2026-04-21, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finns väl en till klocka som kommer snart också att göra sig påmind. Kriget är ju inne på sitt 54 dygn. Om Trump önskar att hålla detta igång, så behöver han väl en ny finansiering inom det 90 dygnet av kongressen. För att hålla det då igång 90 dygn +.

Trump kommer väl att få igenom det.., men misstänker att det blir slitningar. Blir väl frågor också. Detta vet väl Iran också, så...inte har de väl så bråttom ?

Även om man inte är för kriget så vore det totalt vansinne att bara dra sig ur nu, då iran har kontroll över hormuz. Så tror även många som är emot kriget kommer rösta för det, finns inget annat alternativ egentligen.
Citera
2026-04-21, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Ja såklart skulden ligger hos iran. Vem annars skulle det ligga på? Ganska så klen reaktion dock.

Visst - om Ryssland hade anfallit Danmark, som svarat med att stänga Öresund. Vart hade skulden då legat, enligt dig?
Citera
2026-04-21, 21:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Även om man inte är för kriget så vore det totalt vansinne att bara dra sig ur nu, då iran har kontroll över hormuz. Så tror även många som är emot kriget kommer rösta för det, finns inget annat alternativ egentligen.

Jag ser det.., och samtidigt så ser nog dessa politiker som röstar om det : Man behöver få slut på det !

Så, en möjlighet för det är ju också att eskalera det hela. Att få till ett avgörande. För..jag har svårt att se att Trump får till den freden han önskar, som han har kört det tills nu med att enbart bomba.

Så jag ser inte ifrån en eskalering om ca. en månad, eller tidigare för den delen. För jag ser inget annat ifrån Irans sida, än att man tänker vänta..
Citera
2026-04-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Stort möte just nu i stabsrummet nere i Vita Husets källare/gillestuga.

Trump har kallat in bl a Rubio, Hegseth, Kuschner, Witkoff, Caine, samt även låtit flyga in Israelambassadören Huckabee.

De ska väl prata om en eventuell förlängning av vapenvilan, kan man tänka. Vance tycks f ö inte vara på plats.

Vance var bland dom första på plats i vita huset me det är rätt mycket motsägelsefulla uppgifter nu så lite oklart exakt vad som händer.
Väger över åt att det inte blir några fortsatta samtal, men det går ju fort i hockey.
Citera
2026-04-21, 22:03
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Var såg du det uttalandet?
Jag tror Mojtaba är död och att IRGC tutat i de lättroende att han är ett vanställt kolli som har förståndet i behåll. Alla olika fraktioner i det iranska styret kanske inte går på det, men för att hålla skenet uppe bråkar de inte om just det.

Annars tror jag att det är Grottskäggen som måste förhandla inbördes nu, snarare är att Iran ska förhandla med USA. Vi får väl hoppas att Artesh har styrka nog att vara en maktfaktor.
Mojtaba inlägg, för jag tror det skrevs på hans sociala media, var tydligen från den 18, fick för mig att det var lite nyare. Så du borde kunna hitta texten där. Jag kan inte hjälpa dig att hitta hans sida tyvärr, för jag känner inte till den.

Hittade denna lilla artikel om den. Tänker att det är samma. Om nu inte hans sida tenderar att ideligen posta snarlika inlägg.
I ett meddelande som tillskrevs honom som publicerades den 18 april lovordade Khamenei Irans militär för att ha kämpat mot "de två härarna i förgrunden för de otrogna och [globala] arrogansen", med hänvisning till USA och Israel.
https://www.gazetaexpress.com/en/Iran%27s-negotiators-are-working-under-the-direction-of-the-supreme-leader--senior-Iranian-official- says/

Men jag såg texten läsas upp på tousi tv, senaste sändning.
https://m.youtube.com/watch?v=MGRWIed6INM

Jag tänker också att han är död eller på annat vis inte kan visas upp, är i koma eller så mentalt störd att han inte skulle klara ett framträdande. Även om han förlorat ett eller två ben och har halva ansiktet skadat skulle väl inte det varit ett problem.
Citera
2026-04-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Visst - om Ryssland hade anfallit Danmark, som svarat med att stänga Öresund. Vart hade skulden då legat, enligt dig?

Du tycker det skulle ge danmark rätt att börja skjuta på svenska och indiska båtar (om det nu är några där) etc?
Senast redigerad av pending1 2026-04-21 kl. 22:06.
Citera
2026-04-21, 22:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Haha, Donald Duck utökar nu vapenvilan, ensidigt

Enligt Al Jazeera precis nu. Han utökar vapenvilan ensidigt på obestämd tid.

1-0 Iran. USA är schack matt.
* Iran har kvar sitt uran
* Iran har kvar sin ledning
* Iran håller Hormuzsundet stängt

Och USA kan inte göra ett skvatt åt det. Inte ett jota.
Citera
2026-04-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Du har säkert rätt.

