2026-04-20, 09:04
Medlem
Jag tyckte att det var kul att se när de ställde ut mat förra året. Det kom järv, örnar och korpar i mängder. Vet inte hur ofta de gör det?
2026-04-20, 11:00
Medlem
Jultrollets avatar
En simmande ren i bild just nu. Måste vara en perfekt dag för ett bad.
2026-04-20, 16:27
Medlem
Jultrollets avatar
En groda, eller är det en padda när den inte hoppar?, ser ut att ha vaknat lite för tidigt och tar sig fram på snön. Det ser kallt och eländigt ut men den är väl åtminstone på väg åt rätt håll.

Läste förresten att de snart ska lägga ut mer kadaver vid Björnmyren. Något med tekniken stod det.

Ett par älgar går över näset nu. Nehepp, de ångrade sig och gick tillbaka. Den där envetna fågeln skrämde dem vad det verkar.
Senast redigerad av Jultrollet 2026-04-20 kl. 16:36.
2026-04-20, 16:37
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Nu ser man två älgar igen...
2026-04-21, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
En groda, eller är det en padda när den inte hoppar?, ser ut att ha vaknat lite för tidigt och tar sig fram på snön. Det ser kallt och eländigt ut men den är väl åtminstone på väg åt rätt håll.

Läste förresten att de snart ska lägga ut mer kadaver vid Björnmyren. Något med tekniken stod det.

Ett par älgar går över näset nu. Nehepp, de ångrade sig och gick tillbaka. Den där envetna fågeln skrämde dem vad det verkar.

Lyckades också få se den, som jag tror var en padda (de är väl större än grodor) det var dagens höjdpunkt för mig.
Först undrade jag om det var en sten ute i isen, ingen sten då "den" började röra på sig och på ett märkligt sätt Fick gå fram till TV:n för att se vad det var.
Fick tankar till Bambi på hal is, paddan var inte i sitt rätta element. Var nog för halt för att kunna få grepp med bakbenen och hoppa. Den fick kravla sig fram ett par meter sen stanna och hämta andan verkade det som. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta, tyckte lite synd om den. Vi fick inte se slutet då det skiftade till en kamera som (äntligen) fått syn på två älgar. Hoppas det gick bra för paddan, hade inte så många meter kvar till säker mark!

Ingen bild från Björnmyren än så länge idag, hoppas de får igång den snart.
En älg vid Utkiken nu.
Ytterligare en älg, vid Entren.
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-21 kl. 05:42.
2026-04-21, 08:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Forskningen vandrar snart också in för att se om den kan besvara frågan "vad som gör sändningarna så engagerande även för internationella tittare". Lyckas ej direktlänka direkt till forskningen, men det är ur aspekten medie- och kommunikation.

"I en tid av snabbproducerat innehåll, AI och deepfakes riktas blicken mot motsatsen: långsamma sändningar där nästan ingenting händer – åtminstone vid första anblick."

www.svd.se
www.aftonbladet.se
www.svt.se
2026-04-21, 08:33
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag vette fan… Jag orkar inte med de där programmen alls. Typ “Nisse bor i de norrländska skogarna själv och har gjort det i 80 år”-upplägg där allt är helt tyst och man bara följer hur han går från sängen till dasset, vidare till kaffet, sitter och glor ut genom fönstret, en fluga som flyger förbi, katten i fönstret väggklockan tickar … det känns mest bara weird. Folk får väl titta på vad de vill. Samma sak med älgvandringen. Men börjar undra hur svenskar är funtade egentligen som underhålls av sånt här!?

Jag vet inte jag kanske inte riktigt passar in i den där typiskt svenska sociala kulturen.

Har tyvärr aldrig hunnit sjunka in i det, men min svärmor älskar programmet och tycker om att ha det i bakgrunden. Fågelkvitter och litet annat och så är det liksom väntan på en älg eller nåt som är själva tjusningen.

Personligen är jag litet pro att det finns, att underhållning inte måste vara att 10 saker ska hända var 10'nde sekund och att TVn blixtrar som ett epilepsianfall i vardagsrummet. Det får vara litet trist, litet avskalat, litet dött och sen så får folk utdelning i väntan mer än matas utdelning i parti och minut utan motansträngning.
Jag tror att charmen är att i en värld där vi inte anses kapabla att hålla oss själva underhållna en minut så är det istället nåt där lugn premieras och väntan efter nåt ses som värdefullt?

Men jag kan ha fel och det bara är ett program för lallare på tjack som sitter och maratonrunkar till en osedvanligt sexig älg eller nåt.
2026-04-21, 08:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
... väntan på en älg
Det där är poesi. Väntan är idag utrotningshotad.
2026-04-21, 09:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Har tyvärr aldrig hunnit sjunka in i det, men min svärmor älskar programmet och tycker om att ha det i bakgrunden. Fågelkvitter och litet annat och så är det liksom väntan på en älg eller nåt som är själva tjusningen.

Personligen är jag litet pro att det finns, att underhållning inte måste vara att 10 saker ska hända var 10'nde sekund och att TVn blixtrar som ett epilepsianfall i vardagsrummet. Det får vara litet trist, litet avskalat, litet dött och sen så får folk utdelning i väntan mer än matas utdelning i parti och minut utan motansträngning.
Jag tror att charmen är att i en värld där vi inte anses kapabla att hålla oss själva underhållna en minut så är det istället nåt där lugn premieras och väntan efter nåt ses som värdefullt?

Men jag kan ha fel och det bara är ett program för lallare på tjack som sitter och maratonrunkar till en osedvanligt sexig älg eller nåt.

Då lyssnar jag nog hellre på en intressant podcast eller likn i bakgrunden om jag städar eller gör något annat…😅
2026-04-21, 10:25
Medlem
löls avatar
Läste snabbt.

Den stora återvandringen 2026.
Tänkte då… fan äntligen.

Men jag fick läsa det en gång till 😁🤓🤷
2026-04-21, 12:25
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Då lyssnar jag nog hellre på en intressant podcast eller likn i bakgrunden om jag städar eller gör något annat…😅

Vilket är helt ok det med <3 Livet är kort, döden lång och folk ska få ha kul på sitt eget sätt
2026-04-21, 12:44
Medlem
Jultrollets avatar
Ja, alla är vi olika och tur är väl det. Själv ser jag på det som mindfullness.

Första året det sändes upplevde jag också att det kändes väldigt märkligt att sitta där och titta på träd, vatten, ett isflak som gled förbi.. för man är ju så van vid att bli underhållen med snabba filmklipp och musik eller att någon pratar hela tiden. Men efter ett par dagar infann sig lugnet och jag insåg att det var precis vad jag behövde då och gör fortfarande. Jag tror att fler skulle behöva landa lite i detta, utan att de har en aning om det själva, men som sagt kan det ta några dagar att förstå tjusningen och alla ger det helt enkelt inte den tiden. Det är okej det också, det är trots allt en kort tid per år programmet går.

I dag simmade två älgar över till fastlandet vid 10.35 ungefär, så nu börjar det röra på sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in