Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Har man kunskap och råd, så visst. Ja och man kanske måste gilla hundar med.
Hon älskar att bara vara ute och finnas till. Så då kommer jag ju ut också, även om det är lite tveksamt att ha hund med den ohälsan jag har. Det är jättebra att jag kommer ut, och hon får komma ut när hon behöver, men jag lägger 90 % av den lilla kraft jag har på hunden. På gott och ont.
Det är iallafall bra då man blir friskare som hundägare. De enda som inte ska skaffa husdjur är de som gör illa dem eller som vanvårdar dem. Sedan bör man tänka några varv när energin är extremt låg för att det är en jäkla uppförsbacke när man inte orkar. Jag blev tvungen att slutligen avliva en hund pga att jag har mentalt slut och aldrig ens hade hundvakt för några timmar som hjälpte mig att få göra något i lugn och ro utan stress (hunden led av extrem separationsångest relaterat till mig). Man blir inte så himla glad om man ber någon passa ens hund när man passat dess hund och barn mycket för att upptäcka att personen bara skitit i hunden som repat sönder hela ytterdörren av panik och oro de timmar man var iväg på något ärende.
Jag har lärt mig otroligt mycket av att själv vara i botten om vilka svin man faktiskt kan ha omkring sig. Särskilt om man själv var den som alltid ställde upp och fixade för andra i någon naiv tro om att de tman själv gjorde för allt och alla, skulle väl åtminstone någon göra något av för en själv. Så fel man kan ha!
Hundar är bra på att bygga upp ork men man måste se till då det är rätt ras i lämplig storlek med lagom behov.