2026-04-22, 10:25
Medlem
Det som har hänt är att med ett knapptryck på nätet, så kan säljaren få fram värde på produkterna eller vad de tror att de faktiskt kan få och inte sällan hämtar de priserna från en auktionsfirma som typ Bukowski och tror att de själva kan kränga ex. en äkta matta på Blocket för 20 000 kr.
Det är samma problem när det gäller välgörenhetsorganisationer, inte helt ovanligt kan ex. en 10 år gammal lusekofta kosta lika mycket där som en ny, men nu har det visserligen blivit en trend att vara miljömedveten och köpa i andrahand av många, fastän i slutändan så hamnar mycket fortfarande i Afrika odyl. av snart sagt alla aktörer, där det istället blir ett miljöproblem.
Sellpy tycker jag är ett bra alternativ, där själva den plattformen sätter priserna och sköter frakterna, betalning odyl. Priserna där är vettigare satt utifrån konsumentperspektiv, men självklart har de fått mycket kritik av många säljare, eftersom de inte kan överprisa sina varor som ex. på Blocket.
Citera
2026-04-22, 10:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag brukade lägga ut gamla möbler för en krona, och låta marknaden avgöra priset.

Ibland blev det en krona, men egentligen handlade om att låta någon annan bära bort möblerna.
Citera
2026-04-22, 12:56
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Säljare får lida för att någon trycker igenom ett bud eller "köp nu direkt" och då väntar säljare, skickar meddelande och kollar men i slutändan blir det så att säjaren får ta alla konsekvenserna från köparen som ghostar, inte förstår eller bara slutar använda Tradera.

Det som händer är att du som säljare förlorar tid och annonsplats under tiden köparen maskar. Detta är negativt för alla som du kanske ser.

Vad tycker du själv?

Budgivningen som köpare är en sak. Att sälja är samma sak fast tvärtom. När som helst kan båda parter gå ut ur kontraktet och låta det vara. Köparen ångrar sitt köp eller att säljaren avstår från att sälja sin vara.

Det skadar förtroende vilket minskar potential.

En köpare kan likt förbannat ghosta även om den budat och vinner en auktion. Men det händer nog inte så ofta att det skulle vara ett större utbrett problem idag
Citera
2026-04-23, 17:33
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
En köpare kan likt förbannat ghosta även om den budat och vinner en auktion. Men det händer nog inte så ofta att det skulle vara ett större utbrett problem idag

Det hände mig för några veckor sedan. Jag la ut en NAS hårddisk till salu. Utropspriset började på 500 och slutpriset på 1680kr. Vinnaren av budgivningen svarade inte på meddelanden och betalade inte.
Citera
2026-04-23, 18:02
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Det hände mig för några veckor sedan. Jag la ut en NAS hårddisk till salu. Utropspriset började på 500 och slutpriset på 1680kr. Vinnaren av budgivningen svarade inte på meddelanden och betalade inte.

Ja du ser, trist hursom men bara anmäla till tradera och blocka köparen för framtida köp och lägg upp på nytt. Du kan dock jävlas och dra det vidare då köparen har ingått ett avtal med dig.
Citera
2026-04-23, 21:05
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ja du ser, trist hursom men bara anmäla till tradera och blocka köparen för framtida köp och lägg upp på nytt. Du kan dock jävlas och dra det vidare då köparen har ingått ett avtal med dig.

Jo jag vet men jag orkade inte bry mig. Jag fick den såld senare för ett högre slutpris.
Citera
2026-04-24, 01:45
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Det händer oftare än du tror. Väldigt irriterande men man får väl bara låta dem och agera därefter. Ta ner och lägga upp annonsen på nytt.

Jag har två spöken just nu och de har inte kommunicerat trots meddelanden från mig vad de vill göra och Traderas auto-meddelande om att de ska betala. En från NL och en från DK och nollköpare tror jag båda är också då de aldrig köpt innan.

Den tredje är något nytt där en lagt bud på en annons med ett skylt och tillägg där jag skrivit "lägg inte bud, auktionens vara finns inte längre". Att jag gör tillägg är extremt ovanligt men jag hoppades att denna enda gång också skulle vara utan bud men icke.

Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Jo jag vet men jag orkade inte bry mig. Jag fick den såld senare för ett högre slutpris.
Man har tur ibland.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in