Mojtaba kom ju med ett nytt uttalande nyss. Som jag fick med mig (om det nu vad hela) så inget ställningstagande angående sund eller förhandlingar. Utan beröm över IRGC. Så antigen är det de som skriver talet eller någon som vill smickra dem.

Det ser ju inte heller just nu ljust ut för förhandlingarna, ingen är ju i Pakistan eller ens på väg dit. Så i den frågan om man ska medverka ser det ut som man går på IRGC linje.

Iran intresserar mig nu, men jag har inte haft ett långvarig intresse i Iran. Brukar de använda statlig media att kritisera varandra, alltså innan kriget? Jag tänker att det är stora inre konflikter för allt personer i regimen och IRGC skriver och säger. Men de kanske alltid hållt på så?

Hur kommer det landa om det visar sig att Mojtaba är död och har varit så hela tiden. Ser ju inte bra ut att någon sitter och skriver texter i hans namn, det hade upprört mig i alla fall om jag var iranier.

Svårt att ha rätt mer än i stora drag dock, väldigt lite blir officiellt i Iran när det gäller maktstrukturer och liknande.
Olika falanger har bidat sin tid men vi hade hamnat i en liknande situation i samband med Khameneis närstående död oavsett, i princip allt tyder på det.

Mojtaba hade troligen aldrig kunnat få posten som högste ledare utan IRGCs påtryckningar men dom har samverkat under många år, IGC har vuxit sig för starka för politikerna, Väktarrådet och Artesh att hantera.

Det är ingen post som ska gå i arv och det påstås även att fadern inte ville se honom där. Hans rådgivande brev finns inte heller av någon anledning.
Lite svårt att sia om vilken framtid IRGC-topparna ser med landet men uppenbart var Mojtaba deras solklara högste ledare och resten hade fått anpassa sig till en ny verklighet.

Ibland förmedlas liknande i medierna, kritik förekommer definitivt, men även där har funnits olika agendor. Sen har vi ju inte sett en liknande situation tidigare så det känns allvarligare nu.
Citera
2026-04-21, 22:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Detta har ju blivit hur snurrigt som helst:

- Iran vägrar att förhandla så länge som USA blockerar Iranska fartyg
- USA vägrar sluta blockera Iranska fartyg så länge som Iran inte förhandlar
- Iran blockerar alla andra fartyg i sundet så länge som USA blockerar Iranska fartyg
- USA och Iran står hur långt ifrån varandra som helst i sina positioner
- Trump påstår att Iran nu har ett bra ledarskap som vill förhandla
- Iran säger att ledarskapet står starkt och inte har något att förhandla om i nuläget

Det enda vi vet är, är att Trump är helt desperat och måste få slut på situationen snarast
- Bränsle håller på att ta slut i hela världen
- Om några dagar så måste han gå till kongressen och be att få kriga (60-dagarsregeln)
- Hans siffror sjunker som en sten, kriget är extremt opopulärt, och Mid term elections närmar sig

Och att Iran har all tid i världen att vänta....
Citera
2026-04-21, 22:35
Medlem
Iran säger genom IRIB att man inte erkänner vapenvilan. IRIB behöver inte berätta om det är politiker eller IRGC som står för uttalandet.

Detta innebär att vapenvilan mellan Israel och Hizbollah troligen faller vilken sekund som helst och då är ju bollen i rullning igen.
Gissar att det blir utan silkesvantar dena gången.

Tasnim som är direkt IRGC-kopplad påstår att det är så att Iran inte förkastat vapenvilan, men inte erkänt den än.

Lite osäkra på om dom ska bromsa Israel som står i startgroparna eller inte?
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-21 kl. 22:39.
Citera
2026-04-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

- Iran blockerar alla andra fartyg i sundet så länge som USA blockerar Iranska fartyg
- Iran säger att ledarskapet står starkt och inte har något att förhandla om i nuläget

Det enda vi vet är, är att Trump är helt desperat och måste få slut på situationen snarast
- Om några dagar så måste han gå till kongressen och be att få kriga (60-dagarsregeln)
- Hans siffror sjunker som en sten, kriget är extremt opopulärt, och Mid term elections närmar sig

De har väll så mycket tid på sig som Pakistan har sagt att de kan få iran till förhandlingsbordet, eller kan leverara ett, det blir inga förhandlingar till trump.
Citera
2026-04-21, 22:39
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

USA vet inte vad dom ska ta sig till. Det är helt oseriöst att dom själva blockerar sundet men kräver att Iran inte också blockerar sundet. Hade båda parterna varit seriösa så hade båda hållit sundet öppet. Och träffats för att snacka.

Trump verkar förvänta sig att Iran ska komma med ett nytt förslag. Men det kommer såklart USA att säga nej till, oavsett var Iran kommer med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in