Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Jag är enig här, Kina kan rimligen inte ha något intresse av att försvara den Islamiska republiken, vilken mest stör deras oljeimport och som uppenbart är ett hinder för deras strategi MÖ.
Jag är definitivt mer optimistisk än du och tolkar in andra saker i Trumps "besvikelse". Ett spel för galleriet, tror jag. Egentligen är han och XJ nog överens.
Att Kina skulle ha skjutit upp statsbesöket är helt ny information för mig. Det får du gärna visa källa på.
Jag läste för typ en månad sedan att Trump övervägde att flytta fram statsbesöket. Senare bekräftades att de skulle träffas i maj nån gång. Men som sagt, har du källor på att Kina dominerat "den tysta diplomatin" dem emellan, kanske det är så. Jag tvivlar dock.
Om statsbesöket: Jag hörde detta på (amerikansk) radio igår. Journalisten var förvånad och frågade "Men är det inte Trump som har skjutit upp besöket", varvid den intervjuade (som jag inte vet namnet på, men verkade mycket vederhäftig), svarade. "Nej, det är kineserna".
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag är sjukskriven efter en bilolycka och ligger och läser och lyssnar på händelseutvecklingen i Gulfen och i Ukraina under dygnets alla vakna timmar för att ha något att göra. Intressant information sköljer över mig hela tiden, men jag vet inte alltid vilken kanal eller podd jag lyssnat på eller alltid vem det är som har sagt vad.
Du får ta det för vad det är. Sorry.