Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Bankomattiderna är under utredning. Jag har skickat förfrågan till Bankomat AB och väntar för närvarande på uppföljande svar.
Jag tillhör för övrigt Gen X för sådan individ som tycker dylikt trams är intressant.
Toppen Lookalike

Lycka till!
Själv tror jag att det var Centraldatorn som satte tiderna i Bankomaterna, Bankomaterna var slavar till Centraldatorn.
Jag tror att båda Bankomaterna(Tunnelgatan och Sveavägen) synkade i tid med varandra, dom var
online.
Coolt om det är så.
Källa: AI(hoppas han inte trollar med mig).
https://share.google/aimode/wQB0OBKeo1wAg01pu
På 1980-talet ställdes tiden på en Bankomat (eller "Minuten", som Sparbankernas automater då hette)
på två huvudsakliga sätt, beroende på om automaten var "online" eller "offline".
1. Central synkronisering (Online)
De flesta svenska automater under 80-talet var anslutna till bankens stordatorer via
dedikerade telefonlinjer.
Systemtid: Vid uppstart och vid varje transaktion kommunicerade automaten med bankens centrala system.
Tiden hämtades då automatiskt från stordatorn för att säkerställa att alla uttag bokfördes med exakt samma tidpunkt.
Loggar: Även om automaten hade ett lokalt urverk, trumfades detta av den tidstämpel som genererades i
bankens centrala transaktionslogg.