2026-04-22, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Tänk om man sänkte skatten på arbete lika mycket som bidragen ger.
Staten skulle minska då det behövs mindre admin.

En vinst för alla utom Sossarna.

Det vore ju enklast, ett barnavdrag för alla som arbetar och har inkomst i Sverige.

Därutöver kan man ha behovsprövade bidrag till dem som inte har inkomst.

Det är bidrag av typen barnbidrag (som går till alla barn i Sverige) och garantipension (som går till alla äldre i Sverige med låg pension) som det blir krångel med vid utlandsflytt, många gör fel utan att ens känna till det.

Det handlar inte bara om personer med utländsk bakgrund, även helt vanliga Svenssons tror man får med sig pengarna om man flyttar till Spanien eller Thailand.
Citera
2026-04-22, 07:27
Medlem
Keldons avatar
[quote=VolleybollMolly66|94805256]
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Försäkringskassan beslutade i fjol om nära 11 000 återkrav av barnbidrag – mer än dubbelt så många som för fem år sedan.

/.../

Återkraven gäller i nästan alla fall familjer som bor utomlands och därför saknat rätt till barnbidrag. 2 700 av återkraven utreddes som misstänkta bidragsbrott."

https://www.sverigesradio.se/artikel/forsakringskassan-aterkrav-av-barnbidrag-okar-kraftigt

"En förklaring till ökningen, enligt Försäkringskassan, är att Sedan 2020 måste kommuner underrätta Försäkringskassan vid misstanke om felaktiga utbetalningar. Det sker till exempel när barn inte dyker upp i skolan."

https://www.sverigesradio.se/artikel/allt-fler-barnbidrag-kravs-tillbaka-for-utlandsvistelser
[/
QUOTE]

Borde väl varit en självklarhet fr början
Den regeln har funnits bra mycket längre än så. Det framgår dessutom av Socialförsäkringsbalken, säkert Socialförsäkringslagen också att föräldrar har ett ansvar att anmäla utlandsflytt. Socialförsäkringslagen infördes 1999 och socialförsäkringsbalken i januari 2011. Men som vanligt när det gäller dessa lagar är det mycket gissning och lite kunskap här på Flashback.

Utöver detta kompliceras situationen av att om det gäller vistelser i Eu-länder så gäller Eulagstiftning enligt huvudsakligen EU-förordningen 883 osv. Så det är inte så enkelt på förhand.

Men sålänge Sveriges befolkning är okunnig och Försäkringskassan i huvudsak styrs av övervintrade betongsossar så kommer mycket lite att ändras i praktiken på området. Det är lätt att se att många hävdar okunskap för att komma undan de värsta påföljderna när de åker fast. Många som åker fast kommer ju heller aldrig kunna betala tillbaka något för de kommer aldrig ha en vit inkomst eller uppbära ett jobb i Sverige.
Citera
2026-04-22, 07:42
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Var det inte "La Gunilla" som fick kravbrev från FK att hon inte hade anmält sina barn som "utflyttade" häromåret?

Hon och hennes barn bor i USA..

Orsaken är att hon fått felaktiga utbetalningar från bland annat barnbidrag och sjukpenning under flera år. Försäkringskassan stämde Persson i ett försök att få tingsrätten att förpliktiga henne att betala tillbaka bidragen.

Nu har Gunilla Persson alltså förlorat tvisten i tingsrätten, skriver Aftonbladet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/gunilla-persson-forlorar-tvist-mot-forsakringskassan

Jag skrev nyss ovan:

Jag backar på den här punkten efter en del efterforskningar eftersom det inte finns några siffror på fördelningen av fuskare på svenskar och invandrare.

Fast på något sätt känns det mer stötande när det är invandrare som fuskar sig till bidrag och utnyttjar våra samhällsförmåner ofta utan att ha bidragit till samhället utan istället har varit en kostsam belastning.
Citera
2026-04-22, 11:51
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Så, då sitter högermänniskorna som är mot all form av beskattning, i skatteparadis och håvar gladeligen in bidrag genom fusk.
Ta ifrån asen medborgarskapen.

Skatteplanering är lagligt.

edit: fy satan vad korkade vänterblivna är. har ni vunnit en endaste diskussion hittills?
Citera
2026-04-22, 14:03
Medlem
tretiotreslaks avatar
Vore det svårt att bara hålla koll vart pengarna spenderas?
Sammarbete mellan banker och staten vore väl inte omöjligt?
Får någon bidrag och enbart köper ris i mogadishu är de inte stor risk att de befinner sig i Sverige liksom.
Citera
2026-04-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
Skatteplanering är lagligt.

edit: fy satan vad korkade vänterblivna är. har ni vunnit en endaste diskussion hittills?
Du är en sån där högervriden skattefuskare som gladeligen tar mot bidrag.
Har jag rätt eller har jag jävligt rätt?
Citera
2026-04-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Sluta sprida desinformation. ”Högermänniskorna” som du refererar till är snarare väldigt noggranna med att deklarera att de INTE bor i Sverige i och med att det är lägre skatt i de ”skatteparadis” du refererar till.
Idiot, dom deklarerar utomlands men behåller förmånerna.
Typiskt högerbeteende.
När dom sen behöver sjuk och åldringsvård ”flyttar dom hem”. Fyfan för skräpet.
Citera
2026-04-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det är nog inte enbart barnbidrag det fuskas med..?

"En hyresgäst i Stockholm fick under flera års tid bostads- och barnbidrag på nära 500 000 kronor – men bodde egentligen i Ungern"

https://www.svd.se/a/GMR9W9/boende-i-ungern-fick-halv-miljon-i-sverige
Förmodligen en högermänniska som stödde orban.
Citera
2026-04-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag skrev nyss ovan:

Jag backar på den här punkten efter en del efterforskningar eftersom det inte finns några siffror på fördelningen av fuskare på svenskar och invandrare.

Fast på något sätt känns det mer stötande när det är invandrare som fuskar sig till bidrag och utnyttjar våra samhällsförmåner ofta utan att ha bidragit till samhället utan istället har varit en kostsam belastning.
Jag personligen tycker att det är mer stötande att miljonärer som klagar på sveriges skattetryck tillskansar sig miljoner i bidrag.
Citera
2026-04-22, 14:31
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Du är en sån där högervriden skattefuskare som gladeligen tar mot bidrag.
Har jag rätt eller har jag jävligt rätt?

nä. jag jobbade med det utomlands dock. skatteplanering.
Citera
2026-04-22, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
nä. jag jobbade med det utomlands dock. skatteplanering.
Exakt
Citera
2026-04-22, 15:06
Avslutad
Vinst längre fram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in