2025-10-25, 17:35
Avslutad
Har någon läst eller lyssnat till Chan Thomas – Adam & Eve.
Astrologi, Ragnarök, Lantmäteriet, Kartor, Forskning och vetenskap.
Mytologi och religion samt arkeologi med historiska fynd.

Det talar både för och emot, men ingen besvarar pudelns kärna.
Varför har vi olika världskonstellationer enligt ovan.

Finns säkert någon med en bra förklaring, låt höra (!)
Enkelt uttryckt, vad är orsaken till att kontinenter, landskap och hav med olika stjärnhimlar varit vid olika platser vid olika historiska tidevarv.
En värld olik en annan.

Vaelira
Senast redigerad av sputnik2011 2025-10-25 kl. 17:41.
Citera
2025-10-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror inte på att 20% av svenskarna tror på astrologin. Alla vet det är bara bluff och båg så vore ju rent vansinne om så många verkligen trodde på det.

Tycker ändå att siffran är väldigt låg om man t ex jämför att 40% av svenskarna tror på det övernaturliga. Astrologi är ju ändå väldigt väl underbygt och praktiskt tillämpbart. Att siffran är så lång handlar nog mer om att de flesta svenskar inte förstår sig på astrologi något vidare.
Citera
2026-04-09, 09:46
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Olika undersökningar verkar hänvisa till att bara ca 20% av svenskarna tror på Astrologi. Är inte det här ett jätteproblem egentligen? Det innebär ju att väldigt många människor saknar en vägkarta för sina liv och t ex inte förstår sig på evolutionsprocessen i sina liv.

Folk missar ju också t ex hur man fungerar emotionellt, mentalt, fysiskt, spirituellt och vad man ska utveckla i detta liv. Vidare missar man livets cykler och vilka olika perioder man går igenom i livet samt hur andra människor fungerar.

Diskussionsunderlag:

1. Är inte detta ett stort problem?
2. Hur ska det kunna åtgärdas, t ex mer vetenskapliga studier inom området?
3. Hur kommer det sig att svenskar har så svårt att ta till sig astrologin?

Jag hade väldigt gärna trott på astrologi. Dels så tycker jag att mycket stämmer med mig själv och mitt stjärntecken, dels så hade det varit skönt med en riktlinje i livet och något att luta sig mot när livet känns tufft.

Men precis som med religion, så har jag svårt att tro på något som saknar vetenskaplig bevisning. Min hjärna köper det helt enkelt inte, hur mycket jag än önskar att den gjorde det då det hade nog varit gott för mitt mående. Men men..
Citera
2026-04-09, 10:04
Medlem
Bilderberg78s avatar
Det problematiska är att det bygger på hur stjärnorna stod, på Babyloniens tid. Vilket är därmed korrekt på den punkten. Men eter de slutade justera det korrekt, så finns det inget konsensus av hur en astrologi ska tolkas.
Tideräkning i gångna tider
https://www.rotter.se/component/content/article/154-rotterarkivet/artiklar-som-boerjar-pa-t/974-tiderakning
Citera
2026-04-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Jag hade väldigt gärna trott på astrologi. Dels så tycker jag att mycket stämmer med mig själv och mitt stjärntecken, dels så hade det varit skönt med en riktlinje i livet och något att luta sig mot när livet känns tufft.

Men precis som med religion, så har jag svårt att tro på något som saknar vetenskaplig bevisning. Min hjärna köper det helt enkelt inte, hur mycket jag än önskar att den gjorde det då det hade nog varit gott för mitt mående. Men men..

Fast Astrologi är ju inte religion utan det är byggt väldigt vetenskapligt. Sedan är det ju en annan femma om man tycker att det stämmer eller inte. Framförallt hussystemet förklarar en hel del vilka teman som ens energier (planeterna) hamnar i. Nuförtiden kan man ju också ganska så enkelt fråga AI om ens horoskop, framtid, anlag osv. Ibland får dock AI det lite fel så bra att fråga några olika källor.

