2026-04-23, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Skärp er för helvete!

400 *anmälda* våldtäkter på kvinnor ÖVER 60. Av dessa har 20 granskats och samtliga anmälda är anställda inom hemtjänsten.

Det här betyder i princip ingenting alls.

För det första talar vi om anmälningar, inte domar. För det andra är siffran 20 över en period på 5 år, och då jag själv jobbade på äldreboende som sommarjobbande ungdom vet jag att the imagination runs fucking wild hos vissa dementa tanter. Jag har personligen suttit bredvid en gammal tant som var helt övertygad om att hon sålts till en bordell när hennes släktingar skaffade boende på servicehuset åt henne. Totalt wacko.

Så länge vi talar om anmälningar och inte domar, så får flashback fanimej skärpa till sig. Sitt inte och fantisera ihop horder av våldtäktsaraber som går loss på urgamla tanter dagarna i ändå.

Vi har ett verifierat fall, en dom, och det är illa nog. Den jäveln ska kastreras och sänkas i havet, men sluta hitta på att det här är en massrörelse.

Menar du att äldre sitter och hittar på att dom blivit våldtagna? 400 st på några år?
Citera
2026-04-23, 17:09
Medlem
Bourbons avatar
Jag tror inte det går att föreställa sig ett större svek mot våra äldre. Detta går inte att rösta sig ut ur. Jag ser fram emot repens dag.
Citera
2026-04-23, 17:11
Medlem
Det sjuka, vilket också blir ett dubbelt övergrepp, är att det uppdagats att i flertalet vänsterstyrda kommuner har ansvariga/politiker medvetet valt att försöka möra detta. Henrik Jönsson har ju i ett avsnitt gjort en bra sammanställningen över dessa vedervärdiga brott.

https://www.youtube.com/watch?v=tS5iu4IPHTc

SvDs utmärkte journalist Paulina Neuding skrev häromveckan i en artikel gällande dessa brott att det till stor del handlar om förnedring av de äldre, d v s ett rasistiskt brott utfört av MENA-män mot vita äldre kvinnor. Det handlar inte om sexuella drivkrafter, utan om ren och skär rasism/förnedring.

https://www.svd.se/a/7p7deB/kasta-skygglapparna-for-overgreppen

Mellan 2021 och 2025 gjordes nästan 400 anmälningar om våldtäkter mot kvinnor över 60 år i Sverige – samtliga inom hemtjänsten. I Uppsala ledde sådana avslöjanden till att hela äldrenämnden valde att avgå.

Men problemet stannar inte vid sexuella övergrepp.

I Örebro har åtal väckts mot en anställd i hemtjänsten som misstänks för att ha slagit och förnedrat ett dussintal äldre medan han filmat dem. Bland annat ska han ha misshandlat en kvinna genom att ta i henne bryskt så att hon fick ont och slå henne med en plasthandske. Till en annan kvinna skrek han ”Ät skit! Hora!” på arabiska. På ytterligare en av mannens filmer ses han spola kallt vatten på en äldre man i duschen, medan han säger på arabiska: ”Jag svär vid Gud att jag ska låta dig frysa!”

Hur är man funtad när man ger sig på äldre, svaga typ 90-100åringar? Och hur är man funtad när man som ansvarig vänsterpolitiker medvetet väljer att inte anmäla dessa vedervärdiga brott?
Citera
2026-04-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Jag är med på vad du menar, att det inte enbart är etnicitet det beror på, utan mest på att yrket ger dåligt betalt, har låg status och är krävande både kroppsligt och mentalt.
Så att skylla det på massinvandring löser inte problemet, utan skiftar bara fokus till ett annat problem.
Konstigt nog är jag nog också lite med på den att de felrekryteringar som har gjorts verkar ha varit sådana från massinvandringen.
Men det är möjligt att en stor andel av de som jobbar inom äldreomsorgen är invandrare, så det är ju inte konstigt att de blir överrepresenterade i statistiken.
Det som fattas är egentligen riktig rättvisande statistik på våldtäkter inom äldreomsorgen, vilket nog är ganska svårt att få fram. Eller har du några länkar till uppgifter om det?

Nej, några sådana länkar har jag inte. Jag har poängterat svårigheterna i att ta fram sådan statistik i följande inlägg: (FB) Mängder av äldre våldtas numera i vården: "enormt mörkertal" samt (FB) Mängder av äldre våldtas numera i vården: "enormt mörkertal"
Citera
2026-04-23, 17:19
Medlem
Brajebrasomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja det finns mörkertalsunderskningar. Ex BRÅs NTU-undersökning eller klass 9 undersökningar och brottsofferundersökningar. Genom NTU kan man säga att 90-95 procent av alla våldtäkter anmäls inte.

Problemet när det gäller mycket gamla BO är att de också är överrepresenterade när det gäller "falska/felaktiga" anmälningar.

När GW doktorerade så undersökte han bla problemet med mörkertal.

Så det är ett problem att vi inte vet hur stort problemet är. Grundproblemet är att kommuner spar pengar genom ensamarbete, så den sociala kontrollen på arbetsplatsen minskar. Det beror i sin tur delvis på att andelen äldre ökar.

