2026-04-22, 23:30
Avstängd
Köp en hund.
Citera
2026-04-22, 23:41
Medlem
Man är ju iväg o arbetar på dagarna?
På helgerna är jag väll utomhus åtminstånde 8 timmar i snitt utslaget över lördagen och söndagen man strosar runt hälsar på folk o bara njuter av vädret nu.

Testa stäng av ditt internet hemma så ska du se att du tröttnar på att vara hemma i ger dig ut på äventyr.
Citera
2026-04-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ibland kan det bli för lite för vår hund med. Hon är lättroad, man kan sätta sig och hon kan nosa, sedan kan jag flytta mig och sitta någonannanstans. Så gör vi när jag inte orkar. Ifall hon blir uttråkad är det lätt att se, då biter hon sönder något. Det är lite läbbigt att tänka på att det snart är sommar och då är alla ute dygnet runt, annars går vi i skymningen när väldigt få är ute. Som tur är behöver hon bara medium motion, men behöver mycket tid ute att nosa.
Ja det är lite hjärngympa för hundar att få nosa. De är inte skapta främst för köpta aktivitetsspel utan som du säger så behöver de nosa en hel del även när de inte kräver mycket motion.
Citera
2026-04-22, 23:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Köp en hund.

Har man kunskap och råd, så visst. Ja och man kanske måste gilla hundar med.

Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Ja det är lite hjärngympa för hundar att få nosa. De är inte skapta främst för köpta aktivitetsspel utan som du säger så behöver de nosa en hel del även när de inte kräver mycket motion.

Hon älskar att bara vara ute och finnas till. Så då kommer jag ju ut också, även om det är lite tveksamt att ha hund med den ohälsan jag har. Det är jättebra att jag kommer ut, och hon får komma ut när hon behöver, men jag lägger 90 % av den lilla kraft jag har på hunden. På gott och ont.
Citera
2026-04-23, 00:13
Medlem
Citat:
Har man kunskap och råd, så visst. Ja och man kanske måste gilla hundar med.

Hon älskar att bara vara ute och finnas till. Så då kommer jag ju ut också, även om det är lite tveksamt att ha hund med den ohälsan jag har. Det är jättebra att jag kommer ut, och hon får komma ut när hon behöver, men jag lägger 90 % av den lilla kraft jag har på hunden. På gott och ont.
Det är iallafall bra då man blir friskare som hundägare. De enda som inte ska skaffa husdjur är de som gör illa dem eller som vanvårdar dem. Sedan bör man tänka några varv när energin är extremt låg för att det är en jäkla uppförsbacke när man inte orkar. Jag blev tvungen att slutligen avliva en hund pga att jag har mentalt slut och aldrig ens hade hundvakt för några timmar som hjälpte mig att få göra något i lugn och ro utan stress (hunden led av extrem separationsångest relaterat till mig). Man blir inte så himla glad om man ber någon passa ens hund när man passat dess hund och barn mycket för att upptäcka att personen bara skitit i hunden som repat sönder hela ytterdörren av panik och oro de timmar man var iväg på något ärende.

Jag har lärt mig otroligt mycket av att själv vara i botten om vilka svin man faktiskt kan ha omkring sig. Särskilt om man själv var den som alltid ställde upp och fixade för andra i någon naiv tro om att de tman själv gjorde för allt och alla, skulle väl åtminstone någon göra något av för en själv. Så fel man kan ha!

Hundar är bra på att bygga upp ork men man måste se till då det är rätt ras i lämplig storlek med lagom behov.
Citera
2026-04-23, 00:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Jag blev tvungen att slutligen avliva en hund pga att jag har mentalt slut och aldrig ens hade hundvakt för några timmar som hjälpte mig att få göra något i lugn och ro utan stress (hunden led av extrem separationsångest relaterat till mig). Man blir inte så himla glad om man ber någon passa ens hund när man passat dess hund och barn mycket för att upptäcka att personen bara skitit i hunden som repat sönder hela ytterdörren av panik och oro de timmar man var iväg på något ärende.

Vad är det för fel på folk som inte ställer upp tillbaka?

Synd på hunden, måste varit jobbigt.
Citera
2026-04-23, 08:34
Medlem
Citat:
Vad är det för fel på folk som inte ställer upp tillbaka?

Synd på hunden, måste varit jobbigt.
Jag vet inte, jag gissar att det alltid handlat om passivaggressivitet riktat mot mig. Dvs en kollektiv upplevelse av folk omkring mig att det var "okej" att försämra allt för mig. Det inre hatet jag känner i dag när jag tänker på människor är en vrede de aldrig trodde skulle uppstå. Så svårt att hjälpa mig separationsträna eller iallafall passa hunden när jag bett on det istället för att stänga in sig i sitt sovrum och skita i en hysterisk hund utanför... man vet vilka som aldrig hade fått passa ens barn.

Jag trodde aldrig att människor var så elaka som de faktiskt är mot en bakom ens rygg.

Tog mig två år att återhämta mig efter att ha avlivat hunden och då med en djup, svårare depression det första året som gick.
Citera
2026-04-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowliving
Jag går bara ut när jag ska handla eller ibland på sommaren när jag ska fiska, annars är jag alltid inomhus. Börjar få lite ångest över att aldrig vistas i naturen och få frisk luft, speciellt en dag som denna varmaste dagen hittills i år. Vet inte vad jag ska göra ute riktigt, gillar inte promenader och det är lite för tidigt för att fiska. Kan ta en cykeltur men jag tycker att det är obehagligt att cykla bland folk och trafik. Går inte att njuta utan du försöker bara att inte vara i vägen.

Alltid när jag funderar på varför jag ska gå ut så slutar det alltid med att jag stannar inomhus där jag faktiskt har saker att göra men jag vet att jag skulle må bra av att vistas i naturen.

Fler som aldrig går ut och hur bryter man mönstret?
Öppna till balkong & alla fönster ett par timmar så har du fått dos av båda, hemma mys o flora/natur.👹
Citera
2026-04-23, 14:22
Medlem
Tidvinds avatar
Slutade själv promenera efter att hörlurarna pajade för ett antal år sedan. Klarar inte av att promenera själv utan musik.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in