2026-02-26, 16:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ett problem är att vissa grejer sjunker väldigt snabbt i pris och det vill inte alla acceptera.

Jag köpte en 3dskrivare för 9000kr, ny fin fräsh men ett år senare släppte tillverkaren sin nya serie och andrahandsvärdet sjönk, året efter släpptes en ny serie och andrahandsvärdet fullständigt kraschade så den där skrivaren för 9000kr som mycket väl hade kunnat gå 5000 timmar till innan reparation och fortfarande kan anses vara rätt modern speciellt om man jämför med konkurrenterna hade jag kanske fått 2000kr för, 2500kr med lite tur för idag ligger den på 4500 ny.

Sluta med att jag gav bort den istället till en jag känner för jag fick ut mer värde på det sättet än att försöka sälja den.

Ett annat problem är ju alla priser idag, elpriset till ex: så en del måste jaga varenda krona och då kan priserna bli därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av Freyrwil
Folk betalar sjukligt överpris på saker som dom köper begagnat, speciellt elektronik.

Exempel: Min sambo skulle köpa en IPhone 14 PRO Max.

Vi kollar slut priser och är beredda att buda på någon av telefonerna med diverse skavanker.

Slutpriserna går alldeles för högt.
Slutar nästan på samma slutpris som du kan köpa en restaurerad prima toppskick från refurb shopparna med garanti.

Hur tänker köparen här?
Har sålt datadelar på tradera som jag varit extremt tydlig med säljs utan funktionsgaranti alternativt kommer från en trasig dator och fått ut nästan nypris, det är de där 5kr till 5kr till 5kr till, 5kr är ingenting vilket gör det lätt att buda men räknat ihop blir det mycket.
Citera
2026-02-26, 16:16
Medlem
Sinraths avatar
Upplever samma sak som TS, dock inte så ofta egentligen. Det är bara att det sticker i ögonen och kollar man på te.x blocket så är grejerna som ligger kvar just sådant som inte blivit sålt på en vecka eller mer, det blir överrepresenterat på så vis. Dom bra grejerna för bra priser ryker på timmar eller en dag max.

Har sett saker som 10 år gamla smartphones typ budget modellen Samsung Xcover 5 för mer än nypris. Telefonen är bokstavligt talat värdelös oavsett vilket skick den är i rent fysiskt. Lagringen och mjukvaran blir överkörda och överfulla direkt. 2000kr.. aldrig sålts för mer än 1499kr.

Antingen lägger folk noll tid på sina annonser och bara hämtar vilket pris som helst som kommer högst på google, alternativt bara slänger ur sig något slumpmässigt.

Annars kan jag bara tänka mig att man tror det ska gå bättre när folk prutar om man startar så långt som möjligt från vad som är rimligt. Kanske idioter tror dom gör sig ett klipp att säga "500 vid snabb affär mannen" för ovan nämnda telefon som egentligen inte är värd mer än som dörrstopp.
Citera
2026-02-26, 17:12
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Många får inte sina varor sålda heller och vad som är skräp för mig är guld för någon annan. Jag såg ett Åsa-Nisse julalbum som såldes för cirka tjugotusen på tradera för något år sedan. Även massproducerade plastleksaker från 80-talet kan säljas (i mitt tycke) för löjliga summor.

Så är det, sen har vi de som har fått en värdering av nåt föremål och tror att de kan sälja grejen för det priset. Förvåning brukar uppstå när det inte blir affär p.g.a. priset de vill ha!
Citera
2026-02-26, 19:51
Medlem
SodaFointains avatar
Ja då ska men ej köpa en film som ny utan vänta 1år då den kanske finns på Coop för 2 för 99. Samma sak med cd skivor
Citera
2026-02-26, 20:45
Medlem
Beror på. För att ta kläder som exempel kommer populära märken att ha ett (för) högt andrahandspris. Fjällräven, Klättermusen och andra märken som är populära bland vänsterröstande småbarnsföräldrar på Söder eller i Majorna. Årets orten-trend är också överprisad (Sail racing, Alpha Industries, Moncler eller vad nu årets adidasriddar-dress utgörs av). Det går dock att hitta bra märken och bra modeller men man får nog vara lite mer specifik än ovan nämnda märken. Mina egna favoriter vill jag inte avslöja, men jag har köpt mina senaste vinterjackor i nyskick för 300-500kr (5000+kr nypris). Men överlag håller jag med TS.
Citera
2026-02-26, 22:13
Medlem
Håller med helt och hållet. Tror det är väldigt speciella människor som annonserar skiten.
Citera
2026-02-26, 23:28
Medlem
Proumbras avatar
Har hittat flera säljare som "ångrat sig" och avbryter budgivningen på tradera när löptiden runnit ut.

