Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Jag hinner inte bemöta allt du skriver, men jag bedömer fortsatt att du inte har förståelse för grunden till anmälan. Bilden som mamman presenterar är ett typiskt mönster för den typ av problematik som hon anklagades för. En mycket insatt individ som mer eller mindre frivilligt fastnar vid en viss diagnos och manipulerar eller domderar vårdkontakter. Jag är inte överraskad att hon skrev en IVO anmälan på 21 sidor, detta är snarast förväntat vid denna typ av problematik.
Men nu gör du ju exakt det som är själva problemet: du landar i ett rent cirkelresonemang.
“Mamman har skrivit en IVO-anmälan på 21 sidor, alltså är hon kompetent nog.”
Jaha… enligt vem då? Och baserat på vad?
Var är bevisen för det du påstår?
Kan du peka ut exakt vilken dokumentation du lutar dig mot?
För det är ju här det havererar gång på gång:
Påståenden staplas på varandra utan att någon visar var de faktiskt kommer ifrån.
En lång anmälan är inte ett bevis på någonting i sig. Det säger inget om vare sig riktighet, sammanhang eller kvalitet. Det enda som spelar roll är vad som kan styrkas i underlaget.
Så visa källan.
Visa journalanteckningen.
Visa originaldokumentet.
Annars är det bara ännu ett narrativ som snurrar runt i samma gamla cirkel.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Även "bristande insikt" vilket hon med all sannolikhet de facto har.
Nu fortsätter du bara med ännu ett cirkelresonemang.
Var är beviset för det?
Du verkar felaktigt tro att påståenden i sig är bevis. Det är de inte. Och det är exakt där tankevurpan sker. Du gör i princip samma misstag som den utredande socialsekreteraren och framför allt samma misstag som domstolen när den inte ser att detta saknar egentligt bevisvärde.
Det här är inte bevisning. Det är lösa påståenden, tolkningar och i många fall helt absurda anklagelser som bara tillåts glida igenom som om de vore fakta.
Och en sak ska man komma ihåg: många av de här anklagelserna är i praktiken klipp-och-klistra-produkter från andra utredningar. Samma formuleringar, samma standardanklagelser, samma cirkelargument återkommer gång på gång. Socialsekreterare sitter och återanvänder samma mallar i utredning efter utredning.
Det vet alla som faktiskt har läst några LVU-domar.
Där ser man snabbt ett tydligt mönster: samma typer av anklagelser upprepas nästan mekaniskt, oavsett om det finns riktig bevisning bakom dem eller inte. Och när domstolen sedan nöjer sig med att återge dessa påståenden utan att granska vilket underlag som faktiskt finns, då förvandlas rena antaganden till något som ser ut som sanning.
Det är precis så rättsosäkerhet byggs.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Du får tycka vad du vill, men försök se bortom dina förutfattade meningar om soc och se till fallet i sig.
Det är inga förutfattade meningar. Till skillnad från dig känner jag flera, av varandra oberoende familjer som har råkat ut för den här myndigheten och det är inget man ens önskar sin värsta fiende.
Sättet de agerar på får enorma konsekvenser, både för barnen och för samhället i stort. Det handlar om skador som inte går att reparera, och samtidigt om miljardbelopp i onödiga kostnader som i slutändan landar på skattebetalarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Vården har gjort vissa fel men förutsättningarna att göra rätt försvårades enormt av mammans beteende och handlingar. Dessa fel bedömer jag inte ligga till grund för händelseförloppet.
Det här resonemanget bygger återigen på socialtjänstens egna påståenden. Det är inte fakta. LVU-domar är inte fakta, de bygger på berättelser.
Hur vet jag det? För att du inte kommer kunna visa något faktiskt bevis, annat än att hänvisa till domarna. Och domar är per definition inte bevis i sig, eftersom de vilar på de uppgifter socialtjänsten lämnat till domstolen och uppgifter som dessutom har tolkats i flera led.