Citat:
Ursprungligen postat av
storkvitter
Det finns planer, men den planerade godsökningen via Fehmarn gör nog att man inte vågar säga så mycket om framtiden för godstågen genom Lund.
Lommabanan rustades för 270 miljoner 2020. Den ingår i godsstråket genom Skåne mot västkusten. Det finns också en förbindelse österut till södra stambanan och utanför Marieholm planeras en ny rangerbangård.
Som det ser ut nu, så måste godståg gå genom Lund. Vad man gjorde med Lommabanan 2020 var att bygga om så att passagerartåg kan gå där. Man har alltså inte förstärkt den för att Lommabanan skall kunna hantera godståg.
Dessutom kan det bli trångt på Lommabanan i samband med att persontrafiken ökar. Godstrafiken blir därmed hänvisad genom Lund.
Mängden gods på tåg kommer att öka lavinartat i samband med att Fehmarn Belt öppnar. Det kommer att bli en korridor till att transportera containrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hurrit
Var läser du in att Armaturfabriken/västra sidan kommer att räddas och Nygatan/östra sidan kommer att rivas?
Jag ser snarare att de styrande politikerna vill ha fria händer tills Trafikverket är klar med sin förstudie om ett-två år. Klosterkyrkans kyrkogård kommer inte i konflikt med en spårbreddning på den västra sidan så det är rätt riskfritt att lova en räddning av kyrkan och kyrkogården där.
Med Armaturfabriken finns det väl dessutom förslag att riva halva byggnaden/bygga en tunnel igenom huset (delen närmast järnvägen är mestadels en envånings övertäckt innergård och inte särskilt minnesvärd).
De som engageras är väl det lokala NIMBY-partiet som går till val på att staten måste se till att betala en tunnel dvs det dyraste alternativet utan motprestation från kommunens sida, givetvis för att detta är den enda frågan det partiet kan överleva ett val till på eftersom de inte har några andra frågor att gå till val på som kan locka folk nu när spårvägen är byggd. OBS att partiet har ett heltidsarvoderat kommunalråd/oppositionsråd som de gärna vill behålla efter höstens val gissar jag, så egenintresset att "stå upp mot exploatörerna" är förstås starkt.
Förstår inte riktigt varför autonom vänster/Smålands nation skulle engagera sig i den här frågan och skapa kaosfestival av det.
Till sist så är det tre ganska slitna broar längs sträckan (Södra vägen, Svanegatan, Trollebergsvägen) som ändå behöver/borde ersättas inom några årtionden. Även om man inte bygger ut med två spår till kommer det ändå att bli långa avstängningar den dagen/åren när de broarbetena sker.
Jag har följt utvecklingen av det här projektet och i första skedet läste jag någonstans att Armaturfabriken skulle bevaras, men då rivs ju bletydligt fler bostadshus på den östra sidan. Folk var inte sena med att protestera.
Nu är tydligen det officiella förslaget att Armataurfabriken visst kan rivas och därmed kan färre bostäder vid Nygatan beröras. Det där med tunnel genom Armaturfabriken är något som kommer från Miljöpartiet. Ja vi får se ifall det går att göra.
Armaturfabriken har nyligen renoverats och där är idag toppmoderna kontor.
Boende längs Nygatan vill ju offra Armaturfabriken för att rädda sina bostäder.
Info jag har är att vissa hus närmast järnvägen huserar diverse autonom vänster som kommer att drabbas. Detta är inte 100% bekräftat.
Dessa autonoma vänsterfigurer i Lund sitter inte allihopa grupperade vid Smålands, utan de är rätt utspridda över stan, men har Smålands nation som sin samlingspunkt.
Jag tror alltså inte att autonom vänster kommer att engagera sig och göra kaos om ingen av dem visar sig beröras. Men om det sitter sådana figurer där vid järnvägen och deras bostad rivs, så blir det annat. Sitter man dessutom på 2 hands kontrakt så blir man inte garanterad någon bostad, det är bara de med förstahandskontrakt som blir erbjudna antingen hyreslägenhet om de hyr, eller får det marknadsmässiga priset +25% om de äger bostaden.