2026-04-20, 20:02
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag börjar med att konstatera att jag inte uppskattar din hånfulla retorik… det är ett ganska tråkigt och billigt sätt att diskutera på… Vi kan ha olika åsikter utan att du behöver inta en översittarattityd.

Men åter till ämnet och du missar min poäng helt. Att något kan motiveras utifrån folkrätt innebär ju inte automatiskt att det är det mest taktiska eller humana sättet att agera på…?Att bomba ett maskinrum i ett vanligt cargofartyg innebär en enorm risk för både människoliv och miljökatastrofer (oljeläckage tex)!!?.
Om syftet är att stoppa ett fartyg finns det andra metoder än att skapa en potentiell dödsfälla för besättningen.

Om vi bryter ned det:

1. Jag ber om ursäkt om du tyckte att jag var hånfull. Självfallet ska personer med olika uppfattningar kunna diskutera. Jag sätter värde på detta, och det är därför som jag skriver saker just här på Flashback.

2. Jag anser att bärgningen (som det heter i dessa sammanhang) av Touska var en taktisk femetta, eftersom fartyget stoppades och kunde föras av den amerikanska marinkåren till den förberedda uppsamlingsplatsen norr om Chagosöarna. Det var dessutom en ansiktsförlust för Revolutionsgardet.

3. Humant? Det råder krig och en blockad har proklamerats. I och med detta agerade Touska som blockadbrytare och därför krigförande. Jänkarna hade kunnat sänka hnne, men det gjorde man inte. Man besköt fartyget efter att ha varnat henne i sex (!) timmar.

4. Fartyget "bombades" inte. Det besköts med en automatkanon, vilkas kulor torde ha slagit igenom plåtarna vid maskinrummet.

5. Den som skapade den eventuella "dödsfällan" är kaptenen ombord på Touska, enär han (a) bröt en tillkännagiven blockad och eventuellt (2) tvingade besättningsmedlemmar att kvarstå i maskinrummet efter att varning utfärdats. I en blockadsituation är det kaptenen ombord på blockadbrytaren som bär det fulla ansvaret för besättningens väl och ve. Du verkar besynnerligt ointresserad av hans göranden i den här situationen.
Citera
2026-04-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Har Macron sagt något om detta, eller bryr han sig inte om civila franska fartyg bli beskjutna?

Samma med Starmer om detta även gäller ett brittiskt.

Indien har ju kallar upp iranska ambassadören om det som skedde deras fartyg. Men herrarna Macron och Starmer, kan vi förvänta oss liknande reaktion?

Inte hört ett pip om det varken från Macron eller Starmer tidigare, men dom har ju knappt yttrat ett knyst efter andra attacker heller, som de ballistiska robotarna mot Diego Garcia tex.

Macron nämnde ju iaf i förbifarten den franska UNIFIL-soldaten som mördades i ett bakhåll av Hizbollah men helt utan att nämna de tre andra franska soldaterna som skadades i samma bakhåll, varav två ska vara allvarligt skadade.
Kanske skickar han nån trevlig ost och nått gott vin till de drabbades anhöriga?

Angående denna incidenten sa han iofs:
Citat:
- Emmanuel Macron says France "wasn't specifically targeted" when the Iranian navy fired warning shots at the French ship from CMA CGM in the Strait of Hormuz or when Hezbollah killed a French UNIFIL soldier last week.
https://t.me/rnintel/59520

Franska soldater inser nog att deras president sätter relationen till islamister långt före landets soldater ändå, gör nog under för stridsviljan..
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-20 kl. 20:16.
Citera
2026-04-20, 20:38
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Inte hört ett pip om det varken från Macron eller Starmer tidigare, men dom har ju knappt yttrat ett knyst efter andra attacker heller, som de ballistiska robotarna mot Diego Garcia tex.

Macron nämnde ju iaf i förbifarten den franska UNIFIL-soldaten som mördades i ett bakhåll av Hizbollah men helt utan att nämna de tre andra franska soldaterna som skadades i samma bakhåll, varav två ska vara allvarligt skadade.
Kanske skickar han nån trevlig ost och nått gott vin till de drabbades anhöriga?

Angående denna incidenten sa han iofs:

https://t.me/rnintel/59520

Franska soldater inser nog att deras president sätter relationen till islamister långt före landets soldater ändå, gör nog under för stridsviljan..
Tragiskt!