Norra noden brukar vara ganska så avgörande i detta liv och visar på vilken inriktning som man bör välja, hamnar den t ex i 4:ehuset och i konjunktion med Saturnus har man ansvar kring familjen, är den t ex i konjunktion med Jupiter i 9:ehuset tyder det mer på högre utbildning och utlandet i detta liv.
Citera
2026-04-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Det problematiska är att det bygger på hur stjärnorna stod, på Babyloniens tid. Vilket är därmed korrekt på den punkten. Men eter de slutade justera det korrekt, så finns det inget konsensus av hur en astrologi ska tolkas.
Tideräkning i gångna tider
https://www.rotter.se/component/content/article/154-rotterarkivet/artiklar-som-boerjar-pa-t/974-tiderakning

Fast astrologin bygger ju inte på stjärnorna utan på vårt solsystems planeter. Sedan är det ju inte så att stjärnorna verkligen ser ut som en kräfta, oxe osv utan det är ju mer att dåtidens människor kanske tyckte stjärntecknen påminde om karaktärsdragen hos folk föda då.
Citera
2026-04-16, 22:30
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Fast astrologin bygger ju inte på stjärnorna utan på vårt solsystems planeter. Sedan är det ju inte så att stjärnorna verkligen ser ut som en kräfta, oxe osv utan det är ju mer att dåtidens människor kanske tyckte stjärntecknen påminde om karaktärsdragen hos folk föda då.
Kvinnor är från Venus, män är från Mars.
Och Rymdödlor är från Drakens stjärntecken av begrepp.

Jag avstår från att behöva utveckla resonemanget djupare, det är så ---""självklart""

https://en.wikipedia.org/wiki/Reptilian_conspiracy_theory
Citera
2026-04-16, 23:08
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Fast Astrologi är ju inte religion utan det är byggt väldigt vetenskapligt. Sedan är det ju en annan femma om man tycker att det stämmer eller inte. Framförallt hussystemet förklarar en hel del vilka teman som ens energier (planeterna) hamnar i. Nuförtiden kan man ju också ganska så enkelt fråga AI om ens horoskop, framtid, anlag osv. Ibland får dock AI det lite fel så bra att fråga några olika källor.

Norra noden brukar vara ganska så avgörande i detta liv och visar på vilken inriktning som man bör välja, hamnar den t ex i 4:ehuset och i konjunktion med Saturnus har man ansvar kring familjen, är den t ex i konjunktion med Jupiter i 9:ehuset tyder det mer på högre utbildning och utlandet i detta liv.
Du menar pseudovetenskapligt.
Citera
2026-04-18, 12:11
Medlem
Citat:

Ja hussystemet är ju väldigt intressant och har märkt att dess teman stämmer ganska så mycket in på mitt liv. Skulle vara intressant att analysera och jämföra folk med t ex mycket i 8e huset som är ganska så dramatiskt med något lugnare hus som t ex 4e huset. Lite synd ändå att så många missar detta verktyg i sina liv och som skulle ge så mycket självförståelse av den egna individen.

Är ju också ganska intressant med framräknade punkter som lyckopunkten som signalerar vart man hittar lycka i livet men visst Norra Noden ger ju väldigt bra riktlinje till vart fokuset bör vara i detta liv.
Citera
2026-04-23, 17:59
Medlem
Citat:

Så, på vilket vis menar du att ”vetenskap” och ”religion” skiljer sig från varandra?
Citera
2026-04-23, 18:03
Medlem
zombie-nations avatar
Tror det finns en fara med astrologi för dem som tror på det litegrann. De läser om sitt stjärntecken och blir påverkade att ändra sig personlighet i den inriktningen. Ännu värre om de får en fullständig analys.
Citera
2026-04-23, 23:28
Medlem
Citat:

Nej, astrologi är inte alls byggt väldigt vetenskapligt. Det visas ju med all tydlighet att astrologi inte alla stöds av vetenskap..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in