2026-04-21, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är principen. Nonchalansen för människors hem och frid. Dörrknackning är ett störande moment oavsett vem det är som knackar på. Att andras snoriga ungar kommer och oblygt förväntar sig att få saker är extra provocerande. Vill sockertrollen ha sin kolhydratfix får man gå till sina föräldrar. Inte till grannar eller främlingar.

Det är en gång om året. Ingen tvingar dig att ge dina dyrbara geléhallon till barnen, men att dra det ända till kapitalism är ju ändå lite långt, tycker du inte själv det?
Sen sker det ju mest vid grannområden där flera barnfamiljer bor och förväntar sig att barn kommer utklädda den kvällen. Om du inte aktivt bor med massa barnfamiljer så råkar du väl inte ut särskilt mycket för det?
Citera
2026-04-21, 08:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är principen. Nonchalansen för människors hem och frid. Dörrknackning är ett störande moment oavsett vem det är som knackar på. Att andras snoriga ungar kommer och oblygt förväntar sig att få saker är extra provocerande. Vill sockertrollen ha sin kolhydratfix får man gå till sina föräldrar. Inte till grannar eller främlingar.
Håller med

Det är principen, jag har aldrig gillat tiggeri och respektlöst folk oavsett ålder
Citera
2026-04-21, 08:46
Medlem
-tomten-s avatar
Läste att generaldirektör (VD) för Majblommans riksförbund har en lön på 79.000:- men att lönen ej finansieras av majblommeförsäljningen.
Vem betalar då den?
Citera
2026-04-21, 08:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompilingCode
Du betalar lika mycket som oss andra 🤣

Beror på vad andra tjänar men ja, du har så rätt.
Angående ”rädda barnen” så borde de som skrämt barnen betala helt enkelt.
Citera
2026-04-21, 09:12
Medlem
Kass1bandets avatar
Jag betalar skatt i Sverige, så jag har redan bidragit med min del av välgörenheten. Behöver således inte köpa majblommor.
Citera
2026-04-21, 09:28
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Jag köper varje år som en tradition.
Citera
2026-04-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimmm
En flicka sålde majblommor idag och jag tackade artigt nej innan jag ens hann fundera vad hon sa. Insåg att jag inte köpt några i år eller ens på flera år.

Köper ni majblommor varje år? Och till vilken välgörenhet skänker ni pengar och varför just dit? Vilka organisationer kan man lita på/inte lita på? (Skänkte t.ex. till UNWRA förra året (Gaza), men läste det inte var det bästa då vissa där haft koppling till Hamas). Jag idag:

• Månadsgivare Amnesty
• UNICEF (engångssummor ibland, tidigare månadsgivare men inte längre)
• Musikhjälpen varje år

I övrigt skänker jag inget, fast jag har råd. Ångrar att jag inte köpte majblommor av den lilla tjejen.

Man kan inte lita på någon av dom… skulle aldrig ge pengar till dessa organisationer. Möjligen läkare utan gränser. Men tveksam ändå.
Citera
2026-04-21, 10:07
Medlem
Duvlorts avatar
Majblomman är en av få jag litar på av alla välgörenhetsorganisationer men misslyckas nästan varje år att köpa av barnen.
Läste just att de har varit tvungna av vissa anledningar att förändra hela konceptet, kontantlöst och nu skickas allt även över post?
Citera
2026-04-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Man kan inte lita på någon av dom… skulle aldrig ge pengar till dessa organisationer. Möjligen läkare utan gränser. Men tveksam ändå.
Är lite det jag också är rädd för. Vill inte bara skänka pengar utan att ens veta om de når fram… men vill ändå skänka nånstans. Ska ut o köpa ett gäng majblommor nu! hahah
Citera
2026-04-21, 10:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belovedillusion
Brukar inte göra det men tyckte årets var fin så köpte av två tjejer utanför Ica. De var trevliga. Gick till gallerian och utanför var det som att maffian hade samlats. Säkert femton ungjävlar som skrek åt alla om att köpa. Skulle aldrig få för mig att köpa av dessa.

Nej det gör man ju inte. Köpte mina av två gulliga keruber på bra adress i stsn.
Citera
2026-04-21, 10:10
Avslutad
Donerar blod då vet jag i alla fall att de kommer till cancersjuka och dylikt samtidigt mår man bättre själv.

Är väl inte snål när de kommer till folk som lider men om de ska ha 35-94% av mina pengar i egen ficka och maska detta med "administrativa kostnader" så kan de gott arbeta själva och donera. Mängden VUXNA här i stan som har en rollupp och en bord utanför matbutikerna är häpnadsväckande försöker tvinga ner allt från nyckelbrickor till prenumerationer i halsen på en, "prostatacancer prostatacancer det är så viktigt för forskningen", ställer man minsta följdfråga har de inget svar och kan inte heller peka på någon specifik forskning eller studie som pågår. Som om konceptet går ut på att bara stå där, kom hit skriv under, och ställ inga frågor - för jag vet inget.

Nej köper inte majblommor av barn.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-21 kl. 10:25.
Citera
2026-04-21, 10:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

De är också problematiska. Musikhjälpen är nog ok, likaså Barncancerfonden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in