2026-03-26, 20:52
Medlem
Recursive self improvment, dvs att AI förbättrar sin egen kod, det tror "de flesta AI forskare" leder till en intelligens explosion, vi pratar om intelligens 1 t --1 milj x större, då har människan förlorat kontroll.. schimpanser har 30-35% av människans hjärnkapacitet, de sitter i träd, kliar sig i underlivet och äter bananer., vi människan åker till månen.

Dvs vi kan inte förutse vad som händer när något tusen-miljoner gånger smartare dyker upp.

Och långt innan dess, "alla" jobb kan ersättas, även de där mänsklig erfarenhet is the key.., för det kan en AI fejka... inte ens världens äldsta yrke lär överleva.

Att så få vill ta till sig det här är deprimerande.. men AI-foskare fattar. Även med den bias som strategisk optimism innebär är snitt scoren en p(doom) på 20-25%.

Prediction markets och Bengio, Hinton, Yampolskiy, Eliezer Y, Tegmark, Connor Leahy ligger mkt högre...

Follow the science.. och att prata om Annie Lööf kanske inte är så jätterelevant/cheers.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Med ett betraktelsesätt har vi redan AGI. Dvs om vi säger att LLM'er klarar av att skriva inlägg i forumet som ligger över nivån för de 10% inläggen av sämst kvalitet. Jag skulle nog säga att de klarar klart mer än 10% nivån.

Och det finns väl inget som säger att AGI nödvändigtvis behöver ligga högre.

Med tiden kan de kanske nå Annie Lööfs nivå. Dvs någon som klarat 2.0 på Högskoleprovet. Och så kan vi replikera upp massor av Annie Lööf i datacenter.

Men skulle detta nödvändigtvis göra att många människor bli slavar under dessa Annie Lööf?
Några kanske gör det men det räcker ju inte med några.

Jag tänker mig snarare att tusentals replikerade Annie Lööf blir dugliga hjälpmedel i arbetslivet istället.
Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-03-26 kl. 20:52. Anledning: Stavfel
Citera
2026-03-26, 23:33
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
"Recursive self-improvement" om man ens tror på det med den teknik vi har idag betyder att man fattar absolut ingenting om hur tekniken faktiskt fungerar.

Man ignorerar totalt åratal av forskning, det var välkänt redan för 5 år sedan att modellerna blir sämre om de tränar sig själva helt enkelt för att briljansen i modellernas svar ligger i ett brett vokabulär och ett brett statistiskt underlag.

När man försöker göra saker som "destillering", där man lär en annan modell utifrån en "bra" modell resulterar i en sämre modell och ju fler gånger detta upprepas så försvinner den skenbara intelligensen helt i modellen.

Det är inte ens konstigt eftersom datasettet i en modell är som en gaussisk klocka, sannolikheten att den ska välja tokens i distributionen som ligger i utkanten av klockan är markant lägre än de i centrum, när en modell lär en annan modell så innebär det effektivt att du kvantiserar distributionen, för varje generation så skalar du bort mer och mer av sannolikheter tills du tillslut har ett nästan uniformt sett i mitten och en modell som rapar ord som bäst liknar vad du får ur en person som normalt sitter i rullstoll och dreglar.
Citera
2026-03-27, 01:40
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Eftersom somliga här fortfarande tror språkmodeller är överlägset intelligenta osv, dessutom är det ju en tydlig bias mot att "Grok" tex är den ända och bra modellen som finns...

Jag lät Grok analysera mitt inlägg ovan; Dvs jag citerade det bara och skrev "Stämmer detta?" under.

Detta är vad den svarade, och för den som undrar är det något språkmodeller kan idag är det att verifiera fakta mot internet, det står också följande under vad den valde för modell, hur långtid det tog och hur många externa källor den använde för att ge svaret... "expert 619ms 45 sources"

Citera
2026-03-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Recursive self improvment, dvs att AI förbättrar sin egen kod, det tror "de flesta AI forskare" leder till en intelligens explosion, vi pratar om intelligens 1 t --1 milj x större,
Ta och läs vad BeneathTheSurface skriver om "Recursive self-improvement" strax ovan. Du behöver den informationen.

