentav ingår i själva plotten (även om det går över huvudet på barnpubliken): den ädla Lady blir dräktig genom byrackan Lufsen redan under deras bella notte-dejt, varvid de bekymrade grannhundarna Jock och Trofast snart måste komma på visit och ädelmodigt erbjuda henne "äktenskap" för att rädda hennes rykte så att hon inte blir ogift mor.

Under den där epoken när föreställningarna om Disneys "sexualfientlighet" var som yvigast – se t.ex. kapitlet "Sex och familjestruktur" i Jon Gisles Ankismen (1973, sv. övers. 1976) – exemplifierade man gärna med att det bara var "vildar" som kunde få egna barn i Disneys universum: indianerna, hundarna (Långben räknades väl till dem, han blev ju far redan 1951 i sin identitet som George Geef), och så då Stora Stygga Vargen, "men han är ju elak, så där ser man".
Citera
2026-04-23, 21:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Alla karaktärer i Snobben är ju hyfsat föräldralösa . Inte undra på att det urartar ibland
Fast de har föräldrar. Det är bara det att de aldrig visas i bild. Charlie Browns pappa är frisör, vill jag minnas.
Citera
2026-04-23, 21:29
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att de kallas brorsöner måste bero på att man aldrig får antyda sex i just Disneys universum?

Dock kul med en en annan USA-serie som Blondie som är den absoluta motsatsen, där paret träffas, sedan gifter sig, sedan får en massa barn, sedan köper hundar och villa. Och allt pågår under 40 år i tecknad form. Som alla riktiga män ligger han ofta på sofflocket.
Å andra sidan blev ju Dagobert av med sina föräldrar. Han kom tydligen från en Rockefeller-rik familj, men hans föräldrar försköt honom och gjorde honom arvlös när han valde att gifta sig med den i deras tycke slampiga Blondie.
Citera
2026-04-23, 21:33
Medlem
Fantens avatar
I dom tecknade filmerna med Peanuts-gänget så är föräldrar med ganska ofta. Men man får bara se dom från typ knäna och ner, och när dom pratar så är det typ jazzblås som låter som nonsens.
Citera
2026-04-23, 21:36
Medlem
C.B.G.s avatar
Hacke Hackspett följer väl samma mönster som Kalle och knattarna? D v s Snippen och Snofsan är hans brorsbarn.

Så minns jag det iaf.
Citera
2026-04-23, 21:36
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Fast de har föräldrar. Det är bara det att de aldrig visas i bild. Charlie Browns pappa är frisör, vill jag minnas.

Ja, under de första decennierna har föräldrarna rentav repliker (där pratbubblepilen pekade ut ur bild). Men med tiden fasades de ut så att man nog som läsare kunde bli en smula orolig, som när Gullan måste gå upp i den frostkalla gryningen och hämta in sin halvt ihjälfrusne bror från pumpalandet (att han tillbringar natten där bekymrar tydligen varken far eller mor); när Karl ligger svårt sjuk på sjukhus och systern Sally genast tar över hans rum (nästan Ivan Brunetti-stil på den); eller när Karl rymmer hemifrån (då han tror att han skall bli åtalad av Naturskyddsföreningen för att ha bitit drakätarträdet) och under flera nätter får sova i en pappkartong i en annan del av staden. Snobben var verkligen inte en sentimental serie. Peppiga Pia är väl den enda figuren som "officiellt" saknar en mamma men man får nog misstänka att alla barnens föräldrar sitter lika mumifierade som mamma Bates någonstans.
Citera
2026-04-23, 21:49
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
"Och den kvällen kramar de varandra länge"?

Ja, fel av mig.

Och åtminstone Batmans tre första Robins blev adopterade av Bruce Wayne. Det kändes lite brutalt när Bruce Wayne adopterade sin tredje pöjk/Robin (relativt) kort efter att den andra, Jason, blev ihjälslagen av Jokern med en kofot. Som om pojkarna var slit och släng varor.

(Ja, sen kom Jason tillbaka på något jäkla vänster, men det dröjde flera år och då hade jag tappat intresset för serien)

Ja, den var det jag tänkte på. Var väl hyfsat oskyldigt ändå till skillnad från hur jag mindes det. Hade för mig att de inte hade kläder på sig.
Citera
2026-04-23, 22:05
Medlem
HerrKralls avatar
Var är Alfons mamma?
Och vem är ”faster” Fiffi?
Citera
2026-04-23, 22:39
Medlem
Running_mans avatar
Alfons Åbergs frånvarande mamma. Är hon död eller kanske bara lite alkoholiserad? Sitter inne på kvinnofängelset Hinseberg?
Citera
2026-04-23, 23:22
Medlem
DonaldBidens avatar
John Connor, farsan stack tillbaka till framtiden för att slippa honom.
Men morsan hade han åtminstone, dock en lite knepig brud.

Tittar man lite tidigare så kanske d'Artagnan är intressant som något av en proto-superhjälte. Inte för att han var föräldralös, men han stack hemifrån och sedan var det aldrig tal om några föräldrar vad jag kan komma ihåg.

Då hade man lika gärna kunnat baka in en bakgrundshistoria med döda föräldrar, så bygger man lite karaktär istället för att han ska vara en osentimental jävel.

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Innan så var det vanliga för vanligt folk något som kallas för storfamiljer. Dom består visserligen som regel av mammapappabarn men inte alltid eller enbart. Tänk Emil i Lönneberga.

Storfamiljen fasades väl ut under Gustav Vasas tid?
Tror du tänker på kärnfamiljen.
Senast redigerad av DonaldBiden 2026-04-23 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in