2026-04-01, 17:46
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Top1ce
...

Du är fri att tycka vad du vill. Uppfriskande med allas tankar.

Annars har iTANK patent i typ, Europa, Kina,Turkey, Japan...
De har även ett samarbete i USA,
"Elicera Therapeutics har ingått ett samarbetsavtal (Material Transfer Agreement) med ett framstående amerikanskt cancercenter för att utvärdera deras immunaktiverande plattform, iTANK,"

Så det ser globalt rätt bra ut.
Citera
2026-04-01, 18:04
Medlem
Jag tror Cardiff oncology är den cancer aktie du skall satsa på. Inte Elicera
Citera
2026-04-01, 18:20
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Jag tror Cardiff oncology är den cancer aktie du skall satsa på. Inte Elicera

Starta en Cardiff tråd så kan du skriva där.
Citera
2026-04-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Starta en Cardiff tråd så kan du skriva där.

Dom gör ju samma sak. Samma slags cancer studie. Läs på
Citera
2026-04-01, 18:53
Medlem
Citat:
Du är fri att tycka vad du vill. Uppfriskande med allas tankar.

Annars har iTANK patent i typ, Europa, Kina,Turkey, Japan...
De har även ett samarbete i USA,
"Elicera Therapeutics har ingått ett samarbetsavtal (Material Transfer Agreement) med ett framstående amerikanskt cancercenter för att utvärdera deras immunaktiverande plattform, iTANK,"

Så det ser globalt rätt bra ut.

Nu frågade jag specifikt om IP-situationen i USA, som är en majoritet av marknaden. Utan IP har inte i-TANK något värde öhvt där. Därav min fundering.

Är det någon som har koll?
Citera
2026-04-01, 19:13
Medlem
Ja, dessa är intressanta men behöver nyansering.

Cardiff kevererar nu fas 2-data i first-line RAS-mutated mCRC, ett område där SoC i princip stått still länge. Att addera onvansertib börjar faktiskt visa en tydlig klinisk separation. Studien omfattar cirka 90 patienter i en randomiserad design, och den mest uppmärksammade datapunkten, en ORR på 72,2 procent.

Detta är inte bara “bra biotech-data”, utan något som potentiellt kan förändra behandlingsparadigmet om det håller i större studier. Samtidigt planerar bolaget att starta en registreringsgrundande studie under andra halvan av 2026, vilket innebär att caset rör sig in i ett sent kliniskt skede där vägen till marknad börjar bli konkret. Det är ofta i just den övergången som värderingar skiftar snabbt.

I jämförelse framstår Elicera som betydligt mer osäkert. Bolaget befinner sig i en tidigare fas med mycket begränsat patientunderlag, där den centrala frågan fortfarande är om teknologin håller i större studier. Därtill kvarstår osäkerhet kring IP-situationen i USA.

Cardiff börjar likna ett case där det handlar om att bekräfta en redan stark signal, medan Elicera fortfarande behöver bevisa att signalen ens finns i ett bredare material. Det är, enligt mig, en avgörande skillnad.
Citera
2026-04-01, 20:13
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Nu frågade jag specifikt om IP-situationen i USA, som är en majoritet av marknaden. Utan IP har inte i-TANK något värde öhvt där. Därav min fundering.

Jag tror resten av världen räcker bra för Elicera. Är du orolig så föreslår jag AstraZeneca.
Citera
2026-04-01, 20:51
Medlem
Citat:
Jag tror resten av världen räcker bra för Elicera. Är du orolig så föreslår jag AstraZeneca.

Du har alltså inte något svar. Tack.