Citat:
schimpanser har 30-35% av människans hjärnkapacitet, de sitter i träd, kliar sig i underlivet och äter bananer., vi människan åker till månen.
Min poäng är att många människor är på om inte schimpansens nivå så inte långt ifrån. De sitter i soffan istf trädgrenar, gaggar som sina grundlösa fantasier med varandra, kliar sig i underlivet, och dricker öl.

Grok, Chat GPT mfl, har passerat dom. Dvs vi har AGI redan. (Där AGI = mänsklig intelligens).

Citat:
Dvs vi kan inte förutse vad som händer när något tusen-miljoner gånger smartare dyker upp.
Det är alldeles riktigt. Men någon med IQ över 70 borde kunna inse att det är bortom Science Fiction.

Citat:
Och långt innan dess, "alla" jobb kan ersättas, även de där mänsklig erfarenhet is the key.., för det kan en AI fejka... inte ens världens äldsta yrke lär överleva.
Kan är inte detsamma som lönsamt. Men du har väl antytt att du jobbar i offentlig sektor. Och då är väl ekonomiska realiteter okända.

Citat:
Att så få vill ta till sig det här är deprimerande.
Är det inte tvärtom lite positivt att så många inte låter sig luras så lätt.

Citat:
Follow the science.. och att prata om Annie Lööf kanske inte är så jätterelevant/cheers.
Det är väl en bra bit kvar tills vi når Annie Lööf-nivån. Då har vi en bättre AGI än hillbilly-nivån idag. Men det ligger en okänd bit in i framtiden.
Citera
2026-03-29, 04:19
Medlem
En data har inget kognitivt känslocenter eller spegelneuroner, även om vissa forskare försöker utveckla eller påstå det.

Det är inte osannolikt att vi utvecklar en överlägsen känslokall psykopat maskin. Faktiskt är där inget som bevisar motsatsen.
Citera
2026-03-29, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
En data har inget kognitivt känslocenter eller spegelneuroner, även om vissa forskare försöker utveckla eller påstå det.

Det är inte osannolikt att vi utvecklar en överlägsen känslokall psykopat maskin. Faktiskt är där inget som bevisar motsatsen.
Ungefär som en bil då. Eller cykel. Eller diskmaskin.
Dom är också känslokalla och rationella/logiska.

Sedan är jag väl inte helt övertygad om att du är med och utvecklar. Fast du påstår det.
Citera
2026-04-22, 16:12
Medlem
Kul att du är intresserad av AI.

Kolla på You Tube Kara Swishers samtal med Tristan Harris..., eller någon av alla andra videos där Tristan Harris medverkar, eller lyssna på Yampolskiy, Tegmark, Hinton, Bengio, Connor Leahy.. allt finns på You tube

Citat:
Ta och läs vad BeneathTheSurface skriver om "Recursive self-improvement" strax ovan. Du behöver den informationen.

Min poäng är att många människor är på om inte schimpansens nivå så inte långt ifrån. De sitter i soffan istf trädgrenar, gaggar som sina grundlösa fantasier med varandra, kliar sig i underlivet, och dricker öl.

Grok, Chat GPT mfl, har passerat dom. Dvs vi har AGI redan. (Där AGI = mänsklig intelligens).

Det är alldeles riktigt. Men någon med IQ över 70 borde kunna inse att det är bortom Science Fiction.

Kan är inte detsamma som lönsamt. Men du har väl antytt att du jobbar i offentlig sektor. Och då är väl ekonomiska realiteter okända.

Är det inte tvärtom lite positivt att så många inte låter sig luras så lätt.

Det är väl en bra bit kvar tills vi når Annie Lööf-nivån. Då har vi en bättre AGI än hillbilly-nivån idag. Men det ligger en okänd bit in i framtiden.
Citera
2026-04-22, 16:48
Medlem
Citat:
Kul att du är intresserad av AI.

