2026-04-20, 22:07
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Ja, som jag förstått det förlorar man rätten till bidragen om man är borta längre än 6 månader. Då blir man återbetalningsskyldig. Frågan där blir ju hur dessa människor ska betala tillbaka om det är människor som flyttat från Sverige för att aldrig återvända. Skulder till myndigheter tas ju inte bort. Antar att ärendet går till Kronofogden till slut? Och att borgenärer i respektive land är, internationella inkassoföretag, sedan får kräva in pengarna, om sådana överhuvudtaget kan anlitas? Fungerar kanske inom EU. Men tveksamt hur det fungerar i exempelvis Mellanöstern eller delar av Afrika. Svårt att se ett samarbete där och att pengarna går att få tillbaka...
Citera
2026-04-21, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Ja, som jag förstått det förlorar man rätten till bidragen om man är borta längre än 6 månader. Då blir man återbetalningsskyldig. Frågan där blir ju hur dessa människor ska betala tillbaka om det är människor som flyttat från Sverige för att aldrig återvända. Skulder till myndigheter tas ju inte bort. Antar att ärendet går till Kronofogden till slut? Och att borgenärer i respektive land är, internationella inkassoföretag, sedan får kräva in pengarna, om sådana överhuvudtaget kan anlitas? Fungerar kanske inom EU. Men tveksamt hur det fungerar i exempelvis Mellanöstern eller delar av Afrika. Svårt att se ett samarbete där och att pengarna går att få tillbaka...

Flyttar de aldrig tillbaka slipper vi försörja dem på ålderdomen. Win win.
Citera
2026-04-21, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImaTroll
”Jag trodde att barnen som är svenska medborgare hade rätt till barnbidrag även utomlands”, säger Mina som krävs på 230 000 kronor.

Hon pratar inte svenska när hon uttalar sig. Hon kan väl bara arabiska. Men hur fan ska man få tillbaka dom 230.000? Hon lär väl inte ha sparat dom på banken och hon lär väl dra sig för att komma till Sverige och fixa ett jobb.

Ja, man bävar!
Man undrar ju lite om det handlar om rymligt samvete eller om någon verkligen kan vara så svagbegåvad. Har dock hört om liknande märkliga uttalande från invandrare förr, så gissar nog mer tyvärr på svagbegåvad.
I vilket fall, så ligger felet dock främst på myndigheterna, där de behöver gå igenom hur det har brustit och någon boende utomlands kan få svenskt barnbidrag.
Det är bättre om hon alltid har det hängande över sig och aldrig kommer tillbaka till Sverige pga skulden.
Citera
2026-04-21, 08:37
Medlem
Ganonitos avatar
Hur svårt ska det vara att kräva att de måste dyka upp på försäkringskassans kontor personligen minst en gång i månaden för att få rätt till bidrag?
Citera
2026-04-21, 11:11
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hur svårt ska det vara att kräva att de måste dyka upp på försäkringskassans kontor personligen minst en gång i månaden för att få rätt till bidrag?
Rätt svårt skulle jag säga, men du har uppenbarligen inte försökt få kontakt med Försäkringskassan.

Att SAMTLIGA barnfamiljer i landet skulle tvingas BESÖKA Försäkringskassan personligen en gång VARJE månad ser jag som stor komik, det skulle roa mig något ofantligt att få åse det skådespelet.
Citera
2026-04-21, 11:22
Medlem
ImaTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, man bävar!
Man undrar ju lite om det handlar om rymligt samvete eller om någon verkligen kan vara så svagbegåvad. Har dock hört om liknande märkliga uttalande från invandrare förr, så gissar nog mer tyvärr på svagbegåvad.
I vilket fall, så ligger felet dock främst på myndigheterna, där de behöver gå igenom hur det har brustit och någon boende utomlands kan få svenskt barnbidrag.
Det är bättre om hon alltid har det hängande över sig och aldrig kommer tillbaka till Sverige pga skulden.

Den aktuella kvinnan har visst fått de 230.000 kronorna under två år i barnbidrag och flerbarnstillägg. Det är nästan 10.000 kr i månaden. Det blir ett skapligt tillskott i kassan om man bor i ett skitland där man har arabiska som modersmål.
Citera
2026-04-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImaTroll
”Jag trodde att barnen som är svenska medborgare hade rätt till barnbidrag även utomlands”, säger Mina som krävs på 230 000 kronor.

Hon pratar inte svenska när hon uttalar sig. Hon kan väl bara arabiska. Men hur fan ska man få tillbaka dom 230.000? Hon lär väl inte ha sparat dom på banken och hon lär väl dra sig för att komma till Sverige och fixa ett jobb.

