2026-04-23, 13:47
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Att Volvo PV hade olika bilar beroende på marknad, var inte så konstigt. Om jag inte tar fel, så hade PV lägre cylindervolym i södra Europa, runt 1,9, för det var lägre skatt där, kanske i Italien.

Trafikmagasinet tyckte att det var dåligt av Volvo att Sverige inte krockkuddar, men Torslanda satte i krockkuddar i USA-bilarna. Påminner om Kina-bilar i dag faktiskt.
I Italien betydligt lägre autostradaavgifter med cylindervolym under 1900 cc.
Därför såldes knappast B21:an i södra Europa, utan man fick hålla tillgodo med B19.
Citera
2026-04-23, 13:58
  #62
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
I Italien betydligt lägre autostradaavgifter med cylindervolym under 1900 cc.
Därför såldes knappast B21:an i södra Europa, utan man fick hålla tillgodo med B19.

Det kanske var så ja. Fransmännen hade något liknande, men med hästar.
Hästar som i pållar. (Det är "hästkrafter" kommer ifrån, slarvigt räknat). Togs väl bort på 1950-talet.
Citera
2026-04-23, 14:07
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Leapmotor
BYD
Fisker
Zeekr
NIO
Xpeng
Hongqi
Lync & Co
Denza

varför all detta skräp främst inom just el?

hur kan man känna sig premium med dessa s.k. ”märken”? hur blir man lockad av att köpa i bil vad i princip är en rolexkopia med ett namn som låter som pyramidspel?

hur är man funtad om man köper och kör dessa piratkopierade kopior?

för övrigt ser ju alla dessa likadana ut?

kommer någon komma ihåg dessa bilar om 20 år?
1997 lärde jag känna en kille som just blivit återförsäljare till det suspekta märket KIA. För att få verksamheten att gå ihop så tog han en biltrailer till Tyskland en gång per månad. Han avrådde mig starkt att köpa en ny KIA till kompispris då jag skulle hata den bilen jämfört med kvalitetsbilen Ford Sierra jag då ägde.
I dag äger samma kille en av de modernaste och största bilförsäljningarna i den storstaden och det är fortfarande KIA han säljer.
I hans fall så satsade han på ett skitmärke i konkurrens med etablerade märken.
Det du tar upp är nästan samma sak förutom att vi just nu står inför en revolution av drivlinor.
Frågan vi ska ställa är om vi kommer ihåg BMW, MB och dyl märken om 20 år? Jag blandar inte in det Kinesiska Volvo som förstått framtiden och i dag bygger kvalitetsbilar med Kinakvalitet på drivlinan.
Citera
2026-04-28, 23:08
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Elbilen är bråkdel så komplex konstruktion som bränslebilen och detta har möjliggjort massa nya bilmärken att komma till marknaden. Det krävs mycket expertis och erfarenhet att skapa en bra förbränningsmotor. Ett batteri och elmotor kan vem som helst slå ihop.
Du jobbar inte med att konstruera batteri-bilar, va? Det gör jag nämligen och du har fel! Båda drivlinorna är komplicerade på sina olika sätt... Jag har jobbat med båda...
Citera
2026-04-28, 23:41
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mange-West
Du jobbar inte med att konstruera batteri-bilar, va? Det gör jag nämligen och du har fel! Båda drivlinorna är komplicerade på sina olika sätt... Jag har jobbat med båda...
Intressant. Vad är det som är mest komplicerat på batteribilens drivlina?
Citera
2026-04-28, 23:55
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Elbilen är bråkdel så komplex konstruktion som bränslebilen och detta har möjliggjort massa nya bilmärken att komma till marknaden. Det krävs mycket expertis och erfarenhet att skapa en bra förbränningsmotor. Ett batteri och elmotor kan vem som helst slå ihop.

Du sköt verkligen hål i båda dina fötter och drog ned byxorna samtidigt, med det ”intelligenta” inlägget….
Det är inte svårt tages att du har noll koll….

Citat:
Ursprungligen postat av Mange-West
Du jobbar inte med att konstruera batteri-bilar, va? Det gör jag nämligen och du har fel! Båda drivlinorna är komplicerade på sina olika sätt... Jag har jobbat med båda...

Så är det vanligen ja, alltså extremt mycket mer komplicerat och delikat än vad självutnämnda ”experter” tror, som stollen ovan ditt inlägg…
Citera
2026-04-29, 00:07
  #67
Medlem
Majsmannen2s avatar
Följ pengarna.

Så länge det finns en vilja att spendera pengar och pengar finns så är ju bilar en lukrativ marknad.
Citera
2026-04-29, 06:49
  #68
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du sköt verkligen hål i båda dina fötter och drog ned byxorna samtidigt, med det ”intelligenta” inlägget….
Det är inte svårt tages att du har noll koll….



