Recursive self improvment, dvs att AI förbättrar sin egen kod, det tror "de flesta AI forskare" leder till en intelligens explosion, vi pratar om intelligens 1 t --1 milj x större, då har människan förlorat kontroll.. schimpanser har 30-35% av människans hjärnkapacitet, de sitter i träd, kliar sig i underlivet och äter bananer., vi människan åker till månen.
Dvs vi kan inte förutse vad som händer när något tusen-miljoner gånger smartare dyker upp.
Och långt innan dess, "alla" jobb kan ersättas, även de där mänsklig erfarenhet is the key.., för det kan en AI fejka... inte ens världens äldsta yrke lär överleva.
Att så få vill ta till sig det här är deprimerande.. men AI-foskare fattar. Även med den bias som strategisk optimism innebär är snitt scoren en p(doom) på 20-25%.
Prediction markets och Bengio, Hinton, Yampolskiy, Eliezer Y, Tegmark, Connor Leahy ligger mkt högre...
Follow the science.. och att prata om Annie Lööf kanske inte är så jätterelevant/cheers.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Med ett betraktelsesätt har vi redan AGI. Dvs om vi säger att LLM'er klarar av att skriva inlägg i forumet som ligger över nivån för de 10% inläggen av sämst kvalitet. Jag skulle nog säga att de klarar klart mer än 10% nivån.
Och det finns väl inget som säger att AGI nödvändigtvis behöver ligga högre.
Med tiden kan de kanske nå Annie Lööfs nivå. Dvs någon som klarat 2.0 på Högskoleprovet. Och så kan vi replikera upp massor av Annie Lööf i datacenter.
Men skulle detta nödvändigtvis göra att många människor bli slavar under dessa Annie Lööf?
Några kanske gör det men det räcker ju inte med några.
Jag tänker mig snarare att tusentals replikerade Annie Lööf blir dugliga hjälpmedel i arbetslivet istället.