2026-04-23, 13:32
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Konsekvensen av att hälla ut Robotaxis i Texas är dock att det kan förhala reglering på andra håll om det skulle hända något mer allvarligt. Waymo har fördelen att de redan har regleringen på sin sida med sin redundans, så de kan ju köra ihjäl katter och förstöra vägbyggen bäst de vill.

Säger inte att det är rätt men lite får man anpassa sig efter hur saker fungerar. Alternativet är ju att ge upp på vision only och installera LiDAR men det är ett sämre alternativ enligt mig. Bästa de kan göra är att jobba på tekniken, samla in robust statistik och lobba.

Texas har vad jag vet inga specialregler som ger dig friare spelrum bara för att du har "redundans"? Vad jag vet är det lika för alla, det kan dock säkert skilja i andra stater.
Citera
2026-04-23, 13:33
Medlem
raskenss avatar
Kloka ord får en tungviktare i världen inom AI forskning:

https://youtu.be/wDeXfFQcJxk

Tesla kör gasen i botten mot katastrof ungefär som Jim Jones och Folkets temper i Guiana 1978.
Citera
2026-04-23, 13:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Igår köpte jag $240-säljwarranter, upp 10% idag.
I början av veckan köpte jag mini-S med typ 10x indikativ hävstång, upp nästan 30% idag.
Jag är helt enkelt en bättre trader än er.

Hur har dina 2021-aktier åldrats? Kursen ligger ju som vi alla vet lägre nu jämfört med då, vilket iof är rimligt då fundamenta aldrig varit sämre.

Tror du missförstod. Vi vill inte ha mer backtrading. Vi vill veta precis vid tillfället då du tar nästa position.
Citera
2026-04-23, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
"Waymo’s miles between accidents has been “trending higher”…
but Tesla just dropped a bomb:"

https://x.com/MoneyMarshal777/status/2046873387411382466?s=20

Först undrade man varför det inte fanns några siffror för Tesla för Februari eller Mars, tills man insåg att de var 0 olyckor.
Kan vara för att dom inte har några självkörande bilar…
Citera
2026-04-23, 14:14
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Texas har vad jag vet inga specialregler som ger dig friare spelrum bara för att du har "redundans"? Vad jag vet är det lika för alla, det kan dock säkert skilja i andra stater.
Nej, inte i Texas men i andra stater. Därför man måste ha säkerhetsförare i San Fransisco. De följer SAEs uråldriga levelsystem. Följer man det har regelmakarna ryggen fri.
Citera
2026-04-23, 14:53
Avstängd
otellos avatar
En genomgång av Teslas kvartalsrapport. Det ser mörkt ut.
Citat:
Musk Tesla Q1 earnings self driving bankruptcy
https://www.youtube.com/watch?v=Ti_mYFrH4_s
Citera
2026-04-23, 15:10
Medlem
QuantumQuills avatar
Kanske en gammal nyhet:
Under tiden som Waimo har rapporterat 58 krash rapporter så har Tesla 0 krasher.
https://www.notateslaapp.com/news/3999/nhtsa-releases-crash-data-on-robotaxi-and-teslas-competitors

Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Räknar man på det så är kanske 2000kr i månaden för en Robotaxi tjänst är väl tilltaget med tanke på att bilen "bara" kostar drygt 300 000kr och trots allt hinner köra rätt många resor på en månad, 24/7.

Kan man tänka sig en minibuss för 10 pers, som gör något stopp på vägen så borde det kunna kosta någon hundralapp i månaden.

SL och SJ kan göra om sina spår till genvägar för dessa bilar, för tåg kommer var på tok för dyrt att köra på dem.
It was 56% cheaper than what Waymo was priced at for this trip:
• Tesla: $6.15
• Waymo: $13.93
Total trip length: 2.25 miles, 7 minutes

70 spänn för 7 minuter resa är fortfarande ganska dyrt. Ett pris som lär gå att pressa när detta skalas upp.

Igår åkte jag Uber 6 minuter för 164kr (comfort-resa)
Citera
2026-04-23, 15:21
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
En genomgång av Teslas kvartalsrapport. Det ser mörkt ut.

Kommer vi få några trejding-tipps de kommande veckorna från mäster trejdaren?
Citera
2026-04-23, 15:23
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Kommer vi få några trejding-tipps de kommande veckorna från mäster trejdaren?
Du kan få ett nu: minimera dina förluster genom att dumpa dina Tesla-aktier och investera i någonting som inte påminner om ett pyramidspel.
Citera
2026-04-23, 15:25
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Kanske en gammal nyhet:
Under tiden som Waimo har rapporterat 58 krash rapporter så har Tesla 0 krasher.
https://www.notateslaapp.com/news/3999/nhtsa-releases-crash-data-on-robotaxi-and-teslas-competitors

70 spänn för 7 minuter resa är fortfarande ganska dyrt. Ett pris som lär gå att pressa när detta skalas upp.

Waymo har tusentals fullt autonoma bilar, dom gör över en halv miljon körningar per vecka, Tesla har ett tiotal övervakade bilar som åker i en cirkel.
Data visar att Teslas s.k. FSD har en 300% högre crash-rate jämfört med mänskliga förare.
Citera
2026-04-23, 15:27
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Du kan få ett nu: minimera dina förluster genom att dumpa dina Tesla-aktier och investera i någonting som inte påminner om ett pyramidspel.

Vad "smidigt" du gled undan en uppgift som skulle avslöja din inkompetens.

Jag tycker det är trevligt att se att Tesla ökade sin marknadsandel efter att subventioner drogs in i USA.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-04-23 kl. 15:35.
Citera
2026-04-23, 15:32
Medlem
Citat:
Kanske en gammal nyhet:

Jag kan nog garantera att Volvo, BMW, VW och andra biltillverkare också rapporterat noll krascher i självkörande läge, eftersom dom likt Tesla inte har självkörande bilar i någon nämnvärd utsträckning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in