Dubbla medborgarskap borde förbjudas. Då försvinner sådana här problem. Garanterat att personen är medborgare i mer än ett land.

Det är omöjligt att ha samma lojalitet till flera länder. Vad gör man om de hamnar i konflikt med varandra?

Ska vi hålla på med tramset att staten ska avgöra vilket land man är lojal till, så måste man iallafall begränsa medborgarskapen till 1. Får man ett nytt medborgarskap så klipper man banden med det gamla landet så man måste välja. Det här ska inte vara likt samlarkort där man kan åka runt och ha massa medborgarskap och sedan försöka håva in bidrag från olika håll.
Citera
2026-04-21, 11:33
Medlem
Man tar sigh för pannan. Tidö skall ha en eloge för att dessa skandaler äntligen kommer upp på bordet. Att vi äntligen kan och får tala om allt svinn av skattemedel. Att blattar inte fattar kan jag förstå, de har aldrig behövt lära sig att det finns ett liv utan bidrag. Men att myndigheter och tjänstemän på dessa utbetalnngsställen inte skäms är den verkliga skandalen.
Citera
2026-04-21, 11:35
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Rätt svårt skulle jag säga, men du har uppenbarligen inte försökt få kontakt med Försäkringskassan.

Att SAMTLIGA barnfamiljer i landet skulle tvingas BESÖKA Försäkringskassan personligen en gång VARJE månad ser jag som stor komik, det skulle roa mig något ofantligt att få åse det skådespelet.

Jag har tänkt tanken att alla bidrag och stöd som utbetalas från våra gemensamma skatter, ska kunna verifieras och kopplas till en enskild individ. Att dessa individer dessutom ska bo i Sverige är ju självklart.
Men i praktiken skulle myndigheter, kommuner och csn, pensionsmyndigheten och andra försörjare ha kilometerlånga köer varje månad. Som du skriver, vilket skådespel!

Kanske går det att lösa med en biometrisk identifiering, från en dator i Sverige?
Fast det kanske är för lätt att manipulera....
Citera
2026-04-21, 11:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Jag har tänkt tanken att alla bidrag och stöd som utbetalas från våra gemensamma skatter, ska kunna verifieras och kopplas till en enskild individ. Att dessa individer dessutom ska bo i Sverige är ju självklart.
Men i praktiken skulle myndigheter, kommuner och csn, pensionsmyndigheten och andra försörjare ha kilometerlånga köer varje månad. Som du skriver, vilket skådespel!

Kanske går det att lösa med en biometrisk identifiering, från en dator i Sverige?
Fast det kanske är för lätt att manipulera....
Ett samhälle som byggts upp på att en stor del av befolkningen ska få olika former av bidrag, blir väldigt svårt att ha kontroll på.
Om avsikten är/var att ha kontroll på befolkningen, kommer det till slut att motverka sig självt genom att man förlorar en annan kontroll.

Det skulle vara intressant att få se statistik på om dom flesta är nysvenskar eller om det helt enkelt rör sig om välbärgade svenskar med rymligt samvete. Det skulle göra det enklare att hitta en effektiv åtgärd, som t ex behovsprövning av barnbidraget.
Citera
2026-04-21, 11:50
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
1 gång i månaden är ganska mycket, tror du att folk på landet då måste pendla in för att du skall få din nyfikenhet stillad?

Hade blivit en djävla massa onödig biltrafik extra, helt okynnes.
Citera
2026-04-21, 11:51
Moderator
MrFishboys avatar
Vänta ett par år så kommer nästa granskning och det kommer fram att det här bara var toppen på ett isberg; ”Vi har varit naiva”. Alla som röstat för det här de senaste 50 åren är skyldiga, ni vill ha det så här. Skulle det inte vara lättare om ni direkt tog halva lönen och skänkte till utlandet, istället för att det ska gå omvägen genom skatten? Så kan skatten istället användas för det som den var tänkt till, inte för att försörja människor som numera bor i länderna de flydde från.

Så, alla som röstar på 8-klövern, halva lönen till barnbidrag till arabiska länder. Och snacka inte skit om att Tidö-gänget vill förändra det här, då hade biståndet varit borta, gränserna stängda och repatrieringen varit ett faktum. Att gå på det här som att det vore ett paradigmskifte är löjligt, 11000 personer, när det är 500000 arbetslösa främlingar i landet och 50000 gängkriminella med tillhörande svans. 11000 är damage control för att dölja verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in