2026-04-22, 15:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Det brukar ha ca 15 000 bilar i transit vid kvartalsskiftena, inte 50 000. De har tillverkat fler än de lyckats sälja, och de sålde färre än analytikerkåren räknat med, och står nu med ett stort lager osålda bilar. De kommer och måste säljas förr eller senare, innan de blir en för stor belastning, men de kommer behöva sänka priserna på ett eller annat sätt för att bli av med dem. Lagren fylls ju på med nya från fabriken också, eller menar du att tillverkningen bromsats?

Har du hört talas om att det är ett krig i Iran som påverkat sjöfarten?
Citera
2026-04-22, 15:59
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du låter inte trovärdig när du är så här desperat och heller inte kunde svara på frågan: vilket pris blankade du på

Vilket pris stod aktien i när han började skriva på forumet?

Sen är det ju väldigt knivigt att försöka få ut sanningsenlig info från någon som man vet ljuger mest hela tiden.
Ett bra tipps till björnar som vill bli tagna på allvar är att inte ljuga så överdrivet om mångt och mycket, så kanske folk tror er när det väl gäller.
Citera
2026-04-22, 15:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Du kanske får skriva ditt eget lexikon. Kan hjälpa dig på traven.
"I think" - "Jag lovar"
"Elon musk"- "Hitler 2"
"Amazing Abundance" - "3e Riket"
osv. osv.

"Det var ett exempel Helge" om du inte förstår konceptet liknelse så kan jag inte hjälpa.
Citera
2026-04-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Hur är det svepande? Jag har öppnat och stängt hundratals kontrakt det senaste året, en stor del av dessa var relaterade till Tesla. Mina långsiktiga shorts sitter jag kvar på, någonting annat vore dumt då aktien är fundamentalt ervärderad med typ 95%.

Svepande för att du inte kan redogöra för några som helst detaljer för dina blankningar, det är sådana detaljer man undviker när man vill ljuga, för annars blir man snabbt avslöjad.

Jag har ju t.ex. inga som helst problem att ange GAV och tidpunkter då jag har köpt andelar i mina fonder, det är mycket lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vilket pris stod aktien i när han började skriva på forumet?

Sen är det ju väldigt knivigt att försöka få ut sanningsenlig info från någon som man vet ljuger mest hela tiden.
Ett bra tipps till björnar som vill bli tagna på allvar är att inte ljuga så överdrivet om mångt och mycket, så kanske folk tror er när det väl gäller.

Ja precis, hans pris går väl att utläsa från när han började blanka, och då var priset mycket lägre. Sedan kan vi alla se hur hans inlägg bara blivit mer och mer desperata.

Inte så konstigt förstås, hade jag varit så korkad att jag gått emot Tesla som stigit så kraftigt skulle jag också vara desperat. Skillnaden är bara att jag inte är så korkad att jag skulle göra det.
Citera
2026-04-22, 16:25
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Svepande för att du inte kan redogöra för några som helst detaljer för dina blankningar, det är sådana detaljer man undviker när man vill ljuga, för annars blir man snabbt avslöjad.

Jag har ju t.ex. inga som helst problem att ange GAV och tidpunkter då jag har köpt andelar i mina fonder, det är mycket lätt.

Ja precis, hans pris går väl att utläsa från när han började blanka, och då var priset mycket lägre. Sedan kan vi alla se hur hans inlägg bara blivit mer och mer desperata.

Inte så konstigt förstås, hade jag varit så korkad att jag gått emot Tesla som stigit så kraftigt skulle jag också vara desperat. Skillnaden är bara att jag inte är så korkad att jag skulle göra det.

Ingen, absolut ingen framgångsrik trader skulle korta en aktie vars upptrend är intakt, vilket den är i Tesla. Hur tur man än må haft med en kost position i Tesla så är det fundamentalt osunt och avslöjar personen som någon som inte vet ett skvatt om vad han håller på med.

99% av folk på nätet som uttalar sig om hur bra deras trades går är fulla med skit och förlorar pengar på sin aktivitet i längden. Investerare som sitter på sina aktier på lång sikt och inte rör en fena kräver i princip ingen som helst kunskap för att gå med vinst i slutändan.

