2026-04-21, 21:26
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag är enig här, Kina kan rimligen inte ha något intresse av att försvara den Islamiska republiken, vilken mest stör deras oljeimport och som uppenbart är ett hinder för deras strategi MÖ.

Jag är definitivt mer optimistisk än du och tolkar in andra saker i Trumps "besvikelse". Ett spel för galleriet, tror jag. Egentligen är han och XJ nog överens.

Att Kina skulle ha skjutit upp statsbesöket är helt ny information för mig. Det får du gärna visa källa på.
Jag läste för typ en månad sedan att Trump övervägde att flytta fram statsbesöket. Senare bekräftades att de skulle träffas i maj nån gång. Men som sagt, har du källor på att Kina dominerat "den tysta diplomatin" dem emellan, kanske det är så. Jag tvivlar dock.
Om statsbesöket: Jag hörde detta på (amerikansk) radio igår. Journalisten var förvånad och frågade "Men är det inte Trump som har skjutit upp besöket", varvid den intervjuade (som jag inte vet namnet på, men verkade mycket vederhäftig), svarade. "Nej, det är kineserna".

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag är sjukskriven efter en bilolycka och ligger och läser och lyssnar på händelseutvecklingen i Gulfen och i Ukraina under dygnets alla vakna timmar för att ha något att göra. Intressant information sköljer över mig hela tiden, men jag vet inte alltid vilken kanal eller podd jag lyssnat på eller alltid vem det är som har sagt vad.

Du får ta det för vad det är. Sorry.
Citera
2026-04-21, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnM123
Varför faller inte regimen om man fått bort alla toppar? Är revolutionsgardet så pass starkt?

När världens starkaste militär anfaller ett land - och dessutom i pakt med värsta mellanöstern-militären DÅ utvecklas en naturlig försvarsinstinkt hos alla. De känner sig inte alls befriade om nu någon trott det. De har sett hur det gått för grannlandet. I åratal har folket blivit varnade för Israel och USA - och nu visar de ju vad de har i kikaren.
Så skulle vilket land som helst reagera om de blev påhoppade.
Det som i så fall kan verka underligt hur folk här inte förstår att attacker gör folket mer enade.
Citera
2026-04-21, 21:28
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vance anlände till Vita Huset för några timmar sedan enligt olika nyhetskällor inklusive Al Jazeera. Han är med på mötet. Vapenvilan tar slut om ca 30 timmar enligt Trumps utökade deadline (tog egentligen slut idag). Så det börjar bli stressigt om det lilla teamet JD + svärson + Witkoff ska hinna flyga till Islamabad och hinna förhandla något.

Tack för info. Team Vance blir nog hemma och kan äta middag med sina familjer.
Citera
2026-04-21, 21:29
Medlem
Ja nu är det ju bara några timmar kvar tills den 2 veckors vapenvilan är ett minne blott utan något fredsavtal.

Tror ni kriget återupptas i samma grad som innan vapenvilan eller värre? Tror ni USA/Israel kommer gå på nya planerade anfall/invasioner i Iran?
Citera
2026-04-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Stort möte just nu i stabsrummet nere i Vita Husets källare/gillestuga.

Trump har kallat in bl a Rubio, Hegseth, Kuschner, Witkoff, Caine, samt även låtit flyga in Israelambassadören Huckabee.

De ska väl prata om en eventuell förlängning av vapenvilan, kan man tänka. Vance tycks f ö inte vara på plats.

då pratar de nog om de ska släcka ljuset i iran, eller om de ska göra det svårare att släcka törsten.
Citera
2026-04-21, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
När världens starkaste militär anfaller ett land - och dessutom i pakt med värsta mellanöstern-militären DÅ utvecklas en naturlig försvarsinstinkt hos alla. De känner sig inte alls befriade om nu någon trott det. De har sett hur det gått för grannlandet. I åratal har folket blivit varnade för Israel och USA - och nu visar de ju vad de har i kikaren.
Så skulle vilket land som helst reagera om de blev påhoppade.
Det som i så fall kan verka underligt hur folk här inte förstår att attacker gör folket mer enade.

säkert därför internet är tillgängligt igen för de stolta och hårdnackade iranierna...
Citera
2026-04-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Stort möte just nu i stabsrummet nere i Vita Husets källare/gillestuga.

Trump har kallat in bl a Rubio, Hegseth, Kuschner, Witkoff, Caine, samt även låtit flyga in Israelambassadören Huckabee.

De ska väl prata om en eventuell förlängning av vapenvilan, kan man tänka. Vance tycks f ö inte vara på plats.

Tror snarare att det handlar om att börja kriga igen.
Citera
2026-04-21, 21:39
Avslutad
EU utökar sanktionerna mot Iran till att även gälla de ansvariga för stängningen av sundet. Så tydligt att EU lägger skulden hos Iran.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-iran-och-konflikten-med-usa-och-israel?inlagg=e52000674f72aec85fb1b086f84b9f03
Citera
2026-04-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
mm. 5trillioner doller över ett par gulfländer ska nog hjälpa dem att härda ut.... innan de får dippa in i sina privata förgnehter eller pensionfonder...

var försiktig med att använda de där stora talen:

sv. miljon=tusen tusen=amerik. million
sv. miljard=tusen miljoner=amerik. billion
sv. biljon=tusen miljarder=amerk. trillion

Svenska ordet Triljon=en miljon biljoner. 10 upphöjt till 18. Alltså en svensk trillion är 1 miljon gånger större än en amerikansk trillion.
Citera
2026-04-21, 21:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballefralle
Ja nu är det ju bara några timmar kvar tills den 2 veckors vapenvilan är ett minne blott utan något fredsavtal.

Tror ni kriget återupptas i samma grad som innan vapenvilan eller värre? Tror ni USA/Israel kommer gå på nya planerade anfall/invasioner i Iran?

Finns väl en till klocka som kommer snart också att göra sig påmind. Kriget är ju inne på sitt 54 dygn. Om Trump önskar att hålla detta igång, så behöver han väl en ny finansiering inom det 90 dygnet av kongressen. För att hålla det då igång 90 dygn +.

Trump kommer väl att få igenom det.., men misstänker att det blir slitningar. Blir väl frågor också. Detta vet väl Iran också, så...inte har de väl så bråttom ?
Citera
2026-04-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballefralle

Tror det blir värre. Verkar ju vara Revolutionsgardet som styr. Om Trump kan knäcka dem kommer kanske mer moderata politiker till makten. Och det blir möjligt med ett fredsavtal på USA:s villkor.
Citera
2026-04-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
EU utökar sanktionerna mot Iran till att även gälla de ansvariga för stängningen av sundet. Så tydligt att EU lägger skulden hos Iran.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-iran-och-konflikten-med-usa-och-israel?inlagg=e52000674f72aec85fb1b086f84b9f03

Ja såklart skulden ligger hos iran. Vem annars skulle det ligga på? Ganska så klen reaktion dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in