Det är ju annars klädsamt när en ledare har ryggrad.

Det är skillnad på Macron och Modi.

Det är också väldigt talande att Indiens ledare Modi är den mäst populära ledaren i de demokratiska länderna medan Macron är den mest illa omtyckta.

Approval ratings, från mäst omtyckta till minst för mars månad.
https://www.statista.com/statistics/1456852/world-leader-approval-ratings/?srsltid=AfmBOopCBxNrhLeAz_-EWKwbmafDrdQoJfT-gDiV03ktB5M2epuaq_2R
Citera
2026-04-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Visste inte att jänkarna döpt ett fartyg efter Churchill. Fick de slut på egna namn.

Hedersmedborgare i Staterna, + winstons mamma var jänkare.

men du har en poäng, inte många utsocknes namn som får äran att få leva vidare i US Navy

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Winston_S._Churchill
Citera
2026-04-20, 20:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Verkar som att Kina tröttnat på terror-regimen. Om Xi själv uttalar sig om Hormuz så kan man anta att Kina tryckt på i bakgrunden tidigare med.
Som jag sagt tidigt, regimens terrorverksamhet i sundet är ingen långsiktigt gångbar affärsidé utan mer ett desperat försök att leka relevanta i regionen.
...
https://t.me/rnintel/59509
Ja, såklart de gjort. Jag skrev för länge, länge sedan hur viktig roll Kina har att spela här.
Nu är det i praktiken de som förhandlar. Någon iransk ledning finns inte längre. Xi Jinping manar Iran till att hålla sundet öppet, samtidigt som han förespråkar vapenvila.
Som jag var inne på i mitt förra inlägg, kan det här vara just en sån detalj som gör att vapenvilan förlängs några dagar nu, oavsett om det blir något möte i Islamabad eller ej.

Xi Jinpings inlägg stärker också min tes, som jag framförde igår, att det i framtiden kan bli Kina som besätter Kharg Island.
Citera
2026-04-20, 21:49
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, såklart de gjort. Jag skrev för länge, länge sedan hur viktig roll Kina har att spela här.
Nu är det i praktiken de som förhandlar. Någon iransk ledning finns inte längre. Xi Jinping manar Iran till att hålla sundet öppet, samtidigt som han förespråkar vapenvila.
Som jag var inne på i mitt förra inlägg, kan det här vara just en sån detalj som gör att vapenvilan förlängs några dagar nu, oavsett om det blir något möte i Islamabad eller ej.

Xi Jinpings inlägg stärker också min tes, som jag framförde igår, att det i framtiden kan bli Kina som besätter Kharg Island.

Pakistanierna har dessutom under hela den här förhandlingskarusellen varit kinesernas front. Kineserna kommer dock inte besätta någonting, som jag ser det. Kina är starka på alla plan, utom ett, nämligen deras militära förmåga till "power projection". Detta land förmår inte att agera militärt utanför sitt omedelbara närområde. Till och med europeiska ex-stormakter (som Fra och UK) är starkare.

Varför då, kan man undra. Skälen är framför allt två stycken.

Gör man en styrkesammansättningsanalys, så ser man att Kinas krigsmakt är konfigurerad för att agera på hemmaplan. Man har enorma mängder skyttesoldater med lätt beväpning och begränsad rörlighet. Den där typen av förband är bättre ämnade åt att slå ned folkliga uppror, än att plötsligt besätta öar ett halvt jordklot bort i strid mot en organiserad motståndare med multidomänkapacitet.

Kina har konstruerat marina resurser, diverse flygplan och ett robotvapen som (åtminstone på pappret) skulle kunna mäta sig med USA:s, men tittar man närmre, så ser man att dessa främst tycks ämnade åt närförsvar av hemlandet, än att agera utanför landets omedelbara gränser med uttänjda försörjningslinjer. Detta gäller både deras marin och deras flygvapen.

Dessutom finns det ingen vana att agera utanför landets gränser. De sista generaler som hade personlig stridserfarenhet och konkret vana att leda förband i fält (i form av Kinas krig mot Vietnam, 1979), rensades ut ur generalstaben och politbyrån detta år av den allt mer paranoide Xi Jinping.