Problemet har att göra med att det är ett lågavlönat yrke - och att Sverige tar emot invandrare, plus att det är utsatta människor de jobbar med. Det är fega jävla kräk vi släpper in.
Citera
2026-04-23, 17:23
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Menar du att äldre sitter och hittar på att dom blivit våldtagna? 400 st på några år?
Frontallobsdemens tar sig ofta uttryck i paranoida vanföreställningar. Fast i min hemkommun har vi haft en väldigt tråkig utveckling med stölder, gängrelaterad brottslighet (det har exempelvis förvarats droger och tillhyggen i klädskåpen) samt att salafister som dömts för terrorbrott har arbetat där. Detta är inte bara anmälningar utan brott som lett till domstol. Det har gått bättre med personal från Sydamerika och Europa.

Så även om dementa har svårt att ha koll så har kollegor, familjemedlemmar och myndigheter pekat på att det inte går åt rätt håll. Ibland kanske de äldre inte ens förstår att de blir utsatta - jag tror det kan slå åt bägge hållen.

Dessutom är språkkunskaperna under all kritik.
Senast redigerad av Ratad 2026-04-23 kl. 17:26.
Citera
2026-04-23, 17:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
I FUP:arna och domarna (eller för dig/er andra; i aktuella FB-trådar). Eftersom jag är juridiskt verksam så är jag insatt i dessa fallen.
Finns fler exempel också!
Brukar man inte prata om "undantagen som bekräftar regeln"? Alltså, i det stora hela är undantagen så få att de inte motbevisar huvudtesen.
Citera
2026-04-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det sjuka, vilket också blir ett dubbelt övergrepp, är att det uppdagats att i flertalet vänsterstyrda kommuner har ansvariga/politiker medvetet valt att försöka möra detta. Henrik Jönsson har ju i ett avsnitt gjort en bra sammanställningen över dessa vedervärdiga brott.

https://www.youtube.com/watch?v=tS5iu4IPHTc

SvDs utmärkte journalist Paulina Neuding skrev häromveckan i en artikel gällande dessa brott att det till stor del handlar om förnedring av de äldre, d v s ett rasistiskt brott utfört av MENA-män mot vita äldre kvinnor. Det handlar inte om sexuella drivkrafter, utan om ren och skär rasism/förnedring.

https://www.svd.se/a/7p7deB/kasta-skygglapparna-for-overgreppen

Mellan 2021 och 2025 gjordes nästan 400 anmälningar om våldtäkter mot kvinnor över 60 år i Sverige – samtliga inom hemtjänsten. I Uppsala ledde sådana avslöjanden till att hela äldrenämnden valde att avgå.

Men problemet stannar inte vid sexuella övergrepp.

I Örebro har åtal väckts mot en anställd i hemtjänsten som misstänks för att ha slagit och förnedrat ett dussintal äldre medan han filmat dem. Bland annat ska han ha misshandlat en kvinna genom att ta i henne bryskt så att hon fick ont och slå henne med en plasthandske. Till en annan kvinna skrek han ”Ät skit! Hora!” på arabiska. På ytterligare en av mannens filmer ses han spola kallt vatten på en äldre man i duschen, medan han säger på arabiska: ”Jag svär vid Gud att jag ska låta dig frysa!”

Hur är man funtad när man ger sig på äldre, svaga typ 90-100åringar? Och hur är man funtad när man som ansvarig vänsterpolitiker medvetet väljer att inte anmäla dessa vedervärdiga brott?

Intressant att du rabblade upp exempel som sexuella övergrepp, våldtäkter, misshandelsfall, olaglig filmning och ofredande...men du nämnde inte "Strömstad-fallet" där gärningsmannen MÖRDADE vårdtagaren. Men den gärningsmannen var ju etniskt svensk, så det räknas väl inte...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Vpv6M/i-dag-faller-domen-i-hemtjanst-fallet
Citera
2026-04-23, 17:33
Avslutad
Nu är jag ingen raketforskare men en av anledningarna KAN ju vara att vi tagit hit folk från länder där våldtäktsstatistiken är hög. Som sagt, är ingen raketforskare utan det är bara en spekulation.
Citera
2026-04-23, 17:38
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Så sjukt att det inte går att beskriva med ord. Tacka sjuklövern för dessa importerade problem. Även SD som vurmar för fortsatt massinvandring som dom nu kallar för arbetskraftsinvandring.

Synd att vi svenska "män" inte bryr oss tillräckligt för att gå ut och starta protester på gatan. Vi borde vara tio tusentals som går ut på gatan men det är för obekvämt.

Jag ser också att invandrare är problemet här. Det jag undrar är dock vilka det är som ska torka gamlingsröv när vi skickat ut ”arbetskraftsinvandrarna”? Du?
Citera
2026-04-23, 17:41
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
En anmälan i veckan på ett ungefär. Man undrar hur det sett ut tidigare.
Innan 1995? Jag hat svårt att tänka mig att det ens existerade.
Citera
2026-04-23, 17:45
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Intressant att du rabblade upp exempel som sexuella övergrepp, våldtäkter, misshandelsfall, olaglig filmning och ofredande...men du nämnde inte "Strömstad-fallet" där gärningsmannen MÖRDADE vårdtagaren. Men den gärningsmannen var ju etniskt svensk, så det räknas väl inte...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Vpv6M/i-dag-faller-domen-i-hemtjanst-fallet

Snarare du som desperat försöker leta upp svenska gärningsmän när det inte är relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in