2026-04-22, 01:03
  #1597
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Starkt beroende men kort tid och någorlunda vettigt nedsläckning, inte som heroin.

Jag har ju sett det förut.

Så jag ställer mig åt sidan ett tag.
Hur är läget i dagarna?

Jag plöjer just nu igenom en ljudbok. Dess tema är ungefär "låt dem". Vilket egentligen är en typ av acceptans och förståelse att man inte ör orsaken för vad andra människor gör. Därtill ingår känslorna i detta. Vi är inte ansvariga även om vi känner av andras känslor då glädje smittas precis lätt till oss precs som alla andra känslor. Vi har empati.

Det sista är väl att inse att man är själv även om man önskar dela all lycka och rikedom med någon annan.

Då får man ta risken. Jag tar risken. Men då vet man ju också att nuet är den tid som är och framtiden är liksom inte närvarande emotionellt även om den är det intellektuellt. Kroppen förstår inte det vi tänker. Det är lite som jag är med om nu med långdistans men är det värt det så är det. Det är mitt val och under tiden gör jag även det bästa för mig själv vilket är bästa för alla inblandade om det är två eller fler det handlar om.

Nuet är ändå fint och är något jag glädjer mig åt. Skratt försöker jag fånga även om jag tycker det är svårt. Det ger tillbaka. Jag älskar att skratta men har inte skrattat tillräckligt än och jag behöver ta igen en massa. Jag behöver gråta kärlekstårar för det har det blivit för lite av.

Jag vill mer, jag känner för mycket och i slutändan är det ändå små ting som gör mig glad som solens strålar och ljudet av det guppande vattnet.
Citera
2026-04-22, 12:22
  #1598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Hur är läget i dagarna?

Jag plöjer just nu igenom en ljudbok. Dess tema är ungefär "låt dem". Vilket egentligen är en typ av acceptans och förståelse att man inte ör orsaken för vad andra människor gör. Därtill ingår känslorna i detta. Vi är inte ansvariga även om vi känner av andras känslor då glädje smittas precis lätt till oss precs som alla andra känslor. Vi har empati.

Det sista är väl att inse att man är själv även om man önskar dela all lycka och rikedom med någon annan.

Då får man ta risken. Jag tar risken. Men då vet man ju också att nuet är den tid som är och framtiden är liksom inte närvarande emotionellt även om den är det intellektuellt. Kroppen förstår inte det vi tänker. Det är lite som jag är med om nu med långdistans men är det värt det så är det. Det är mitt val och under tiden gör jag även det bästa för mig själv vilket är bästa för alla inblandade om det är två eller fler det handlar om.

Nuet är ändå fint och är något jag glädjer mig åt. Skratt försöker jag fånga även om jag tycker det är svårt. Det ger tillbaka. Jag älskar att skratta men har inte skrattat tillräckligt än och jag behöver ta igen en massa. Jag behöver gråta kärlekstårar för det har det blivit för lite av.

Jag vill mer, jag känner för mycket och i slutändan är det ändå små ting som gör mig glad som solens strålar och ljudet av det guppande vattnet.

Hon har gått iväg en gång till en fredag, ringde mig på måndagen och bad om lite pengar så hon kunde betala en skuld till en kompis, hon hade behövt äta o s v. Sedan skulle hon hem och höra av sig igen. Hörde ingenting på ett par dagar och kollade med "kompisen" och han visste inget om någon skuld. Hon blåste mig helt enkelt på 200 spänn och gick tillbaka till crackhuset.

Nu är hon på Santo Antao på sin mosters mans begravning, Ångerfull, mår allmänt dåligt o s v, ber om ursäkt men jag förklarar att man inte kan be om ursäkt för samma misstag om och om igen och det förstår hon. Hon märker att jag tar avstånd och jag förklarar varför, hon förstår.

Hon vet ju, och vill, och förstår att hon måste kämpa med detta och att det inte är enkelt. När hon är "normal" är hon vettig och förstår men plötsligt flyger jävulen i henne och allt vänds uppochner.

Jag stöttar henne i hennes kamp och fortsätter att betala hennes hyra så hon har någonstans att ta vägen, i övrigt väntar jag bara och ser hur det går. Det är ju en sjukdom och inte enkelt.
Citera
2026-04-22, 16:14
  #1599
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Det är inte en Kap Verde-grej egentligen, det är en hygienfråga på hotellen.
En annan intressant grej är att det nästan bara är britter som lyckas bli magsjuka. Det har pratats om att de har någon försäkring eller liknande som kan ge dem ersättning om de blir sjuka men jag vet inte sanningshalten i det.

