Citat:
Ursprungligen postat av
.nattramn.
Du har säkert rätt.
Mojtaba kom ju med ett nytt uttalande nyss. Som jag fick med mig (om det nu vad hela) så inget ställningstagande angående sund eller förhandlingar. Utan beröm över IRGC. Så antigen är det de som skriver talet eller någon som vill smickra dem.
Det ser ju inte heller just nu ljust ut för förhandlingarna, ingen är ju i Pakistan eller ens på väg dit. Så i den frågan om man ska medverka ser det ut som man går på IRGC linje.
Iran intresserar mig nu, men jag har inte haft ett långvarig intresse i Iran. Brukar de använda statlig media att kritisera varandra, alltså innan kriget? Jag tänker att det är stora inre konflikter för allt personer i regimen och IRGC skriver och säger. Men de kanske alltid hållt på så?
Hur kommer det landa om det visar sig att Mojtaba är död och har varit så hela tiden. Ser ju inte bra ut att någon sitter och skriver texter i hans namn, det hade upprört mig i alla fall om jag var iranier.
Svårt att ha rätt mer än i stora drag dock, väldigt lite blir officiellt i Iran när det gäller maktstrukturer och liknande.
Olika falanger har bidat sin tid men vi hade hamnat i en liknande situation i samband med Khameneis närstående död oavsett, i princip allt tyder på det.
Mojtaba hade troligen aldrig kunnat få posten som högste ledare utan IRGCs påtryckningar men dom har samverkat under många år, IGC har vuxit sig för starka för politikerna, Väktarrådet och Artesh att hantera.
Det är ingen post som ska gå i arv och det påstås även att fadern inte ville se honom där. Hans rådgivande brev finns inte heller av någon anledning.
Lite svårt att sia om vilken framtid IRGC-topparna ser med landet men uppenbart var Mojtaba deras solklara högste ledare och resten hade fått anpassa sig till en ny verklighet.
Ibland förmedlas liknande i medierna, kritik förekommer definitivt, men även där har funnits olika agendor. Sen har vi ju inte sett en liknande situation tidigare så det känns allvarligare nu.