2026-04-22, 05:39
  #457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdem
Menar du att företaget skall likvideras när lånen är lika stora som det egna kapitalet?

Ja, självklart. Då är ju pengarna slut, om man fortsätter, vem menar du skall vara ekonomiskt ansvarig för företaget?
Skattebetalarna?
Citera
2026-04-22, 09:04
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Ja, självklart. Då är ju pengarna slut, om man fortsätter, vem menar du skall vara ekonomiskt ansvarig för företaget?
Skattebetalarna?

Beror det inte också på hur de lånade pengarna används, så att säga? T.ex. om ett företag lånar en miljon och köper en fastighet (eller annan tillgång) som faktiskt är värd en miljon och sedan använder fastigheten för att producera varor som företaget tjänar pengar på och med förtjänsten från varorna så betalar de ränta på lånet. I ett sådant fall, tycker du ändå att det är ett problem om lånet överstiger det egna kapitalet?

I Hedins fall förefaller det ju som att de använt lånade pengar till att köpa tillgångar som visar sig skapa mindre värde än vad de borde jämfört med vad de betalat för tillgångarna och får problem att generera tillräckligt med avkastning för att betala räntor på lånen.

Min tanke är väl egentligen att det största problemet inte är lånen i sig, utan mer hur man använder de lånade pengarna?

Men, jag håller samtidigt med dig om att det har spritts en väldigt oansvarig kultur i företagsvärlden - där man inte tar ansvar för de pengar företaget förvaltar (lånade eller eget kapital). Man kör på och tar helt orimliga risker och sedan får någon annan stå med problemet i efterhand.
Citera
2026-04-23, 04:11
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdem
Beror det inte också på hur de lånade pengarna används, så att säga? T.ex. om ett företag lånar en miljon och köper en fastighet (eller annan tillgång) som faktiskt är värd en miljon och sedan använder fastigheten för att producera varor som företaget tjänar pengar på och med förtjänsten från varorna så betalar de ränta på lånet. I ett sådant fall, tycker du ändå att det är ett problem om lånet överstiger det egna kapitalet?

I Hedins fall förefaller det ju som att de använt lånade pengar till att köpa tillgångar som visar sig skapa mindre värde än vad de borde jämfört med vad de betalat för tillgångarna och får problem att generera tillräckligt med avkastning för att betala räntor på lånen.

Min tanke är väl egentligen att det största problemet inte är lånen i sig, utan mer hur man använder de lånade pengarna?

Men, jag håller samtidigt med dig om att det har spritts en väldigt oansvarig kultur i företagsvärlden - där man inte tar ansvar för de pengar företaget förvaltar (lånade eller eget kapital). Man kör på och tar helt orimliga risker och sedan får någon annan stå med problemet i efterhand.

Ja, som jag så tidigare, så är det ju inte enkom företagets kapital, utan även real kapital.
Det är ju revisorns uppdrag att även väga in reella världen vid jämförelsen debit/kredit. Ett uppdrag man ALLTID misslyckas med.
Citera
2026-04-23, 09:04
  #460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Ja, som jag så tidigare, så är det ju inte enkom företagets kapital, utan även real kapital.

OK. Då förstår jag bättre hur du menar.
Citera
2026-04-24, 19:10
  #461
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Holdem
Det här håller jag med om till 100% och särskilt det du skrev om "Stämmer inte kartan med verkligheten så är det verkligheten som gäller" tror jag är något som helt missats i Hedins fall.

Vad ger du för chanser att Hedins överlever efter 2027?
Är det någon bilhandlare idag som visar bra siffror?

Det känns ju inte som att världsekonomin kommer bli särskilt mycket bättre närmaste året.
Jag hade tänkt byta bil detta året men kommer skjuta på det minst ett år :-)
Citera
2026-04-28, 08:35
  #462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Vad ger du för chanser att Hedins överlever efter 2027?
Är det någon bilhandlare idag som visar bra siffror?

Det känns ju inte som att världsekonomin kommer bli särskilt mycket bättre närmaste året.
Jag hade tänkt byta bil detta året men kommer skjuta på det minst ett år :-)

Väldigt svårt att säga. Ägarna gick ju in med 500 MSEK ytterligare eget kapital nu, så uppenbarligen finns en vilja och tro från deras sida att de kommer kunna vända det.