Jag var på ett AI-hotell på Sal i November och blev nästan förvånad över att jag inte blev magsjuk. Mat står framme på bufféerna, gästerna pillar och joxar runt som på alla bufféer och den ljumna maten i varm miljö är en bra grogrund för bakterier.
Jag var där i totalt 4 år och blev ordentligt magsjuk EN gång. Lite diarré har jag haft emellanåt men inte mer än i Sverige. Jag har inte sett någon motsvarighet till den svenska vinterkräksjukan.

När jag blev sjuk så var det under regnsäsongen då flugorna kommer. De är bra smittspridare, de föds i hundskit och landar i din öl. Jag lyckades svälja en fluga. Jag var akut kräksjuk i ett dygn och sedan diarré i tre veckor. En kompis var på sjukan av andra orsaker och de tog prover på honom med två olika sorters salmonella som resultat. När jag hörde det tog jag en penicillinkur och var frisk ett par dagar senare.

Svälj aldrig flugor!

Jag kan inte säga att jag någonsin blivit matförgiftad eller sjuk av ett restaurangbesök och jag har ganska känslig mage. Man skall inte vara rädd för att lämna hotellen och hitta ett sunkhak med många locals, det är betydligt mindre risk för magsjuka där än på det flottaste hotellet.

Du är värd mer och bättre än så. Förstår du inte det?
Citera
2026-04-24, 09:42
  #1600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du är värd mer och bättre än så. Förstår du inte det?

Ni ser ju inte helheten riktigt.
När hon är normal är hon en fantastisk människa, jag avvaktar och ser, nu väntar jag på migrationsverket, kanske löser det sig,.Kanske inte.
Citera
2026-04-24, 10:13
  #1601
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Ni ser ju inte helheten riktigt.
När hon är normal är hon en fantastisk människa, jag avvaktar och ser, nu väntar jag på migrationsverket, kanske löser det sig,.Kanske inte.

Jag ser helheten.. Att du inte tror att du är värd mer. Och vill spela en hjälte som räddar henne.
Men hon är bortom räddning. Det har hon bevisat igen, och igen och igen.
Citera
2026-04-24, 11:24
  #1602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag ser helheten.. Att du inte tror att du är värd mer. Och vill spela en hjälte som räddar henne.
Men hon är bortom räddning. Det har hon bevisat igen, och igen och igen.
Nja, du ser det jag skriver här.
Jag varken spelar hjälte eller tror att jag inte är värd mer. Nu gillar jag ju henne, nackdelen är att hon har ETT problem, som hon behöver lösa innan jag engagerar mig mer.

Ingen är bortom räddning men det är inte mitt jobb att rädda henne, jag håller bara en dörr öppen till ett annat liv, hon vill ta den vägen men behöver slåss med sina demoner först. Det finns inga hopplösa fall.
Citera
2026-04-24, 11:32
  #1603
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Nja, du ser det jag skriver här.
Jag varken spelar hjälte eller tror att jag inte är värd mer. Nu gillar jag ju henne, nackdelen är att hon har ETT problem, som hon behöver lösa innan jag engagerar mig mer.

Ingen är bortom räddning men det är inte mitt jobb att rädda henne, jag håller bara en dörr öppen till ett annat liv, hon vill ta den vägen men behöver slåss med sina demoner först. Det finns inga hopplösa fall.

Jodå. Det finns folk bortom räddning. Det vet jag allt om.. Men om Carin är det, kan endast du veta.
Lycka till i alla fall. För det kommer du att behöva.
Citera
2026-05-04, 14:23
  #1604
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag har två lite mer allmänna frågor som är aktuella f n.

Har befolkningen drabbats av tydlig fotbollsVM-feber redan?
Deras grupp är rätt tuff med Spanien, Uruguay och som tredje match Saudiarabien.

Har det börjat gå vilda rykten om kryssningsfartyget från Argentina som anlände efter att tre äldre turister dött av hantavirus/blödarfeber?
(FB) Utbrott av hantavirus på kryssningsfartyg på Atlanten
Citera
2026-05-05, 07:21
  #1605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Jag har två lite mer allmänna frågor som är aktuella f n.

Har befolkningen drabbats av tydlig fotbollsVM-feber redan?
Deras grupp är rätt tuff med Spanien, Uruguay och som tredje match Saudiarabien.