Någon annan med kompetens?
Senast redigerad av Top1ce 2026-04-01 kl. 21:12.
Citera
2026-04-03, 23:29
Medlem
Citat:

Inget har uppdaterats sedan Elicera själva gick ut med ett PM om det i september -25, här har du en länk om du vill läsa. Processen fortsätter och det kommer lösa sig. Det är heller nte direkt så att Elicera står oskyddade i USA som det är nu. Väldigt vanligt att man får claims som måste ändras. Man ändrar tills de går igenom. Nu har även Japan godkänt patentet, så USA lär godkänna. Sedan tidigare godkänt i Europa och Kina 👍

https://www.elicera.com/press-releases-sv/elicera-klargor-status-for-patentansokan-av-itank-plattformen-i-usa

Sen har många plattformsbolag har köpts/licensierats väldigt tidigt utan färdiga patent i USA. Kite, Juno och Adaptimmune är bra exempel. Där har köparen (BP) tagit på sig att driva patentprocessen vidare då man har musklerna. Så visst går det få till en deal innan ett patent är klart, allt beror ju på forskning och där vet vi ju redan att Elicera har forskare i världsklass.

Hoppas det klarnade lite för dig.
Senast redigerad av vonheden 2026-04-03 kl. 23:32.
Citera
2026-04-04, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Inget har uppdaterats sedan Elicera själva gick ut med ett PM om det i september -25, här har du en länk om du vill läsa. Processen fortsätter och det kommer lösa sig. Det är heller nte direkt så att Elicera står oskyddade i USA som det är nu. Väldigt vanligt att man får claims som måste ändras. Man ändrar tills de går igenom. Nu har även Japan godkänt patentet, så USA lär godkänna. Sedan tidigare godkänt i Europa och Kina 👍

https://www.elicera.com/press-releases-sv/elicera-klargor-status-for-patentansokan-av-itank-plattformen-i-usa

Sen har många plattformsbolag har köpts/licensierats väldigt tidigt utan färdiga patent i USA. Kite, Juno och Adaptimmune är bra exempel. Där har köparen (BP) tagit på sig att driva patentprocessen vidare då man har musklerna. Så visst går det få till en deal innan ett patent är klart, allt beror ju på forskning och där vet vi ju redan att Elicera har forskare i världsklass.

Hoppas det klarnade lite för dig.

Tack så mycket! Exakt detta jag eftersökte. Jag kommer fortsätta med min DD så får jag se när min entry sker.

Tyvärr kan ju AÄ som niokilometer skrämma bort potentiella investerare.

Glad Påsk!
Citera
2026-04-21, 11:38
Medlem
Tidigare hade man ju estimerat kassa till 2028? Nu sker detta. Riktigt svaghetstecken.

"Following the announcement of the rights issue, we withdraw our fair value range on Elicera Therapeutics, as DNB Carnegie is acting as an advisor to the company. Our estimates have not been updated and should no longer be relied upon.

Partially underwritten rights issue. This morning, Elicera Therapeutics announced a partially underwritten (75% covered by subscription commitments and guarantee undertakings) rights issue, subject to approval at an EGM scheduled for 8 May. The rights issue will comprise up to c24m new shares at a subscription price of SEK3.0 per share; the subscription period runs from 15 to 29 May 2026. If fully subscribed, the company will raise ~SEK73m, corresponding to net proceeds of ~SEK63m after transaction costs. Non-participating shareholders will face dilution of ~33%.

Proceeds earmarked to support pipeline execution. According to the company, the net proceeds will primarily be used for recruitment and treatment of all 18 patients in the CARMA study (c40%), advance preparations for the planned Phase I/Ib trial of ELC-401 (c30%), and to support general corporate purposes (c30%). It expects the proceeds to fund operations until the end of 2028. In parallel, Elicera Therapeutics is pursuing several opportunities to secure non-dilutive (“soft”) funding through grant applications from various sources. Responses to these applications are expected throughout 2026 and will potentially help support the funding of the planned clinical trial for ELC-401, the company stated."

https://access.dnbcarnegie.com/publication/95a2daef-483f-4b63-ad64-08de9f5c2ab8
Citera
2026-04-21, 12:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Aktien handlas i detta nu för 3,33 SEK efter en nedgång på 34 % efter delårsbokslutet och beskedet om företrädesemission.

"Ser bra ut", sammanfattar en användare på Placera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in