2026-04-23, 14:05
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Självklart är Iran svagare än innan. Men det innebär inte att USA har vunnit något av värde. Och allt som USA förstört kan Iran förr eller senare återställa, särskilt som Irans kompisar Ryssland och Kina nu har tappat mycket av sin respekt för USA efter detta.

Iran kommer fortfarande att kunna vara en självständig stat som bedriver sin egen politik. Att man är militärt försvagat spelar ingen avgörande roll; Iran hade ju inga planer på att invadera något land och det finns knappast något land i Irans närhet som är intresserat av att invadera Iran. Iran har inte utgjort ett militärt hot mot något annat land, utom möjligen Israel (och Israel har sett Iran som ett militärt hot) och Iran har förvisso som officiellt mål att utplåna Israel men även i det fallet är det tveksamt om man inom någon form av överblickbar framtid skulle ha realiserat det hotet.

USA har, bokstavligen, bombat sönder ett luftslott. Till oerhört höga egna kostnader, men vinsten lyser med sin frånvaro.

Hur ska de kunna återställa något när de inte ens har råd att betala löner till deras regim? Blir de att regimen lyckas klamra sig fast. Så nästa generationer kanske genom ett mirakel lyckats lägga betongfundamentet till en kärnkraftsanläggning. Då är det bara släppa en bomb över fundamentet så förpassas det till generationer efter.

Kina och Ryssland måste ju få betalt och ha säkerhet för sina lån. Annars förstör dom sin egna ekonomier. Nu har redan Iran enorma lån hos dessa två parter. Fokus hos Kina och Ryssland kommer vara att först se till att driva in sina lån.

Att Iran har arbetat och anpassat hela sitt strategiska tänk i 50 år runt att lyckas utrota Israel går inte förneka, då handlar det om självbedrägeri. Nu har dessa planer blivit mycket mer svåra att genomföra. De är nästan i sämre läge än vad de var för 50 år sedan. Israelrna verkar överlyckliga för det som sker, så att prata om ett förlorad kampanj låter helt befängt.

Bara det att Irans proxies, hezbollah och babelstinerna i väst och även öst håller sig på mattan med sina slangbellor är snudd på total seger.
Citera
2026-04-23, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
men du är medveten om att USAs och Israels utalade mål var att kraftigt försvaga Irans militära förmåga både på kort och längre sikt. vilket givetvis inkluderar teoretiska kärnvapen på sikt, men även dess möjlighter att projicera sin makt utanför landets gränser. det var därförflottan sänktes (bla), och man ving-klipper såväl hezzbollah och hamas parrallelt.

Ja, men att försvaga Irans militära förmåga på kort sikt är fullständigt meningslöst eftersom Iran inte utgjorde ett akut hot mot någon annan än sin egen befolkning.

Att försvaga Irans militära förmåga på längre sikt är också snudd på meningslöst. Givet de politiska kostnader detta har medfört för USA kommer Iran knappast ha några problem att återuppbygga förmågorna, det hela har bara fördröjts och nästa gång kommer USA inte längre att ha förmågan att stoppa Iran. Detta krig har, som jag nyss skrev, indirekt stärkt Kina och Ryssland samtidigt som USA själva blivit allt mer isolerat. Vinner USA blir detta enbart en Pyrrhus-seger.
Citera
2026-04-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Hur ska de kunna återställa något när de inte ens har råd att betala löner till deras regim? Blir de att regimen lyckas klamra sig fast. Så nästa generationer kanske genom ett mirakel lyckats lägga betongfundamentet till en kärnkraftsanläggning. Då är det bara släppa en bomb över fundamentet så förpassas det till generationer efter.

Kina och Ryssland måste ju få betalt och ha säkerhet för sina lån. Annars förstör dom sin egna ekonomier. Nu har redan Iran enorma lån hos dessa två parter. Fokus hos Kina och Ryssland kommer vara att först se till att driva in sina lån.

