2026-04-23, 13:19
Medlem
Tomtekukars avatar
Sverige är ett av få länder där karisma och egna åsikter inte ses som styrka, utan som ett hot. Tar du plats, pratar tydligt och har ryggrad så blir folk inte imponerade, de blir defensiva.
Så man lär sig snabbt att skruva ner sig själv. Le mindre, säga mindre, tycka mindre. Inte för att man vill, utan för att man inte orkar med den svenska reflexen att straffa allt som sticker ut.
Det är ren självbevarelsedrift. Bästa strategin är att minimera exponering mot den här prepubertala, känslostyrda feminiserade omgivningen och istället omge sig med likasinnade. Att kämpa emot fungerar nästan aldrig, du blir bara nerdragen till deras nivå.
Citera
2026-04-23, 13:25
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fndsak
Personer som tänker som du framstår ofta som tillställda och falska. Karisma är något man tillskrivs av andra. Att beskriva sig själv som karismatisk är ett solklart tecken på narcissism.

Men vad gör man då egentligen, narcissist är väl det hemskaste du kan vara, ringer man psykiatrin då eller?
Senast redigerad av halaltarzan 2026-04-23 kl. 13:28.
Citera
2026-04-23, 13:41
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softsea
Hur känner ni med stark personlig utstrålning att ni blir bemötta pga er goda hållning, colgateleende och genuina intresse för andra? En känd sångare blev tydligen nerslagen pga sitt bländande leende.

Min erfarenhet är att man, om man är väldigt karismatisk, bör ignorera avundsjukan och vid akut behov tona ner utstrålningen.
Det där har du missuppfattat fullständigt. Det är ingen som blir provocerad av stark karisma. Sådana personer är omtyckta och uppskattade av alls. Det är ju det som är själva definitionen av karisma.

Däremot blir många irriterade på folk som TROR att de har stark karisma men i själva verket bara är jävligt påfrestande.
Citera
2026-04-23, 13:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du blandar i hop begreppen. Juholt har ingen karisma, han framhäver sin grandiosa självbild
sjukligt narcissistisk
Och det menar du att inte ett artist gör
Citera
2026-04-23, 13:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Marti Pellow. Tydligen så är han ganska blyg för det mesta.
Var tvungen att googla. Fanns inget om att han fått smäll, eller någon nyhet ö h t de senaste åren.
Citera
2026-04-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det där har du missuppfattat fullständigt. Det är ingen som blir provocerad av stark karisma. Sådana personer är omtyckta och uppskattade av alls. Det är ju det som är själva definitionen av karisma.

Däremot blir många irriterade på folk som TROR att de har stark karisma men i själva verket bara är jävligt påfrestande.
Exakt detta. De som inte klarar av att läsa rummet alls, och konstant tycker att folk är lättkränkta för att de inte ser den jättestora humorn i att ställa sig och heila på ett bröllop.

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men vad gör man då egentligen, narcissist är väl det hemskaste du kan vara, ringer man psykiatrin då eller?
Nja, finns grader i helvetet. Många narcissister är som mest lite egna och allmänt självcentrerade. Narcissism innebär inte att man saknar empati och skuldkänslor.

Sen kan mycket av de här symptomen tyda på autism istället för narcissism. Se kommentaren ovan. Autister har ofta väldigt svårt att läsa av rummet.

Men att få en narcissist att söka hjälp är en utmaning av förståeliga skäl
Citera
2026-04-23, 14:55
Medlem
Hyacints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Karismatiska och vackra personer bemöts bättre än de alldagliga på alla plan i samhället.

Om man är kvinna och vacker blir man illa bemött av andra kvinnor.
Citera
2026-04-23, 14:58
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Jag är böjd att inte hålla med, tycker att ödmjukhet och snällhet ofta belönas medan man många gånger vägrar att möta den karismatiskas blick.

Tvärtom, jag kan inte låta bli att vilja möta en karismatisk persons blick, jag gillar utstrålning och karisma är ovanligt, minns inte ens när jag reagerade på det senast men när jag ser det vill jag titta mig trött.

Och vi gör rätt i att belöna snällhet. Och ödmjukhet (utan undfallenhet) visar på gott omdöme.
Citera
2026-04-23, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyacint
Om man är kvinna och vacker blir man illa bemött av andra kvinnor.

Då saknas karisman.
Citera
2026-04-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Om man har en oerhörd karisma, men väljer att enbart visa den inom sin bekantskap, och kör en mer halv introvert sida mot omvärlden då?

Det tror jag är ett vinnande koncept, bara använda utstrålningen vid behov. Och för att missbruka sin makt någon enstaka gång
Citera
2026-04-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fndsak
Låt det inte stiga dig över huvudet bara

Det är svårt att vara ödmjuk i vissa situationer. Lättare i andra. Ibland är jag så ödmjuk att jag nästan dör.
Citera
2026-04-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Sund narcissism är ett friskhetstecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in