Citat:
Ursprungligen postat av
.nattramn.
Vad är det som ska ta 3 dagar, snackar du IRGC kupp mot regimen, har vi nu slagit fast att den sker? För du kan ju knappast mena uranet eller kriget, för det finns inte en normalt funtad människa som trodde att de skulle ta 3 dagar. Så vad är det som skulle ta 3 dagar?
En hyperboli självklart, men det mesta skulle vara avklarat rätt omgående enligt de amerikansk-israeliska initiala planerna. Tror inte Netanyahu trodde på det dock, men Trump var väldigt stursk där i början och skulle lösa det mesta relativt omgående.
Citat:
Som jag skrev så ser jag inte att någon vunnit något ännu. Men jag tycker definitivt att det går bättre för USA en Iran och att de har förutsättningarna på sin sida att driva igenom sin vilja. Sedan vet jag inte om det finns eller kommer finnas vinnare i detta krig. Skulle vara Iranska folket om de får tillbaka sitt land då.
Jag håller inte med. Jag tycker USA är längre från sina ursprungliga mål än vad Iran är. Regimen ville stanna kvar vid makten och behålla uranet, och där står vi kvar än idag. USA hade klart mer högflygande planer, och dom har inte lyckats med någon av dom.
Man krigar för att få som man vill, och därför kan man vinna militärt och ändå förlora kriget. USA har inte fått som dom vill. Israel har det i någon mån. Iran har det i någon mån.
Citat:
Vad tror du, när Talmanen sa på Iransk TV för någon dag sedan att han inte skulle gå med på ett avtal som inte Mojtaba godkänt. Har han då kontakt med Mojtaba, har Mojtaba godkänt att förhandlingar sker? Eller utger han sig bara att föra Mojtabas talan?
Vet inte. Håller med dock. Det hela är märkligt.
Citat:
När Mojtaba postade ett inlägg på sina sociala medier för någon dag sedan där ha berömde IRGC och deras handlingar. Var det ett godkännande av deras handlingar att inte vilja förhandla och att stänga sundet efter att Abbas öppnat det? Eller är det IRGC själva som låg bakom inlägget?
Underhållande är det i alla fall.
Det är lika underhållande med Trump och allt han säger.
Vi diskuterar ibland om Mojtaba är död, i koma eller utomlands. Men han kan ju vara tagen gislan också. Han används som en bricka i spelet det är uppenbart.
Samma här, håller med i sak. Det är ett debakel, och något Iran behöver hantera framåg. Däremot kommer det inte leda till att regimen tappar makten nödvändigtvis, utan att en annan falang av regimen får mer makt. För att shiaväldet ska rasa krävs en intern revolution.
Så länge USA inte får till det, så har Iran klarat ett av sina uppsatta mål.