2026-04-22, 23:37
Medlem
Lebels avatar
En sak kan man säga. Postkontorets bankomat på Tunnelgatan (nuvarande Olof Palmes gata) och Götabankens bankomat på Sveavägen hade samma avvikelse från Fröken Ur den 28 februari 1986 kl 23.21. Den som inte är nöjd med bevisen i spaningsuppslag EG10019 kan intervjua Bankgirots personal. Polisen har inte dragit några felaktiga slutsatser på grund av detta. De har "bara" missat att vittnet Anders Björkmans sällskap började uttagen i Götabankens bankomat cirka 23.18.27 och och bör ha passerat Dekorimas ingång cirka 23.18.10. Om GM väntade redan då (som vittnet Inge Mårelius trodde) kan en vittnespsykolog bedöma.

Tidsförloppet
Citera
2026-04-23, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Om det diffar 2 minuter.
2. Kluriga frågor:

1. Om jag ville ha ett saldo 1986 i Bankomaten på Tunnelgatan eller Sveavägen:
Vilken tid tror ni att det stod på kvittot, Bankomattiden eller Centraldatortiden?

2. Om jag tog ut pengar 1986 i Bankomaten på Tunnelgatan eller Sveavägen:
Vilken tid tror ni att transaktionen utfördes i Centraldatorn och vilken tid tror ni att det står på kvittot:
Bankomattid eller Centraldatortid?

Synd att inte Roland Bergström jobbade på Bankgirot också, då hade han
gått in och justerat alla tider så att dom hade stämt med fröken ur, hur lätt som helst

1..Vi vet att tiderna från journalremsorna är uttryckta i bankomattid, dvs bankomatens interna klocktid. Eftersom vi vet vilken bankomattid som gäller när Helena L hörde mordskotten så finns det fakta att förhålla sig till i relation till Fröken Ur.

2..Utifrån svar på fråga 1 så ser vi att det förefaller som om bankomattiden från bankomaten Tunnelgatan ha varit cirka 2 minuter och 45 sekunder tidigare än Fröken Ur..beroende på hur man ser på tidpunkt när Helena L hört mordskotten och vilken mordtid uttryck Fröken Ur man finner det resonabelt att arbeta med.
Visar bankomaterna samma interna tid, Tunnelgata som Sveaväg mordkvällen, så kan vi utefter detta även förhålla oss till tiderna från Boforsarnas bankomatuttag.
Återigen uttrycks alla tider enligt bankomatens interna klocka. Centraldatorn ger ingen tidmarkering ut till kund eller från bankomat. Centraldatorn eller övervakningsappens klocka har endast systemintern funktion via att vara det riktmärkte som bankomat skall larma ifrån om dess interna klocka hamnar utanför tvåminutersmarginalen.
Citera
2026-04-23, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsMullenss
Hej kära boomerpensionärer, hur går det med eran utredning av bankomaternas klockslag? Har ni det spännande på ålderdomshemmet? 🤣 Jag sökte på ordet "bankomat" i tråden och fick fram över 750 inlägg sedan tråden skapades för 26 år sedan, har ni roligt att upprepa samma saker år ut och år in?

Bankomattiderna är under utredning. Jag har skickat förfrågan till Bankomat AB och väntar för närvarande på uppföljande svar.
Jag tillhör för övrigt Gen X för sådan individ som tycker dylikt trams är intressant.
Citera
2026-04-23, 08:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Bankomattiderna är under utredning. Jag har skickat förfrågan till Bankomat AB och väntar för närvarande på uppföljande svar.
Jag tillhör för övrigt Gen X för sådan individ som tycker dylikt trams är intressant.
Precis allt kring bankomaterna har redan diskuterats. Du kan läsa tidigare 750 inlägg, du behöver inte ställa fler frågor kring detta. Detta är beviset på att ni inte är seriösa utan bara pensionärer som använder detta som tidsfördriv ungefär som att kolla på mello eller svt farmen.
Senast redigerad av SkogsMullenss 2026-04-23 kl. 09:31.
Citera
2026-04-23, 09:56
Medlem
Citat:
Hej kära boomerpensionärer, hur går det med eran utredning av bankomaternas klockslag? Har ni det spännande på ålderdomshemmet? 🤣 Jag sökte på ordet "bankomat" i tråden och fick fram över 750 inlägg sedan tråden skapades för 26 år sedan, har ni roligt att upprepa samma saker år ut och år in?
Ja vad säger man , den här tråden för några år sedan var mycket underhållande att läsa, Nu har den tappat rejält med fart eftersom några få evisas med att lokalisera bankomater, färgnyans på GM jacka eller längd på aktuell jacka........mm mm