Så är det vanligen ja, alltså extremt mycket mer komplicerat och delikat än vad självutnämnda ”experter” tror, som stollen ovan ditt inlägg…
Förolämpningar med noll substans. Det är faktum att de etablerade märkenas försprång inom förbränningsbilen hade gjort sig svårslagna för nya spelare. Elbilen må vara tekniskt komplex men mekaniskt? Nej inte alls i samma grad. Du är välkommen bevisa annat. Och missta inte svårigheten med att reparera med att konstruera en bil.
Citera
2026-04-29, 09:11
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Förolämpningar med noll substans. Det är faktum att de etablerade märkenas försprång inom förbränningsbilen hade gjort sig svårslagna för nya spelare. Elbilen må vara tekniskt komplex men mekaniskt? Nej inte alls i samma grad. Du är välkommen bevisa annat. Och missta inte svårigheten med att reparera med att konstruera en bil.

Du verkar i alla fall vaken nog för att känna dig träffad av det jag skrev….. För det var ju bara fakta…
Du raljerade om saker du helt enkelt inte förstår….

Det denna kille skrev stämmer ju…

Citat:
Ursprungligen postat av Mange-West
Du jobbar inte med att konstruera batteri-bilar, va? Det gör jag nämligen och du har fel! Båda drivlinorna är komplicerade på sina olika sätt... Jag har jobbat med båda...


Visst är det en massa som är komplicerat i en förbränningsmotor, som man brottats med under ca 100 år för att komma dit man är idag.
Men faktum är att man även brottats i mer än 100 år med elmotorer och batterier, för att komma dit vi är idag.

Och som snubben ovan skrev så är båda drivlinorna komplicerade på sina olika sätt, vilket skapat rejäl svålklåda hos utvecklarna under över 100 år.

Du påstod däremot att….

Citat:
Ett batteri och elmotor kan vem som helst slå ihop.


Vilket är så galet naivt och okunnig att du får skylla dig själv för att du fick det svar du fick från mig.
Men du kan ju visa oss att du har rätt, genom att själv enkelt slå ihop en elmotor och ett batteri och direkt ha en drivlina som är i samma klass som dagens elbilar, och kan konkurrera med dessa i funktion etc på alla punkter.

Du har nog missat att det är en djungel av olika elmotorer utvecklade för olika behov, vilka kan vara nog så svåra att få till på sitt sätt, som en förbränningsmotor är på sitt sätt. Sen ska en drivlina anpassas till detta nya som kan innebära en massa ändringar för att det ska funka bra. Och som krona på verket så ska det utvecklas ett kontroll/styrsystem som gör det hela möjligt att fungera ihop och kontrollera av föraren etc. Skitenkelt påstår du…

Du skulle bli ett hett byte för många tillverkare av elbilar……
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-04-29 kl. 09:15.
Citera
2026-04-29, 20:16
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Om du är för aspig för att inte kunna förstå en hyperbol så finns nog ingen poäng driva detta vidare. I relation till förbränningsbilen är det en MEKANISK enkel konstruktion, ja.

Tja, aspig eller inte så tycker jag att hyperboler till höger och vänster i diskussioner tämligen effektivt försvårar det att hålla argumentationen etc seriös. Varför inte istället formulera sig mer seriöst och sakligt än köra med närmast pajaspåatpenden och argument? Det blir ju lätt en atmosfär av löjets skimmer, som ett gäng enkla medborgare som svamlar runt fikabordet på jobbet, eller halvlallare runt bordet på krogen efter de fyra första ölen….

Jag må kanske vara en stel jävel, men den jargongen med att vräka ur sig fantasifulla överdrifter och påståenden, funkar rätt dåligt om man ska föra en vettig diskussion och bidra till vettig kunskapsspridning. Därför är jag generellt sett återhållsam med hyperboler i diskussioner när målet är att sprida seriösa fakta och kunskap. Men nog kan även jag, när tillfället passar bättre…

Med det sagt så anser jag att hela trådstarten är bara trams. Det finns generellt sett inte en massa ”skräpmärken” på den svenska marknaden, eller den europeiska. Det är bara TS och vissa andra som inte har koll och därför fantiserar en massa skit och drar felaktiga slutsatser ur sina fördomar och egen bias. Det är tämligen vanligt att nya varumärken möts av skepsis och fördomar, och folk hyllar det de är vana med.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-04-29 kl. 20:21.
Citera
2026-04-29, 21:15
  #71
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Om du är för aspig för att inte kunna förstå en hyperbol så finns nog ingen poäng driva detta vidare. I relation till förbränningsbilen är det en MEKANISK enkel konstruktion, ja.
Ja alltså, även jag som är ett fan av elbilar som koncept är ju väl medveten om att en förbränningsbil är rent mekaniskt en rätt komplicerad historia, särskilt moderna bilar. Många bitar som måste lira ihop.

En elbil är mekaniskt sett inte något annat än en stor RC-bil som går att sitta i. Dom många motorerna som Tinnitus pratar om är bara olika varianter på borstlösa elmotorer, precis som i Vois, eller RC-bilar och elektriska skateboards.

Det som är fräckt är vad mjukvaran kan få dessa BLDC-motorer att göra, men rent mekaniskt är en elbil inte så mycket att prata om.
Citera
2026-04-29, 21:51
  #72
Medlem
Kina har fortfarande sina femårsplaner det är varför.

Alla uppstickare du pratar om har seriös finansiering från CCP.

Jag kommer inte ihåg uttrycket: Kasta tillräckligt med skit och något kanske växer? Det har synnerligen fungerat bra för Kina hittills?
__________________
Senast redigerad av jvlap 2026-04-29 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in