Not good.
Senast redigerad av Ken Dryden 2026-04-20 kl. 21:57.
Citera
2026-04-20, 22:26
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Iran påstår man endast angripit mål eller verksamheter i Gulfstaterna som är kopplat till USA.
Har inte hört någon påstå motsatsen, att Iran bombat några mål utan koppling till USA.
Därför är säkert de iranska uppgifterna riktiga!

Att "Iran påstår" något innebär givetvis inte att de iranska uppgifterna automatiskt skulle vara "riktiga". Om Iran använder definitionen att ett specifikt mål om angripits per definition skulle vara "kopplat till USA" så handlar det om ett gummiband som kan töjas hut långt som helst.

Jag skiter i på vilken sida i förevarande konflikt som du står, men du bör inte ljuga för dig själv bara för att du råkar behärskas av ett visst givet önsketänkande.

Det finns en hel rad med mål i arabstaterna som Iran har angripit, utan att de har den minsta koppling till USA enligt någon rimlig definition - och att de därigenom har brutit mot såväl sedvana som internationell lag.

Detta vet du lika väl som jag. Du borde sluta att förolämpa intelligensen hos Flashbacks läsare.
Citera
2026-04-20, 23:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Efter två veckors krig tecknade dock arabländerna avtal med Ukraina (till Trumps och JD Vances vrede). Därfter detta förbättrades situationen avsevärt.

Det ukrainska drönarförsvaret bygger på ett djupförsvar (eller "layered defence", som det kallas på engelska). Man har helt enkelt olika typer av raketer och robotar grupperade på ett större djup, interfolierade av telekrigsfunktioner för att störa ut drönarnas styr- och målfattningssystem. Nr ett drönarangrepp sker, så tunnas drönarna successivt ut genom att de angrips i ett försvarssystem som är grupperat på djupet, snarare än som en linje. Sedan det ukrainska systemet har kommit igång har situationen blivit markant bättre för arabländerna när det gäller att försvara alla typer av mål.

Måste nu bara fråga : Så arabländerna är nöjda med det sammarbete, som Ukraina kommer med ?
Citera
2026-04-21, 01:33
Medlem
Iran säger nu att de har "nya kort på hand" och kommer spela dessa om / när kriget fortsätter.

Undra vad som menas.

En sak är iaf säker, Trumpeten ser ut att sitta i samma sax som Putin med en speciell militäroperation som aldrig får ett slut.
Senast redigerad av Chillgren 2026-04-21 kl. 02:18.
Citera
2026-04-21, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej. Men Iran har inte attackerat andra länder. Är det krig så måste andra länder ta hänsyn till att det pågår krig. Om ett smalt sund är krigsskådeplats så kan man inte räkna med att de krigförande ska släppa igenom andras fartyg på ett säkert sätt eftersom det kan utnyttjas av den andra parten i kriget.

Och mig veterligen har Iran inte hotat andra länder rakt av, utan hoten har gällt under förutsättningen att man blandar sig i.

Hormuzsundet är inte ens någon krigsplats mellan usa och iran, och även om det vore det så är det en väldigt stor skillnad på att råka träffa civila fartyg ifrån andra länder och att medvetet göra det, och de gör det högst medvetet.

Ett normalt land hade ansträngt sig extra hårt för att inte träffa mål som tillhör andra länder, för man vill i regel inte dra in andra länder i kriget. Men iran gör raka motsatsen, de anstränger sig för att träffa mål som tillhör andra länder än de som krigar. Det lustiga är hur omvärlden bara acceptera irans terrorism.

Då iran hotar fartygen så hotar de också landet.
Citera
2026-04-21, 05:59
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Soldaterna fortsätter ändå att bo på hotell, under ledig tid, eftersom det är trevligare.
Vilket gör hotellen till legitima mål enligt vad vi tidigare lärt oss av IDF som bombar bl.a. sjukhus och skolor för att de påstås finnas fiender där. Personligen tror jag det är amerikanska ledningen som fegade ur och tog försvar bland civila när deras soldater började dö och bli skadade av angreppen på baserna.
Citera
2026-04-21, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ett par granater för om fartyget syns väl och har använts tidigare med bra effekt. En lysraket är inte speciellt hotfull.

Ser man granater alltid? Nej Ser man oftare en lysraket*? Ja. Hela jordens befolkning vet att USA blockerar Hormuz. De hade en am jagare bredvid sig i 6t, som talar om att man ska stanna, så är man dum i huvudet.

*Det kan ha varit en lysgranat skulle jag tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in