Har ett tag haft bilden att företaget expanderade så snabbt att de inte längre kunde hantera verksamheten. Vad jag hör är att det är ett väldigt centralstyrt bolag, med en del frågetecken kring intern kultur och struktur - så vid en explosiv tillväxt, driven av förvärv, skulle en sådan typ av organisation kunna få stora svårigheter.

Mitt tips har varit att delar av rörelsen skulle avyttras (men - finns det köpare idag) eller läggas ner för att kunna fokusera på de delar där man tjänar pengar.

Lyckas de inte vända lönsamheten rätt snabbt så blir det såklart stora problem i 2027 när obligationen förfaller. Selin är ju en resursstark ägare - så där är väl frågan mest hur mkt han har lust att satsa. Hur mkt privata medel Hedin sitter på, om ytterligare tillskott skulle behövas, har jag ingen aning om.

Tror personligen kanske inte det slutar i en ren konkurs, men en större omstrukturering av koncernen. De har ju pratat om eventuell börsnotering också - känns svårt i nuläget. Men, kanske försöker få in några nya ägare?

Vad tror du?
Citera
2026-05-07, 16:31
  #463
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdem
Väldigt svårt att säga. Ägarna gick ju in med 500 MSEK ytterligare eget kapital nu, så uppenbarligen finns en vilja och tro från deras sida att de kommer kunna vända det.

Har ett tag haft bilden att företaget expanderade så snabbt att de inte längre kunde hantera verksamheten. Vad jag hör är att det är ett väldigt centralstyrt bolag, med en del frågetecken kring intern kultur och struktur - så vid en explosiv tillväxt, driven av förvärv, skulle en sådan typ av organisation kunna få stora svårigheter.

Mitt tips har varit att delar av rörelsen skulle avyttras (men - finns det köpare idag) eller läggas ner för att kunna fokusera på de delar där man tjänar pengar.

Lyckas de inte vända lönsamheten rätt snabbt så blir det såklart stora problem i 2027 när obligationen förfaller. Selin är ju en resursstark ägare - så där är väl frågan mest hur mkt han har lust att satsa. Hur mkt privata medel Hedin sitter på, om ytterligare tillskott skulle behövas, har jag ingen aning om.

Tror personligen kanske inte det slutar i en ren konkurs, men en större omstrukturering av koncernen. De har ju pratat om eventuell börsnotering också - känns svårt i nuläget. Men, kanske försöker få in några nya ägare?

Vad tror du?

Stänger 4 siter.

Tidigare i veckan fick personalen på de berörda anläggningarna i Malmö och Lund information om att de snart inte längre har något jobb att gå till. Enligt Matsson berörs cirka 25 anställda på Jägersro-anläggningen och 14 medarbetare i Lund. Utöver dessa två enheter bommar Hedin Automotive även igen två anläggningar i Uppsala och Linköping.
Citera
2026-05-07, 19:45
  #464
Medlem
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/artikel/hedin-automotive-avvecklar-anlaggning-i-linkoping/lyxkd67r
Citera
2026-05-22, 10:21
  #465
Medlem
Tufft första kvartal 2026 också

https://www.di.se/nyheter/fordubblad-forlust-for-skuldtyngda-hedin/
Citera
2026-05-23, 23:12
  #466
Medlem
Bra, aldrig i världen jag sätter min fot där igen. Inte ens hej säger dom, knappt ens att dom vill sälja bil.
Citera
2026-05-27, 09:11
  #467
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Bilar som är stora, tunga och har starka motorer som släpper ut mycket avgaser.

Fast du kan köpa en ny Dodge Ram med 550Hk, väger ca 3000kg och drar 16l/100km med Co2-utsläpp (WLTP) 352 g/km.

Så sluta ljug.
Citera
2026-05-31, 23:18
  #468
Medlem
precixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Vad ger du för chanser att Hedins överlever efter 2027?
Är det någon bilhandlare idag som visar bra siffror?

Det känns ju inte som att världsekonomin kommer bli särskilt mycket bättre närmaste året.
Jag hade tänkt byta bil detta året men kommer skjuta på det minst ett år :-)

Misslyckas man som bilhandlare gör man någonting gravt fel eller så försöker man växa för fort. Människor och företag behöver alltid bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in