Att Iran har arbetat och anpassat hela sitt strategiska tänk i 50 år runt att lyckas utrota Israel går inte förneka, då handlar det om självbedrägeri. Nu har dessa planer blivit mycket mer svåra att genomföra. De är nästan i sämre läge än vad de var för 50 år sedan. Israelrna verkar överlyckliga för det som sker, så att prata om ett förlorad kampanj låter helt befängt.

Bara det att Irans proxies, hezbollah och babelstinerna i väst och även öst håller sig på mattan med sina slangbellor är snudd på total seger.

Du ska kanske fundera över hur auktoritära stater tänker och prioriterar. Och såväl Kina som Ryssland kommer att acceptera strategiska samarbeten som betalning för lån. Svenska privatbanker vill ha betalning för sina lån i form av pengar, kinesiska statliga banker kan nöja sig med ett avtal om att Kina får upprätta några baser i Iran.

Du tänker på ekonomi i västerländska termer, men om Västerlandet blir politiskt marginaliserat så kommer inte vårt ekonomiska tänkande att fortsätta dominera om de starka staterna vill ha en annan ordning.
Citera
2026-04-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ja, men att försvaga Irans militära förmåga på kort sikt är fullständigt meningslöst eftersom Iran inte utgjorde ett akut hot mot någon annan än sin egen befolkning.

Iran hade före kriget skickat flera tusental ballistiska missiler mot israeliska befolkningscentra, understött Hamas i förberedelserna inför 7 oktoberterrorn, finansierat och utbildat och beväpnat Hizbollah, irakiska milisgrupper osv. Så jo, Iran utgjorde ett akut säkerhetshot och då har vi inte ens talat om kärnvapenprogrammet. Dina pedoprästmullahkompisar hade som överordnat mål för den islamiska staten att utplåna Israel.
Citera
Medlem
Citat:
Alla krig är unika. De är olika metoder och målen är inga statiska mål. De ändras, justeras och tillkommer under kampanjen. Om vi säger såhär. Är du av den uppfattningen att Iran har samma slagkraftighet som för ett par år sedan?
Vad är det som US/Israel har missat för militära mål? Det är ju snarare svårt för dom att hitta något nytt mål som inte blivit bombat.
Att återställa en bro som bombats är något som kanske blir färdigställt 3 generationer framåt.
Ett bombanfall kostar 1-2 miljoner kronor.
En tom 20-fot container kostar 10-15 tusen kronor.
Det finns en enorm massa tomma burkar utspridda på fält runt om i Iran, vilka skulle kunna vara militära förråd.
Det är bara för Trump att sätta igång och bomba!
Citera
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Varför skulle jag behöva lösa segern åt er? Jag har varit emot kriget hela tiden och menar att Trump försatt USA i en rävsax.

Jag behöver inte visa hur USA ska vinna för att kunna konstatera att bombning inte kan ge det politiska resultat som påstås vara målet.

Lösa segern åt "oss"? Du skulle berätta hur du resonerade hur en militär "vinst" ser ut från ditt perspektiv utifrån US mål som är " Iran skall inte ha eller kunna tillverka kärnvapen".

Gör ett nytt försök. Jag kan inte se svårigheten i att förklara detta med en mening. Så blir bara mer nyfiken vad det är som tar emot för din del?
Citera
2026-04-23, 14:35
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Ett bombanfall kostar 1-2 miljoner kronor.
En tom 20-fot container kostar 10-15 tusen kronor.
Det finns en enorm massa tomma burkar utspridda på fält runt om i Iran, vilka skulle kunna vara militära förråd.
Det är bara för Trump att sätta igång och bomba!

Ånej, har du dragit upp den gamla ramsan nu igen? Du körde ju den konstant första veckorna, trodde du hade slutat med den och övergått till den senaste ramsan med iranska fartyg som åker runt Indien.

Jag har faktiskt redan svarat på den ramsan, kolla historiken så kan du säkert hitta något svar.
Citera
2026-04-23, 14:35
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Eldråttan verkar mena något i stil med att: det vore lätt att vräka omkull just den här regimen och bomba Iran tillbaka till stenåldern, men t o m om man gör det och sedan lämnar iranierna åt sig själva, så kommer de ändå alltid att återskapa något slags hård religiös diktatur.