Har det börjat gå vilda rykten om kryssningsfartyget från Argentina som anlände efter att tre äldre turister dött av hantavirus/blödarfeber?
(FB) Utbrott av hantavirus på kryssningsfartyg på Atlanten

Nu är jag ju inte på plats och är måttligt intresserad av fotboll, jag var där ett par veckor innan påsk och visst var det lite fotbollsyra. Jag köpte en landslagst-shirt och när jag hade den på mig fick jag många glada tillrop och kände mig som en riktig patriot
Jag är inte insatt i någon större utsträckning men jag har för mig att de spelar första matchen i juni?

Kryssningsfartyget ja... Jag känner igen det, det brukar vara där varje år. Det är inget Kap Verde-problem, de får ju inte gå iland. Det är ju tydligen inte en jättesmittsam sjukdom heller, den smittar dåligt mellan människor så jag är inte orolig att den skall smita iland och skapa en epidemi. De har nog med Denguefeber nere på de södra öarna så det vore trist om de även drabbades av detta.
Citera
2026-06-07, 09:19
  #1606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Nu är jag ju inte på plats och är måttligt intresserad av fotboll, jag var där ett par veckor innan påsk och visst var det lite fotbollsyra. Jag köpte en landslagst-shirt och när jag hade den på mig fick jag många glada tillrop och kände mig som en riktig patriot
Jag är inte insatt i någon större utsträckning men jag har för mig att de spelar första matchen i juni?

Kryssningsfartyget ja... Jag känner igen det, det brukar vara där varje år. Det är inget Kap Verde-problem, de får ju inte gå iland. Det är ju tydligen inte en jättesmittsam sjukdom heller, den smittar dåligt mellan människor så jag är inte orolig att den skall smita iland och skapa en epidemi. De har nog med Denguefeber nere på de södra öarna så det vore trist om de även drabbades av detta.

Någon uppdatering om Cap Verde och om det blir någon VM feber? Hoppas frugan har landat 🛬 igen efter den senaste trippen. Tänker på dig ibland, har själv gjort en liknande resa.
Citera
2026-06-08, 09:12
  #1607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-Schwede
Någon uppdatering om Cap Verde och om det blir någon VM feber? Hoppas frugan har landat 🛬 igen efter den senaste trippen. Tänker på dig ibland, har själv gjort en liknande resa.
Som sagt så har jag noll koll på fotboll.
Jag hade på mig deras landslagströja på fotbollströjans dag, på jobbet, det var bara jag som hade fotbollströja. :-)

Frugan har inte landat alls. Jag förklarade att jag inte kan vara med längre, när hon skall knarka. Jag bad henne att inte kontakta mig mer innan hon fått ordning på sitt liv. Efter ett par dagar hörde hon av sig och bad om pengar för att kunna komma tillbaka till Mindelo, det var en torsdag och hon skulle åka på lördagen.
Sedan dess har ingen hört av henne, hennes telefon är avstängd, troligen såld. Båda hennes barn har hört av sig och undrar var hon är. Jag har inte hört av henne sedan mer än tre veckor. Jag känner ingen i staden där jag misstänker att hon är så jag är helt lost.
Men jag bad ju henne att inte kontakta mig.

Jag vet inte... Jag vet inte ens om hon lever.
Citera
2026-06-08, 09:26
  #1608
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Som sagt så har jag noll koll på fotboll.
Jag hade på mig deras landslagströja på fotbollströjans dag, på jobbet, det var bara jag som hade fotbollströja. :-)

Frugan har inte landat alls. Jag förklarade att jag inte kan vara med längre, när hon skall knarka. Jag bad henne att inte kontakta mig mer innan hon fått ordning på sitt liv. Efter ett par dagar hörde hon av sig och bad om pengar för att kunna komma tillbaka till Mindelo, det var en torsdag och hon skulle åka på lördagen.
Sedan dess har ingen hört av henne, hennes telefon är avstängd, troligen såld. Båda hennes barn har hört av sig och undrar var hon är. Jag har inte hört av henne sedan mer än tre veckor. Jag känner ingen i staden där jag misstänker att hon är så jag är helt lost.
Men jag bad ju henne att inte kontakta mig.

Jag vet inte... Jag vet inte ens om hon lever.


Beklagar verkligen, hoppas hon kommer på bättre tankar och kommer upp på fötter igen.

Men det är nog svårt för dig att göra mera än du redan har gjort, bara hon som kan bestämma sig för att göra ändring.

Hon har väl gjort det förr, så chansen finns nog att hon kan göra det igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in