Kolla på You Tube Kara Swishers samtal med Tristan Harris..., eller någon av alla andra videos där Tristan Harris medverkar, eller lyssna på Yampolskiy, Tegmark, Hinton, Bengio, Connor Leahy.. allt finns på You tube
Hm, jag skrev så här: "Min poäng är att många människor är på om inte schimpansens nivå så inte långt ifrån. De sitter i soffan istf trädgrenar, gaggar som sina grundlösa fantasier med varandra, kliar sig i underlivet, och dricker öl."

Men du kan ha en poäng här. Jag borde formuler om mig till: "Min poäng är att många människor är på om inte schimpansens nivå så inte långt ifrån. De sitter i soffan istf trädgrenar, gaggar med varandra om sina grundlösa fantasier de fått från någon förvirrad på Youtube, kliar sig i underlivet, och dricker öl."

Varför skulle jag vilja slarva bort min tid på att lyssna på någon tokdåre på Youtube?
Citera
2026-04-22, 17:09
Medlem
Om du tror på forskning och vetenskap kan det vara intressant att lyssna på Tristan Harris som var on point redan med The Social dilemma för några år sedan.

Tycker du Nobelpristagare Hinton är en tokdåre.., eller Bengio, Tegmark, Stuart Russel, Connor Leahy.. med flera.

Är det för jobbigt för dig att ta in information, är det problemet? mvh
Citat:
Hm, jag skrev så här: "Min poäng är att många människor är på om inte schimpansens nivå så inte långt ifrån. De sitter i soffan istf trädgrenar, gaggar som sina grundlösa fantasier med varandra, kliar sig i underlivet, och dricker öl."

Men du kan ha en poäng här. Jag borde formuler om mig till: "Min poäng är att många människor är på om inte schimpansens nivå så inte långt ifrån. De sitter i soffan istf trädgrenar, gaggar med varandra om sina grundlösa fantasier de fått från någon förvirrad på Youtube, kliar sig i underlivet, och dricker öl."

Varför skulle jag vilja slarva bort min tid på att lyssna på någon tokdåre på Youtube?
Citera
2026-04-22, 19:04
Medlem
Citat:
Om du tror på forskning och vetenskap kan det vara intressant att lyssna på Tristan Harris som var on point redan med The Social dilemma för några år sedan.

Tycker du Nobelpristagare Hinton är en tokdåre.., eller Bengio, Tegmark, Stuart Russel, Connor Leahy.. med flera.

Är det för jobbigt för dig att ta in information, är det problemet? mvh
Problemet här är att DU inte tar in information.

Jag har förklarat att det är bortkastad tid att lyssna på yrande stollar på youtube. Men som okunnig kan inte du avgöra om du lyssnar på någon som kan något eller inte. Så att du gör det är värre.

Om jag vill tillägna mig ny kunskap i området så läser jag vetenskapliga artiklar. Du verkar inte kunna förstå att det är ett långt mer tillräkneligt sätt.
Citera
2026-04-22, 19:06
Medlem
Om du tror att Hinton et al är yrande stollar, då finns inget hopp för dig grabben.

Citat:
Problemet här är att DU inte tar in information.

Jag har förklarat att det är bortkastad tid att lyssna på yrande stollar på youtube. Men som okunnig kan inte du avgöra om du lyssnar på någon som kan något eller inte. Så att du gör det är värre.

Om jag vill tillägna mig ny kunskap i området så läser jag vetenskapliga artiklar. Du verkar inte kunna förstå att det är ett långt mer tillräkneligt sätt.
Citera
2026-04-22, 21:09
Medlem
Citat:
Om du tror att Hinton et al är yrande stollar, då finns inget hopp för dig grabben.
Det där är ju bara en halmgubbe.

Varför blev du helt ställd när jag pekar på det seriösa alternativet att läsa vetenskapliga publikationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in