Vilket ju är en rätt märklig uppfattning.

Ja, och då är bombningen inte ett medel för att lösa problemet utan temporär degradering till hög kostnad, där det är oklart vad som skall uppnås rent strategiskt.
Citera
2026-04-23, 14:37
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Lösa segern åt "oss"? Du skulle berätta hur du resonerade hur en militär "vinst" ser ut från ditt perspektiv utifrån US mål som är " Iran skall inte ha eller kunna tillverka kärnvapen".

Gör ett nytt försök. Jag kan inte se svårigheten i att förklara detta med en mening. Så blir bara mer nyfiken vad det är som tar emot för din del?

Virrigt inlägg. Jag tror inte skifta bevisbördan stärker din argumentation.

Det är inte min uppgift att formulera en trovärdig amerikansk seger i ett krig jag från början menat saknar en realistisk väg till en sådan seger. Det förstår du väl?
Senast redigerad av ViribusUnitis 2026-04-23 kl. 14:44.
Citera
2026-04-23, 14:43
Medlem
Citat:

Det stämmer ju inte alls. iran sköt drösvis med misiiler och drönare mot israel med början på april 2024.

innan dess skulle man dock kunna argumentera för att "akut hot" var mer difust (att sponsra och bistå hezzbollah, PJ houtiner och dyliga terror-jihadister är ju inte nice, men inte samma sak som att en nation startar krig mot en annan)

Citat:

Att försvaga Irans militära förmåga på längre sikt är också snudd på meningslöst. Givet de politiska kostnader detta har medfört för USA kommer Iran knappast ha några problem att återuppbygga förmågorna, det hela har bara fördröjts och nästa gång kommer USA inte längre att ha förmågan att stoppa Iran. Detta krig har, som jag nyss skrev, indirekt stärkt Kina och Ryssland samtidigt som USA själva blivit allt mer isolerat. Vinner USA blir detta enbart en Pyrrhus-seger.

det är ju helt snurrigt. de politiska kostnaderna är ju såhärlångt 0. (även om man spekulerar villt om framtiden) om något så rent "realpolitisk" så förlorar kina och ryssland en partner (måhände behåller än, men än mer efterbliven och svag), i rysslands fall en de behöver (går ju sådär i ukraina) och i kinas fall så är det nog småtråkigt med osäker energinport , för ett land där halva befolknigen lever på småpotatis och är beronde av en starkare utveckleing än den vi sett sedan covid.

tror även att man får skjuta på sin "taiwan är komunsit kina, inte kina" project. det kräver en stark kinesiska flotta, inte en som gör irans flotta sällskap på botten av havet på några dygn.
Senast redigerad av slö 2026-04-23 kl. 14:46.
Citera
2026-04-23, 14:49
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Virrigt inlägg. Jag tror inte skifta bevisbördan stärker din argumentation.

Det är inte min uppgift att formulera en trovärdig amerikansk seger i ett krig jag från början menat saknar en realistisk väg till en sådan seger. Det förstår du väl?

Jag förstår, du inte kan svara på frågan utan att bli bortgjord. För då faller alla dina äldre och även framtida argumentationer som du förberett så länge och väl som ett korthus.

Frågan i sig är extremt lätt att svara på, hade jag ställt frågan på ett dagis hade säkert några ungar lyckats få ihop det, fast du klarade uppenbarligen inte.
Citera
2026-04-23, 14:55
Medlem
ReijoHervonens avatar
Nollans blockad går inte bra. Iran kan i princip kapa hur många fartyg som helst i Hormuz. För varje fartyg med förnödenheter på väg till Iran som Trumps blockad hindrar så kan Iran ta kontrollen av valfritt kontainerfartyg som hör till USAs allierade istället.

Den orange nollan måste skicka landtrupp eller ge upp Mellanöstern. Det är dom två alternativen han har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in