2026-04-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowliving
Jag går bara ut när jag ska handla eller ibland på sommaren när jag ska fiska, annars är jag alltid inomhus. Börjar få lite ångest över att aldrig vistas i naturen och få frisk luft, speciellt en dag som denna varmaste dagen hittills i år. Vet inte vad jag ska göra ute riktigt, gillar inte promenader och det är lite för tidigt för att fiska. Kan ta en cykeltur men jag tycker att det är obehagligt att cykla bland folk och trafik. Går inte att njuta utan du försöker bara att inte vara i vägen.

Alltid när jag funderar på varför jag ska gå ut så slutar det alltid med att jag stannar inomhus där jag faktiskt har saker att göra men jag vet att jag skulle må bra av att vistas i naturen.

Fler som aldrig går ut och hur bryter man mönstret?
Är du frisk? Diagnos av något slag? Vad är det för saker du gör hemma?
Citera
2026-04-21, 22:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
jag HATAR krogen ...
Nu är du på överkurs, TS pratar om sin ytterdörr.
Citera
2026-04-21, 23:20
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Vad roligt med en till som beskriver sig som hemmakatt, jag är nog dessutom innekatt!

Till TS, kan du ta med en bok ut och sitta och läsa eller lurar och lyssna på musik?
Jag avskyr också att gå och har just inga utomhusintressen, mer än att åka och bada på sommaren. Men jag trivs på min balkong och det är ju lite "utomhus".

Haha.

En balkong är ju i högsta grad utomhus. Vad mer kan en begära?
Citera
2026-04-22, 00:08
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag känner igen mig i detta och har svårt att ta mig ut självmant ibland men iom att jag hittat en hobby (klättring) så har det hjälpt. Speciellt om du hittar en där det krävs att man gör det tillsammans med någon.

Vad gäller promenader är de extremt hälsosamma och ngt fler borde göra oftare, helt klart. Dagligen, efter måltider, etc. Det är ok att inte gilla saker men för vissa behövs lite av ett "mål" med utgången, precis som du beskriver det. Du går när du handlar för att du har ett mål. Du går när det behövs.

Jag har lite samma tanke kring springande. Tycker det är kul men att springa samma sträcka och komma hem blir monotont och jag tröttnar. Springer dock till klättergymmet som uppvärmning när väl det ska ske. Kan fortfarande rent mentalt kännas meh, men när man väl är framme och på plats är det inga konstigheter.

Tror det här är i samband med ngt som kallas executive dysfunction till viss grad är handlingskraft är ett problem.

Sen är det helt enkelt svårt ibland när man har depression eller liknande problem och det är där det hjälper att hitta ngt mål. En hobby eller annan sysselsättning. Då blir det genast lättare.

Det eller vänner som aktivt vill umgås men lite svårare att hitta de, speciellt om man letar hemma.
klättring ? va bögigr
Citera
2026-04-22, 00:23
Medlem
Jag blev fullständigt utmattad förr av att gå och handla varpå jag gärna sköt upp det. Annars så var det allt jag orkade med för hela dagen.

Var antagligen ordentligt utbränd. Ja alltså hemmet och mig själv skötte jag såklart men intryck gjorde mig helt slutkörd.

Har hund numera och pluggat en del varpå min ork byggts upp. Tog ordentligt med tid och är inte återhämtad men jag kan åtminstone gå ut 2 st 45 minuters promenader om dagen och ändå ha enregi när jag kommer hem.

Känner mig dock som en värdelös hundägare när energin sjunker och hunden bara kommer ut korta vändor samt att jag inte lyckats få upp det till 4 rundor om dagen. 3 rundor bara men tar sista rastningen sent. Är jag vaken mycket sent så tar jag ut hunden även om klockan är tre eller fyra på natten just pga antalet är för lågt. Men hunden mår bra här iallafall.

Motivation skapar man, den hittas inte.
Citera
2026-04-22, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowliving
Jag går bara ut när jag ska handla eller ibland på sommaren när jag ska fiska, annars är jag alltid inomhus. Börjar få lite ångest över att aldrig vistas i naturen och få frisk luft, speciellt en dag som denna varmaste dagen hittills i år. Vet inte vad jag ska göra ute riktigt, gillar inte promenader och det är lite för tidigt för att fiska. Kan ta en cykeltur men jag tycker att det är obehagligt att cykla bland folk och trafik. Går inte att njuta utan du försöker bara att inte vara i vägen.