Att tråden tappat fart beror naturligtvis på att efter 40 år finns ingen ny information att delge och inte heller analyserats , så nu granskas dessa bankomattider, kockens steg , AB vittnesmål ,LP vittnesmål mm
Citera
2026-04-23, 11:01
Medlem
Lebel!
Kan du kasta ljus över uppslag EAD2236 (med allt underliggande)?!
Garanterat inga bankomater.
Citera
2026-04-23, 11:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Lebel!
Kan du kasta ljus över uppslag EAD2236 (med allt underliggande)?!
Garanterat inga bankomater.
EAD2236 (senare EAD19127): Friberg och två kamrater lämnar restaurang Bohemia 23.17 och går till Johannes kyrka för att spela orgel

Finns redan postat i den här 26 år gamla tråden precis som allt annat ni undrar över.
Citera
2026-04-23, 13:44
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Ja vad säger man , den här tråden för några år sedan var mycket underhållande att läsa, Nu har den tappat rejält med fart eftersom några få evisas med att lokalisera bankomater, färgnyans på GM jacka eller längd på aktuell jacka........mm mm

Att tråden tappat fart beror naturligtvis på att efter 40 år finns ingen ny information att delge och inte heller analyserats , så nu granskas dessa bankomattider, kockens steg , AB vittnesmål ,LP vittnesmål mm

Det stämmer inte, det finns massvis med intressanta uppslag kopplade till walkie/talkie-männen, SÅ-gruppen, "Barbro och Leon", oklarheterna kring narkotikaspaningen och mycket mer.

Varför nämns aldrig Sven och Berith vid skolgården samt Tunnelgatan som exempel? Deras iakttagelse kan vara absolut kritisk och det finns inget att anmärka på rörande vittnenas vandel.

Inlägg om dessa rinner ut i sanden till förmån för fixering vid oviktiga detaljer. Man kan se samma trend inom en mängd online-communities, från JFK-mordet till Star Wars. Gissningsvis upplevs tekniska meta-diskussioner givande av vissa personer. Detta medan helhetsperspektivet och intressanta kommentarer går förlorade.

För den som har tid över kan jag rekommendera att läsa så många inlägg ni orkar från användaren Mvagrippa. Han hade en helt otrolig förmåga till fågelperspektiv, trots detalj-tyngd.
Senast redigerad av H24 2026-04-23 kl. 13:51.
Citera
2026-04-23, 15:23
Medlem
Citat:
Toppen Lookalike
Lycka till!

Själv tror jag att det var Centraldatorn som satte tiderna i Bankomaterna, Bankomaterna var slavar till Centraldatorn.
Jag tror att båda Bankomaterna(Tunnelgatan och Sveavägen) synkade i tid med varandra, dom var online.
Coolt om det är så.

Källa: AI(hoppas han inte trollar med mig).
https://share.google/aimode/wQB0OBKeo1wAg01pu

På 1980-talet ställdes tiden på en Bankomat (eller "Minuten", som Sparbankernas automater då hette)
på två huvudsakliga sätt, beroende på om automaten var "online" eller "offline".

1. Central synkronisering (Online)
De flesta svenska automater under 80-talet var anslutna till bankens stordatorer via dedikerade telefonlinjer.

Systemtid: Vid uppstart och vid varje transaktion kommunicerade automaten med bankens centrala system.
Tiden hämtades då automatiskt från stordatorn för att säkerställa att alla uttag bokfördes med exakt samma tidpunkt.