Men otello är sääääkert ett undantag.
Citera
2026-04-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ingen, absolut ingen framgångsrik trader skulle korta en aktie vars upptrend är intakt, vilket den är i Tesla. Hur tur man än må haft med en kost position i Tesla så är det fundamentalt osunt och avslöjar personen som någon som inte vet ett skvatt om vad han håller på med.

99% av folk på nätet som uttalar sig om hur bra deras trades går är fulla med skit och förlorar pengar på sin aktivitet i längden. Investerare som sitter på sina aktier på lång sikt och inte rör en fena kräver i princip ingen som helst kunskap för att gå med vinst i slutändan.

Ja jag har sett flera traders ruinera sig pga att de varit övertygad om att marknaden har fel och att de därför valt att gå emot trenden. Det är inte vackert, det är brutalt och blodigt.

Det var därför jag frågade honom tidigare om han hade någon stop loss där han går ur positionen när han har förlorat för mycket men han verkade inte ens förstå vad jag pratade om. Utan förståelse för detta är utgången given, förr eller senare blir det konkurs.
Citera
2026-04-22, 17:33
Medlem
Citat:
Har du hört talas om att det är ett krig i Iran som påverkat sjöfarten?
Tesla har knappt några leveranser via Hormuzsundet och de stördes inte i Q1. Så nej, det satt inga tiotusentals Teslor strandade i transit pga det i slutet av mars.
Citera
2026-04-22, 17:58
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ja jag har sett flera traders ruinera sig pga att de varit övertygad om att marknaden har fel och att de därför valt att gå emot trenden. Det är inte vackert, det är brutalt och blodigt.

Det var därför jag frågade honom tidigare om han hade någon stop loss där han går ur positionen när han har förlorat för mycket men han verkade inte ens förstå vad jag pratade om. Utan förståelse för detta är utgången given, förr eller senare blir det konkurs.

Japp, och vem som helst kan tjäna pengar i en bullmarket (förutom de som kortar i upptrend då förstås), men nästan alla som pillar på sina investeringar och försöker pricka toppar och bottnar kommer bränna sig. Så när han hela tiden fixerar sig vid att man skall sälja när Tesla är på den eller den kursen för att köpa tillbaka på löjligt låga nivåer så avslöjar han sig också som någon som förlorat stort, men försöker trösta sig genom att provocera oss aktieägare som ligger still. Han har aldrig ens haft rätt om någon riktning i Teslas rörelser (varken uppåt eller neråt), inte ens av ren tur, efter över ett år på forumet.
Citera
2026-04-22, 18:00
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Tesla har knappt några leveranser via Hormuzsundet och de stördes inte i Q1. Så nej, det satt inga tiotusentals Teslor strandade i transit pga det i slutet av mars.

Jag förväntade mig faktiskt inte att du skulle förstå att sjöfarten påverkas av detta på ett mer komplext sätt än i din enkla värld. Sätt dig in i saker innan du uttalar dig.
Citera
2026-04-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
"Det var ett exempel Helge" om du inte förstår konceptet liknelse så kan jag inte hjälpa.
Ojdå, träffade jag nära hjärtat?
Citera
2026-04-22, 20:34
Avstängd
otellos avatar
Citat:

"Ingen, absolut ingen framgångsrik trader skulle korta en aktie vars upptrend är intakt, vilket den är i Enron."

Ledsen att ta ner dig på jorden, men en framgångsrik trader skulle korta en aktie vars PE ligger på 360, med negativ tillväxt och trasigt varumärke.
Citera
2026-04-22, 20:49
Avstängd
otellos avatar
Citat:

Jag köper och säljer hundratals olika instrument varje år, tror du på alvar att jag tänker slösa en timme på att gå igenom mina trades och räkna ut något snitt-gav?

Låt mig gissa; du saknar grundläggande kunskaper kring aktier/bolag/ekonomi, du blev lurad att slänga dina surt förvärvade slantar på de facto övervärderade Tesla-aktier, du har nu panik och slösar dina dagar på att förolämpa sanningssägare på Flashback?

Om detta inte stämmer så borde du inte ha några problem i att redogöra för ditt bull-case?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in