2026-04-21, 12:46
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Lyckades också få se den, som jag tror var en padda (de är väl större än grodor) det var dagens höjdpunkt för mig.
Först undrade jag om det var en sten ute i isen, ingen sten då "den" började röra på sig och på ett märkligt sätt Fick gå fram till TV:n för att se vad det var.
Fick tankar till Bambi på hal is, paddan var inte i sitt rätta element. Var nog för halt för att kunna få grepp med bakbenen och hoppa. Den fick kravla sig fram ett par meter sen stanna och hämta andan verkade det som. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta, tyckte lite synd om den. Vi fick inte se slutet då det skiftade till en kamera som (äntligen) fått syn på två älgar. Hoppas det gick bra för paddan, hade inte så många meter kvar till säker mark!

Ingen bild från Björnmyren än så länge idag, hoppas de får igång den snart.
En älg vid Utkiken nu.
Ytterligare en älg, vid Entren.
Läste att de kallar den för Grodan Paddington. Jo, det verkar som den klarade sig och hamnade rätt till slut, men den var verkligen tidigt ute.
2026-04-21, 17:53
Avstängd
Tydligen så ska en Oliver övernatta tre dygn i området för att få se en älg eller flera. Nån som vet mer om detta?
2026-04-21, 18:06
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueslover
Tydligen så ska en Oliver övernatta tre dygn i området för att få se en älg eller flera. Nån som vet mer om detta?
Ja, det är tydligen en Oliver Norqvist från bandet Bolaget som ska vandra dit och försöka se älgar under tre dygn. Det filmas parallellt med det ordinarie programmet och börjar sändas den 26 april.

https://www.svtplay.se/oliver-gor-den-stora-algvandringen-1

Låter som en usel idé i mina öron för han lär ju störa djuren i området, men tydligen ska han ska hålla sig på avstånd. En kameraman följer med honom under vandringen men sedan får han klara sig själv, då filmas han av ordinarie kameror. Hur det kan kallas "på avstånd" förstår jag inte riktigt.

Citat:
Det är SVT som packar hans campingväska, där varken mobiltelefon eller Gameboy-spel får följa med. För att navigera har han karta och kompass. För artisten, som är van vid turnéliv, hotell och goda middagar, blir det en omställning.

– När jag lagt läger kanske jag kommer fiska lite, göra en god middag, kanske skriva en låt eller klättra lite i ett träd. Ligga och kolla på stjärnorna. Jag vet inte, det handlar bara om att överleva.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/PdgzJR/bolagets-oliver-norqvist-gor-den-stora-algvandringen-i-svt
2026-04-21, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, det är tydligen en Oliver Norqvist från bandet Bolaget som ska vandra dit och försöka se älgar under tre dygn. Det filmas parallellt med det ordinarie programmet och börjar sändas den 26 april.

Låter som en usel idé i mina öron för han lär ju störa djuren i området, men tydligen ska han ska hålla sig på avstånd. En kameraman följer med honom under vandringen men sedan får han klara sig själv, då filmas han av ordinarie kameror. Hur det kan kallas "på avstånd" förstår jag inte riktigt.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/PdgzJR/bolagets-oliver-norqvist-gor-den-stora-algvandringen-i-svt
Så hittade SVT på ett sätt att fördärva även detta program. När vi inte längre får se djuren tröttnar vi och de kan lägga ner programmet.
2026-04-21, 18:30
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Så hittade SVT på ett sätt att fördärva även detta program. När vi inte längre får se djuren tröttnar vi och de kan lägga ner programmet.
Ja, dessvärre verkar de inte riktigt tänkt igenom det här. Girigheten att få fler tittare tar över visheten får man tro. Antagligen vill de nå en ung publik som inte tittar på programmet annars?

Redan för tre år sedan kom det kritiska röster mot programmet i stort, som menade att kamerorna kanske påverkade älgarnas rutt. Det sades att älgarna undvek området och hellre simmade över på andra ställen som kamerorna inte når. Ska det nu dessutom komma ytterligare en potentiell störning mitt under deras förflyttning, kan det som du säger bli början på slutet på det hela.
2026-04-21, 18:37
Avstängd
Citat:

Tack för klargörandet!!
2026-04-21, 20:19
Medlem
Men vad i h%#$\e… har totalmissat årets sändningar. Skäms på mig, men nu är jag med framöver.
2026-04-21, 20:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Är detta sant, idén är tveksam och var hittar man ens nån clown som aldrig sett en älg vare sig från bilfönstret, i skogen eller på en djurpark? Hade i så fall varit bättre köra drönare med värmekamera på natten (på diskret avstånd), det hade varit intressantare.

"Oliver Norqvist, som kommer från Stockholm och har bott i Falun i sju år, har heller aldrig sett en älg förut. Nu släpps han av i skogen och kommer att vandra i tre dagar i samband med älgvandringen, där allt livesänds på SVT."
2026-04-21, 21:03
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ja, dessvärre verkar de inte riktigt tänkt igenom det här. Girigheten att få fler tittare tar över visheten får man tro. Antagligen vill de nå en ung publik som inte tittar på programmet annars?

Redan för tre år sedan kom det kritiska röster mot programmet i stort, som menade att kamerorna kanske påverkade älgarnas rutt. Det sades att älgarna undvek området och hellre simmade över på andra ställen som kamerorna inte når. Ska det nu dessutom komma ytterligare en potentiell störning mitt under deras förflyttning, kan det som du säger bli början på slutet på det hela.

Ja, ett riktigt idiotiskt beslut.

2026-04-22, 04:16
Medlem
Citat:

Det där med att skicka ut en man som ska sola sig i glansen av de utsatta kamerorna är en USEL idé!
Grilla, klättra i träd... allt för att skrämma bort djuren. Tvi så urkorkat dumt..., varför inte vänta med att skicka ut honom när ordinarie sändning är slut!?
Så, från den 26:e kan vi vänta oss att hålla tillgodo med bäver, paddor, myror, en och annan fågel samt en tvåbent som grillar.

Vore bättre de la tid på att få kameran vid Björnmyren att fungera. Ingen bild därifrån ännu i denna natt/tidiga morgonsändning.

Älgarna och jag protesterar å det grövsta!!!
2026-04-22, 05:06
Medlem
mlon.eusks avatar
Ges den ut på DVD-box?
2026-04-22, 07:13
Medlem
Blev nyfiken och tittade lite på mina inlägg i tråden från 2025, några datum/siffror:

17/4 03.01 Björn vid Björnmyren
18/4 04.17 "
18/4 04.41 Räv vid Björnmyren
18/4 Över älven 27 st
23/4 Över älven 58 st

2025 startade sändningen också någon vecka tidigare än planerat, start 14/4

2026 alltså i år, start 18/4. Frågan jag ställer mig nu... med tanke på väldigt litet utfall (2 som simmat och som dessutom inte visades i Kunskapskanalen, räkneverket ändrades dock och det kom ett meddelande i rutan att de ev skulle visa det i repris på kvällen), har det mesta roliga hänt redan?
Är det därför de tokarna skickar ut en artist som de kanske tror kan vara av intresse för några tittare?
Misstänker de att de flesta fyrfotingarna redan är borta från området?

Ps Känner att jag börjar ge upp detta år, inte ett liv trots att jag spelat in från 00 inatt och knappat mig fram minut för minut till att nu följa livesändningen, fortfarande inte en älg i sikte, ej heller den spännande kameran från Björnmyren... ledsamt! Min underhållning i bakgrunden när jag läser morgonens nyheter inte så spännande längre. Ds
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-22 kl. 07:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in