Får känslan utav att dem inte har koll på värdet själva och provar sig fram. Eller så överskattade dem värdet och förväntade sig mer och försöker igen senare.

Den här "jag förbinder mig" grejen verkar bara gälla köparen, inte säljaren.
Citera
2026-04-21, 23:09
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Har hittat flera säljare som "ångrat sig" och avbryter budgivningen på tradera när löptiden runnit ut.

Får känslan utav att dem inte har koll på värdet själva och provar sig fram. Eller så överskattade dem värdet och förväntade sig mer och försöker igen senare.

En säljare på Tradera kan inte avbryta en försäljning som har bud från köpare.
Citera
2026-04-21, 23:50
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
...
Varifrån kommer denna hybris från säljarna? Tror de att ett par gamla skor eller en begagnad IKEA-köksstol är nån slags antikviteter?
Handlar inte om värdet i sig utan hur unikt något är och att eller om man kan reparera sin egen sak med reservdelar från en annan.

Sedan nytillverkas en del saker inte längre och då är det på samma sätt unikt och något man kanske letar efter. Det är dock lite svår att selektivt och aktivt lägga ner flera timmar på något men har man tur så råkar någon lägga upp något som är precis det man behöver och vipps så sparar man tusenlappar eller mer.

Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Håller med helt och hållet. Tror det är väldigt speciella människor som annonserar skiten.
Alla typer som köper och säljer.

Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra

Om TRADERA fixar detta så köper jag upp dem så får de en ny VD.

Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
Jag köper upp dem en gång till om de fixar detta.

Varför tar bra saker så lång tid att fixa. Hur svårt kan det vara?

Det borde ju inte vara mer en en rad kod.

Kod som körs innan man lägger bud, gäller endast 0-budare eller de som lägger bud och sedan inte betalar.

IF wins = 0 then ask query for eligible to bid = 1

seller respons to query then
reply 1 = you are eligibile to bid
reply 2 = you are not eligible to bid (bid denied )
Citera
2026-04-22, 00:06
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Handlar inte om värdet i sig utan hur unikt något är och att eller om man kan reparera sin egen sak med reservdelar från en annan.

Sedan nytillverkas en del saker inte längre och då är det på samma sätt unikt och något man kanske letar efter. Det är dock lite svår att selektivt och aktivt lägga ner flera timmar på något men har man tur så råkar någon lägga upp något som är precis det man behöver och vipps så sparar man tusenlappar eller mer.

Alla typer som köper och säljer.

Om TRADERA fixar detta så köper jag upp dem så får de en ny VD.

Jag köper upp dem en gång till om de fixar detta.

Varför tar bra saker så lång tid att fixa. Hur svårt kan det vara?

Det borde ju inte vara mer en en rad kod.

Kod som körs innan man lägger bud, gäller endast 0-budare eller de som lägger bud och sedan inte betalar.

IF wins = 0 then ask query for eligible to bid = 1

seller respons to query then
reply 1 = you are eligibile to bid
reply 2 = you are not eligible to bid (bid denied )

Jag förstår inte vad problemet är med Traderas budgivning. Kan du förklara?
Citera
2026-04-22, 00:21
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Jag förstår inte vad problemet är med Traderas budgivning. Kan du förklara?
Säljare får lida för att någon trycker igenom ett bud eller "köp nu direkt" och då väntar säljare, skickar meddelande och kollar men i slutändan blir det så att säjaren får ta alla konsekvenserna från köparen som ghostar, inte förstår eller bara slutar använda Tradera.

Det som händer är att du som säljare förlorar tid och annonsplats under tiden köparen maskar. Detta är negativt för alla som du kanske ser.

Vad tycker du själv?

Budgivningen som köpare är en sak. Att sälja är samma sak fast tvärtom. När som helst kan båda parter gå ut ur kontraktet och låta det vara. Köparen ångrar sitt köp eller att säljaren avstår från att sälja sin vara.

Det skadar förtroende vilket minskar potential.
Citera
2026-04-22, 10:07
Medlem
Proumbras avatar
Citat:

Det kan nog stämma, så det var slapphänt formulerat från min sida.

Säljaren kan välja att inte fullfölja aktionen efter att budgivningen är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in