Alltid när jag funderar på varför jag ska gå ut så slutar det alltid med att jag stannar inomhus där jag faktiskt har saker att göra men jag vet att jag skulle må bra av att vistas i naturen.

Fler som aldrig går ut och hur bryter man mönstret?

Gå ut i skogen och tälta (med varma kläder och torr varm sovsäck). Ta med din favoritmat, en flaska rödvin, gör upp en eld. Människan har stirrat in i lägerelden i hundratusentals år och det är vårat ursprungliga vardagsrum. Det finns inget konstlat, tillgjort spa i hela världen som slår det.

Promenader är inte samma grej. Du måste sova där ute, vara still, lära dig naturens ljud och se skiftningarna på himlen.
Citera
2026-04-22, 01:01
Medlem
LittleFishs avatar
När jag rör mig nere på stan där jag bor ser jag bara gettonegrer och tjackpundare med extremt antisocialt beteende. Det är inte speciellt trevligt för att säga det minsta. I mitt bostadsområde är det helt 'ok' dock. Klart man inte spatserar runt bland dyngan för det är roligt direkt utan man gör det man ska. Det har såklart psykologiska effekter att man behöver gå och kolla sig över axeln för man fått för sig att en gång för alla köpa ett par nya skor. Onödigt att få en kniv i ryggen eller plånkan stulen en tisdageftermiddag för man inte var tillräckligt uppmärksam.
Senast redigerad av LittleFish 2026-04-22 kl. 01:03.
Citera
2026-04-22, 01:41
Medlem
Nä, jag är aldrig ute annat än i praktiska syften. Handla mat och promenera för hälsans skull. Känner inga människor. Träffar inga människor. Gör ingenting. Det enda jag gör när jag befinner mig utomhus är att promenera för min hälsas skull eller om jag är på väg till och från matbutiken. Har stängt bort allt annat. Stänger ute det. Världen består av horor, luder, fnask och ohederliga personer man inte kan lita på.
Citera
2026-04-22, 01:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Känner mig dock som en värdelös hundägare när energin sjunker och hunden bara kommer ut korta vändor samt att jag inte lyckats få upp det till 4 rundor om dagen. 3 rundor bara men tar sista rastningen sent. Är jag vaken mycket sent så tar jag ut hunden även om klockan är tre eller fyra på natten just pga antalet är för lågt. Men hunden mår bra här iallafall.

Ibland kan det bli för lite för vår hund med. Hon är lättroad, man kan sätta sig och hon kan nosa, sedan kan jag flytta mig och sitta någonannanstans. Så gör vi när jag inte orkar. Ifall hon blir uttråkad är det lätt att se, då biter hon sönder något. Det är lite läbbigt att tänka på att det snart är sommar och då är alla ute dygnet runt, annars går vi i skymningen när väldigt få är ute. Som tur är behöver hon bara medium motion, men behöver mycket tid ute att nosa.
Citera
2026-04-22, 01:55
Medlem
Det värsta är alla som stirrar, glor och flinar när man är ute. Mamma säger jag inbillar mig men jag vet att dom gör det. För jag är så ful och motbjudande och udda. Ändå så ger jag mig ut varje dag och trotsar, eller försöker. Ofta när jag kommer hem mår jag så dåligt att jag slår mig själv, eller tänker väldigt negativa tankar om mig själv eller hetsäter onyttiga saker bara för att stävja ångesten.
Citera
2026-04-22, 01:59
Medlem
Förr när jag bodde på ett sätt som det var möjligt rökte jag cigarrer hela tiden. Varje dag. Men nu bor jag i ett samhälle. Jag önskar jag kunde ha modet att ta med mig en cigarr och sätta mig på en bänk på strandpromenaden och röka. Men det blir aldrig av. Jag är för jäktad. Det känns inte tryggt. En dag för en månad sedan såg jag en man som rökte cigarr på promenaden och jag blev så avundsjuk. För han rökte den så avslappnat. Det skulle jag aldrig göra så, fastän jag rökt cigarrer i tjugo år.
Citera
2026-04-22, 05:44
Medlem
Ut och kasta lite frisbeegolf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här