Citat:
Jag börjar med att konstatera att jag inte uppskattar din hånfulla retorik… det är ett ganska tråkigt och billigt sätt att diskutera på… Vi kan ha olika åsikter utan att du behöver inta en översittarattityd.
Men åter till ämnet och du missar min poäng helt. Att något kan motiveras utifrån folkrätt innebär ju inte automatiskt att det är det mest taktiska eller humana sättet att agera på…?Att bomba ett maskinrum i ett vanligt cargofartyg innebär en enorm risk för både människoliv och miljökatastrofer (oljeläckage tex)!!?.
Om syftet är att stoppa ett fartyg finns det andra metoder än att skapa en potentiell dödsfälla för besättningen.
Men åter till ämnet och du missar min poäng helt. Att något kan motiveras utifrån folkrätt innebär ju inte automatiskt att det är det mest taktiska eller humana sättet att agera på…?Att bomba ett maskinrum i ett vanligt cargofartyg innebär en enorm risk för både människoliv och miljökatastrofer (oljeläckage tex)!!?.
Om syftet är att stoppa ett fartyg finns det andra metoder än att skapa en potentiell dödsfälla för besättningen.
Om vi bryter ned det:
1. Jag ber om ursäkt om du tyckte att jag var hånfull. Självfallet ska personer med olika uppfattningar kunna diskutera. Jag sätter värde på detta, och det är därför som jag skriver saker just här på Flashback.
2. Jag anser att bärgningen (som det heter i dessa sammanhang) av Touska var en taktisk femetta, eftersom fartyget stoppades och kunde föras av den amerikanska marinkåren till den förberedda uppsamlingsplatsen norr om Chagosöarna. Det var dessutom en ansiktsförlust för Revolutionsgardet.
3. Humant? Det råder krig och en blockad har proklamerats. I och med detta agerade Touska som blockadbrytare och därför krigförande. Jänkarna hade kunnat sänka hnne, men det gjorde man inte. Man besköt fartyget efter att ha varnat henne i sex (!) timmar.
4. Fartyget "bombades" inte. Det besköts med en automatkanon, vilkas kulor torde ha slagit igenom plåtarna vid maskinrummet.
5. Den som skapade den eventuella "dödsfällan" är kaptenen ombord på Touska, enär han (a) bröt en tillkännagiven blockad och eventuellt (2) tvingade besättningsmedlemmar att kvarstå i maskinrummet efter att varning utfärdats. I en blockadsituation är det kaptenen ombord på blockadbrytaren som bär det fulla ansvaret för besättningens väl och ve. Du verkar besynnerligt ointresserad av hans göranden i den här situationen.