2026-04-21, 07:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Compsssion går att lita på. Har ett par fadderbarn där.
Citat:
Compassion är världens tredje största fadderbarnsorganisation och vi befriar barn från fattigdom i Jesu namn.
https://www.compassion.se/
Citera
2026-04-21, 07:51
Medlem
Brukar inte göra det men tyckte årets var fin så köpte av två tjejer utanför Ica. De var trevliga. Gick till gallerian och utanför var det som att maffian hade samlats. Säkert femton ungjävlar som skrek åt alla om att köpa. Skulle aldrig få för mig att köpa av dessa.
Citera
2026-04-21, 07:57
Medlem
Ganonitos avatar
Nej, aldrig gjort. Var några flickor som frågade mig igår, men jag ignorerade dem fullständigt och gick bara förbi. Svarade inte ens.
Citera
2026-04-21, 07:59
Medlem
triptykens avatar
Jag köper majblommor meeeen mest för att dom små jävlarna håller ju fan koll på en! Om man inte köper så får man springa gatlopp mellan gulliga ungar med valpögon som vet EXAKT vad dom sysslar med! Och lyckas man härda hjärtat så pass att man kan säga nej så minns dom en och dubblar effekten nästa gång!

Fixar hellre elavtal under pistolhot än höra nån näpen ungen fråga "har du köpt en majblomma ÄN?" och se vidrigt gullig ut när hon ler lömskt mot en
Citera
2026-04-21, 08:02
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Undrar ibland om barnen idag ens vet varför de säljer majblommor och vad pengarna går till. Gillar inte barnens tävlingsinriktade försäljning och när de hoppar på folk direkt när de kommer ut från mataffären och nästan trycker upp den gröna väskan i ansiktet. Oftast är barnen inte ens trevliga när de frågar om folk vill köpa. Klart folk inte köper då.
Citera
2026-04-21, 08:04
Medlem
Nej, jag har inget behov av en töntig plastblomma. Sälj nåt som jag har användning för i stället. Jag köpte till exempel kaffe av några ungdomar som ringde på för ett tag sen, sånt går ju alltid åt. Affärsidé: majkaffe.
Citera
2026-04-21, 08:11
Medlem
Efter jag hörde vad VD på rödakorset har i lön så nej, Alla dessa insamlingar går ju inte dit man tror. Folk som sponsrar Musikhjälpen fattar jag inte heller.
Citera
2026-04-21, 08:13
Medlem
nja finns det behov av att sälja majblommor ?
hon som är chef för majblomman har miljon inkomster ,jag vill inte bidra till det
Citera
2026-04-21, 08:18
Medlem
hippilis avatar
Hittade det här om barnarbete

Barnkonventionens artikel 32 är den centrala bestämmelsen som skyddar barn mot ekonomiskt utnyttjande och skadligt arbete. Den slår fast att barn har rätt till utbildning, lek och vila, och att arbete som hindrar skolgång eller skadar hälsan är förbjudet. EU-stadgan förbjuder även barnarbete och kräver att minimiåldern för anställning inte understiger skolpliktens slut.
www.barnsrattigheter.com
www.barnsrattigheter.com
+2
Barnkonventionen (Artikel 32): Innebär att stater ska skydda barn från att utföra arbete som är farligt, hämmar utbildning eller är fysiskt/mentalt skadligt.
Definition av barnarbete (enligt bl.a. ILO): Omfattar barn 5–11 år som arbetar, samt 12–14-åringar som arbetar mer än 14 timmar i veckan.
Skydd och rättigheter: Barn har rätt att utvecklas, överleva och få sina åsikter respekterade i frågor som rör dem.
Historik i Sverige: Barnarbete var vanligt under 1800-talet men begränsades och förbjöds stegvis under början av 1900-talet.
SO-rummet
SO-rummet
+7
Läs mer om barnets rättigheter på UNICEF.
Citera
2026-04-21, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vad för typ av välgörenhet menar du att jag säljer för Ryssland? Bedriver jag soppkök eller samlar in kläder åt Putin eller vad exakt menar du att min ”välgörenhet” utgörs av?

Gällande majblommor så ogillar jag all form av dörrförsäljning och tiggeri. Det spelar ingen roll om det är majblommor, trick or treat eller idrottsföreningar eller flickscouter som säljer kakor. Jag är inte intresserad.

"Trick or Treat" fick mig faktiskt att skratta. Tycker du att det är jobbigt och ett 'tiggeri' att delta i en tradition för barn på Halloween? Är det jobbigt att behöva ge bort några skumbilar för 10 kronor?
Citera
2026-04-21, 08:28
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Har väl pungat ut närmare 5 papp till barncancerfonden senaste åren, främst via gåvor via appar osv.

Ingen majblomma ännu, har inte haft tid när jag fått frågan.
Citera
2026-04-21, 08:33
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligtegelsten
"Trick or Treat" fick mig faktiskt att skratta. Tycker du att det är jobbigt och ett 'tiggeri' att delta i en tradition för barn på Halloween? Är det jobbigt att behöva ge bort några skumbilar för 10 kronor?
Det är principen. Nonchalansen för människors hem och frid. Dörrknackning är ett störande moment oavsett vem det är som knackar på. Att andras snoriga ungar kommer och oblygt förväntar sig att få saker är extra provocerande. Vill sockertrollen ha sin kolhydratfix får man gå till sina föräldrar. Inte till grannar eller främlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in