2026-04-21, 15:02
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Jobba ibland och res ibland. Spara pengar kan man göra när man är äldre om man blir sugen på det. Finns ingen anledning till att spara massor hela tiden.

This!
Är man ung ska man ha kul och resa, supa och knulla. Annars är man 35-40 sen och känner att man inte haft kul då blir man sån där som ska börja leva som ung fast man är över 40. Som ung ska man såklart jobba men också spendera, livserfarenhet är jäkligt nyttigt.
Citera
2026-04-21, 15:09
  #98
Medlem
Angelores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
This!
Är man ung ska man ha kul och resa, supa och knulla. Annars är man 35-40 sen och känner att man inte haft kul då blir man sån där som ska börja leva som ung fast man är över 40. Som ung ska man såklart jobba men också spendera, livserfarenhet är jäkligt nyttigt.

Känns också som att om man gör det utan att skuldsätta sig (alltså använder kreditkortet för att resa) och socialiserar och lär känna människor från andra delar av världen så är det något som absolut kan ge värdefull erfarenhet som sedan ger ekonomiska och karriärmässiga fördelar, down the line.
Citera
2026-04-21, 15:32
  #99
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Jag har inte citerat dig?

Är 60+ men har lagt undan i kanske 5 år.

Liknande pengar som du från staten men det blir fattigt utan komplettering.
Om man bor i en bostad utan lån så ger 3.8mkr i pensionskapital en bra ekonom resten av livet, 33000 kr/mån före skatt första 5 åren och 23000 kr resterande år. Bör ge minimum 10-15.000 kr över efter skatt varje månad til mat och nöjen efter att boendet är betalt. Till en person som pensionssparat noll och bara varit anställd 5-6 år av 40, dock på 1990-talet så pensionskapitalet har växt av börsbubblan.
Citera
2026-04-21, 16:06
  #100
Medlem
Nu var det andra tider när jag var ung. Det fanns inga nätmäklare och datorer var ovanliga vilket gjorde att situationen då inte går jämföra med hur det ser ut idag. Men om jag idag skulle ge några råd till de som är ung så skulle det bli följande:

1. Automatiserat sparande (Vilket jag gjorde rätt)
2. Buffert för att slippa få slut på pengar innan nästa lön (Vilket jag gjorde rätt)
3. Kassabok för att se vart pengarna tar vägen och få en helhetsbild av ekonomin (Vilket jag inte gjorde men automatiskt sparande och buffert gjorde att det gick bra ändå)
4. Balansräkning för att få ett helhetsgrepp över min ekonomi (Vilket jag önskar att jag gjort)
5. Läs på om portföljteori och diversifiering (Jag hade en 50/50 aktier bankkonto vilket gav mig en ekonomisk trygghet men gav sämre avkastning. En 70/30 hade fortfarande gett mig en ekonomisk trygghet och gett bättre avkastning)
6. Var aktiv och leta efter låga avgifter och höga räntor - gör dig själv rik - gör inte någon annan rik.
7. Lyssna inte på självutnämnda internetexperter (De har inget intresse av ditt välbefinnande utan vill ha dina pengar eller stärka sitt eget ego).


8. Tänk till två gångar innan du köper något och håll de fasta utgifterna låga (Vilket jag gjorde rätt och vilket var en anledning till att jag kunde hålla en buffert)
9. Var restriktiv med lån och krediter (Vilket jag gjorde rätt - men idag med lättillgängliga SMS lån, kreditkort och en utbredd lånekultur är det nog svårare att stå emot impulsen att konsumera idag och betala mer imorgon)
10. Din privatekonomi skall ge dig handlingsfrihet och möjlighet att leva ett gott liv oavsett vad livet för med sig
Citera
2026-04-21, 16:35
  #101
Medlem
Ha kul som fan! Och om du kan, spara undan 500kr i månaden till att börja med dom man såklart ökar successivt. Bostad eller pension.
Citera
2026-04-21, 16:59
  #102
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelore
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?

Samma råd som jag fick när jag var ung:

1. Jobba.
2. Ta inga onödiga lån.
3. Betala alltid räkningar innan du köper skit.

Thats it!
Citera
2026-04-21, 17:01
  #103
Avstängd
1) Spara och investera så mycket du kan.

2) Never spend the principal, only the interest.
Citera
2026-04-21, 17:27
  #104
Medlem
Investera i dig själv istället, 300k på börsen ger dig nästan inget, 300k på att starta det där bolaget du alltid drömt om eller 300k i studieskulder för att bli läkare/ingenjör eller vad som helst kommer ge dig 10x mer avkastning och livskvalitet utslaget på en livstid.

Personer som cirkelrunkar kring "compounding interest" har noll koll, även om du sparar 10k i månaden tills du går i pension så kommer du inte ha mer än 15 miljoner (förutsatt 6% ökning per år). Vilket är nice, men fan inget som kommer hjälpa dig när du är gammal och gaggig.

Att leva som en träl hela livet för att sen kunna chilla när du är 70 är definitionen av galenskap. Spara det du kan men låt inte stollarna på RikaTillsammans eller /r/privatekonomi intala dig att du ska leva som någon från Superspararna.
Citera
2026-04-21, 18:57
  #105
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelore
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?

Börja med att läsa The Richest Man In Babylon. Spara 10% av alla inkomster. ALLA!
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Richest_Man_in_Babylon

Som några sagt, låna till utbildning och bostad om du måste. Kanske bil om du behöver.

Jag önskar att jag fick leva om mitt liv med den kunskap jag har idag. Min mamma sa alltid att man skulle fråga sig själv "klarar jag mig utan det här" och inte "behöver jag det här".
Citera
2026-04-21, 19:01
  #106
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelore
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?

Sätt in via autogiro vad du kan avvara på typ Seb Sverigefond. Upp 31% på 1 år.

Kolla sedan om 20 år och se miljoner på kontot.
Räntapåränta är din vän..
Citera
2026-04-21, 19:19
  #107
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sätt in via autogiro vad du kan avvara på typ Seb Sverigefond. Upp 31% på 1 år.

Kolla sedan om 20 år och se miljoner på kontot.
Räntapåränta är din vän..
Investera i en passiv indexfond istället. Det blir bättre på sikt.
Citera
2026-04-21, 19:32
  #108
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Investera i en passiv indexfond istället. Det blir bättre på sikt.
Vilken tur att nån kan spå framtiden.
Hur går det för Hammarby i nästa match?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in