Loggar: Även om automaten hade ett lokalt urverk, trumfades detta av den tidstämpel som genererades i
bankens centrala transaktionslogg.
Senast redigerad av sovvandring 2026-04-23 kl. 15:26.
Citera
2026-04-23, 15:26
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Precis allt kring bankomaterna har redan diskuterats. Du kan läsa tidigare 750 inlägg, du behöver inte ställa fler frågor kring detta. Detta är beviset på att ni inte är seriösa utan bara pensionärer som använder detta som tidsfördriv ungefär som att kolla på mello eller svt farmen.

Det är betydligt sundare att fortsätta utreda bankomatklockorna i 1500 ytterligare inlägg, än att dravla om utländska agenter, socialdemokratins inblandning, teatermord eller andra fantasifoster. Där kan vi snacka om oseriöst eller brist på analytisk förmåga för de stackare som lagt för mycket kraft på Palmemordet och som tyvärr inte längre ser hur tokigt de resonerar. Man har förträngt vad som skedde nere på Sveavägen.

De allra flesta i denna tråd är nog oerhört glada över att dessa överanalyser försvunnit. Det är bättre du hjälper till med vettiga saker såsom bankomattiderna än att vara bitter. Kan du kolla med Bankgirocentralen möjligen? Då kanske du inte behöver du bekymra dig mer om just den biten. Slutligen, det finns idag ingen framkomlig väg för att lösa mordet. Det är bara så det är. Denna tråd är ett tidsfördriv, ungefär som att lägga ett ofärdigt pussel som saknar en massa bitar, oavsett om det rör bankomattider eller utländska agenter. Same shit, different name.

Leve bankomattiderna
Citera
2026-04-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Toppen Lookalike
Lycka till!

Själv tror jag att det var Centraldatorn som satte tiderna i Bankomaterna, Bankomaterna var slavar till Centraldatorn.
Jag tror att båda Bankomaterna(Tunnelgatan och Sveavägen) synkade i tid med varandra, dom var online.
Coolt om det är så.

Källa: AI(hoppas han inte trollar med mig).
https://share.google/aimode/wQB0OBKeo1wAg01pu

På 1980-talet ställdes tiden på en Bankomat (eller "Minuten", som Sparbankernas automater då hette)
på två huvudsakliga sätt, beroende på om automaten var "online" eller "offline".

1. Central synkronisering (Online)
De flesta svenska automater under 80-talet var anslutna till bankens stordatorer via dedikerade telefonlinjer.

Systemtid: Vid uppstart och vid varje transaktion kommunicerade automaten med bankens centrala system.
Tiden hämtades då automatiskt från stordatorn för att säkerställa att alla uttag bokfördes med exakt samma tidpunkt.

Loggar: Även om automaten hade ett lokalt urverk, trumfades detta av den tidstämpel som genererades i
bankens centrala transaktionslogg.

Sket sig kungligt med Bankomat eftersom det synes vara bankgirot som skall kontaktas i ärendet istället. Jag har nog tid att kontakta relevant kundservice imorgon.
To be continued..
Citera
2026-04-23, 16:19
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Sket sig kungligt med Bankomat eftersom det synes vara bankgirot som skall kontaktas i ärendet istället.

Ja, Bankgirot verkar ligga närmare de tekniska kärnfrågorna än Bankomat. Enligt EG10019-3 är det Bankgirot som faktiskt kontrollerade de rubricerade bankomaterna:

Bankgirot har kontrollerat Bankomaterna vid Tunnelgatan/Posten (=nr 3232), Sveavägen/Götabanken (=nr 4168-40) och Kungsgatan - Olovsgatan/Handelsbanken (=nr 6145-90). Någon avvikelse avseende Bankomaternas tidsangivelser har inte konstaterats före och efter ovannämnda helg. Detta tyder på att de aktuella Bankomaterna inte haft någon tidsavvikelse överstigande två minuter.

Personen som skrev brevet från Bankomatcentralen (som troligen anspelar på samma kontroll) hade troligen inte samma tekniska insyn och missförstod kontrollen en aning när han skrev så här:

Vad vi med säkerhet vet är, att rubricerade bankomater hade samma tid som övervakningsapplikationen tiden före kl 16.59 den 28 februari 1986 och tiden efter kl 07.59 den 3 mars.

Jag tippar att det bland annat är det här vi kommer att få bekräftat om du lyckas få information från berörda personer.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in