2026-04-21, 21:26
Medlem
Blingons avatar
Vad är poängen med att ställa av och ställa på en bil ca 10 gånger på ett år, som har en årsskatt 1500 kr och som är billig att försäkra?

Finns det någon annan anledning än att spara några få kronor som jag inte känner till? Det känns som en varningsflagga för något som jag inte förstår.

Regnr:
Citera
2026-04-21, 21:30
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Vad är poängen med att ställa av och ställa på en bil ca 10 gånger på ett år, som har en årsskatt 1500 kr och som är billig att försäkra?

Finns det någon annan anledning än att spara några få kronor som jag inte känner till? Det känns som en varningsflagga för något som jag inte förstår.

Regnr:

Hur tjänar man på det ens?
Den som ställer på den får ju betala skatten så om jag ställer av och på min bil kommer det inte bli billigare än om jag skulle ha den på ställd hela tiden.
Citera
2026-04-21, 21:30
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:

Regnr:

Lite märkligt beteende. Kanske ren principsak, även om det är billigt att ha den påställd så är det ännu billigare att ha den avställd. Snåljåp kanske
Citera
2026-04-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hur tjänar man på det ens?
Den som ställer på den får ju betala skatten så om jag ställer av och på min bil kommer det inte bli billigare än om jag skulle ha den på ställd hela tiden.

Nej, du skattar i förskott och får tillbaka för det du inte använder. Så ställer du av den totalt fyra månader på ett år så får du tillbaka 500 kr.
Citera
2026-04-21, 21:42
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Nej, du skattar i förskott och får tillbaka för det du inte använder. Så ställer du av den totalt fyra månader på ett år så får du tillbaka 500 kr.

Fast på en stor jävla dieselbild lär skatten vara 5-10k årligen så då lär man tjäna mer.
Citera
2026-04-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fast på en stor jävla dieselbild lär skatten vara 5-10k årligen så då lär man tjäna mer.

TS säger 1500 kr
Citera
2026-04-21, 21:47
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
TS säger 1500 kr

Det stämmer. Det är därför jag inte förstår beteendet. Det finns ju knappt några pengar att tjäna.
Citera
2026-04-21, 21:50
Medlem
Citat:
Det stämmer. Det är därför jag inte förstår beteendet. Det finns ju knappt några pengar att tjäna.

Med tanke på hur lätt det är att ställa av och på idag så är det ändå relativt lättförtjänad småpengar. Sen skulle jag själva tycka det var störigt att alltid planera i förväg när jag ska använda bilen samt risken för att hela jävla digitala tjänsten ligger nere vilket då kommer göra att jag står utan bil.
Citera
2026-04-21, 22:07
Medlem
Wyrdkins avatar
Har jag missat något, är det tufft att vaska pengar till staten helt plötsligt? Om ni vill kan ni få betala min bilskatt också.
Citera
2026-04-22, 00:37
Medlem
Jag ställde på och sedan av min sommarbil, allt gjordes inom ca 6 timmar pga jag bara skulle flytta den mellan 2 olika garage.

Kom aldrig några fakturor varken på skatt eller försäkring.

Isåfall, om man kör sällan så kör man gratis, billigt om bilen är dyr att försäkra och skatta.

Var kanske 8år sedan, vet inte om det fungerar likadant ännu.
Citera
2026-04-22, 00:52
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:

...
Kan man verkligen göra detta och spara några kronor?

Varför gör inte alla det då?

Man gör det varje vecka hela tiden...

Fast de mer sannolikt skulle vara en stafettläkare som eldar (hanterar och vårdar) patienter flera veckor på rad för att sedan vara hemma några dagar. Dra på semester lika länge han jobbat och sedan tillbaka igen där han sedan ställer på bilen för att hälsa på morsan, farsan och systern sin.

Kan man inte outsourca detta arbete till en ai-agent så att man kan hålla på och leva livet själv istället för att lägga till notiser till sin att-göra-lista så blir ju allt:

exakt likadant förutom att man sparat den där procentandelen som man ändå inte använde sin "bil".

Dessutom ligger FIRE närmare när man tar vara på varenda krona samtidigt som man, om man är, emot kapitalet och de styrande så vinner man på flera fronter samtidigt. Ideellt och personligt.
Citera
2026-04-22, 01:29
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Det skulle väl vara om försäkringen är dyr och ägaren ser en vits med en billigare avställningsförsäkring. En krona är alltid en krona.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in