2026-04-21, 05:08
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men du säljer ju välgörenhet för Ryssland. Hur får du ihop det?
Vad för typ av välgörenhet menar du att jag säljer för Ryssland? Bedriver jag soppkök eller samlar in kläder åt Putin eller vad exakt menar du att min ”välgörenhet” utgörs av?

Gällande majblommor så ogillar jag all form av dörrförsäljning och tiggeri. Det spelar ingen roll om det är majblommor, trick or treat eller idrottsföreningar eller flickscouter som säljer kakor. Jag är inte intresserad.
Citera
2026-04-21, 05:24
Avslutad
Jag har aldrig fått chansen att få avgöra det helt uppriktigt. Men mitt svar är nej. Tycker inte om fenomenet ens.
Citera
2026-04-21, 06:23
Medlem
Wodolarskis avatar
Köper bara om det är en trevlig elev på min arbetsplats. Än så länge är det bara en majblomma de senaste 5 åren.
Citera
2026-04-21, 06:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Aldrig köpt någon majblomma och ger mer eller mindre inget till välgörenhet men betalar mängder med skatt på min lön.

Jag och min sambo har inga barn och när vi dör kommer allt vi då äger tillfalla hjärt och lungfonden och cancerhjälpen enligt vårt testamente så drar ikapp då.
Citera
2026-04-21, 06:41
Medlem
Du betalar lika mycket som oss andra 🤣
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Aldrig köpt någon majblomma och ger mer eller mindre inget till välgörenhet men betalar mängder med skatt på min lön.

Jag och min sambo har inga barn och när vi dör kommer allt vi då äger tillfalla hjärt och lungfonden och cancerhjälpen enligt vårt testamente så drar ikapp då.
Citera
2026-04-21, 06:43
Medlem
Ja klart man köper, de märks att de flesta här på flashback är incels. I en värld där flesta barn sitter hellre på mobilen och gör massa fåniga danser till tiktok så tycker jag det är fint att majblomman finns. De är modig av dom och de ska vi uppmuntra.
Citera
2026-04-21, 06:55
Avslutad
Nope, aldrig köpt en majblomma.
Brukar skänka pengar till något katthem varje år.

Sen ger ju jag via skattsedeln massa pengar till allsköns misslyckade länder, som jag egentligen inte vill ge pengar.
Citera
2026-04-21, 07:00
Medlem
Har köpt majblommor EN gång, skänker heller aldrig till organisationer.
Skänker däremot gärna pengar till direkt till personer i och kring minar kretsar (även online buddies).
Citera
2026-04-21, 07:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimmm
En flicka sålde majblommor idag och jag tackade artigt nej innan jag ens hann fundera vad hon sa. Insåg att jag inte köpt några i år eller ens på flera år.

Köper ni majblommor varje år? Och till vilken välgörenhet skänker ni pengar och varför just dit? Vilka organisationer kan man lita på/inte lita på? (Skänkte t.ex. till UNWRA förra året (Gaza), men läste det inte var det bästa då vissa där haft koppling till Hamas). Jag idag:

• Månadsgivare Amnesty
• UNICEF (engångssummor ibland, tidigare månadsgivare men inte längre)
• Musikhjälpen varje år

I övrigt skänker jag inget, fast jag har råd. Ångrar att jag inte köpte majblommor av den lilla tjejen.

Majblommor varje år. Situation Sthlm tidningen ibland, köper alltid av samma säljare.
Ger inte i övrigt till välgörenhet.

Seriöst så trodde jag att typ alla köpte majblommor. Det går ju till behövande barn.
Citera
2026-04-21, 07:15
Medlem
Brajebrasomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Aldrig. Går säkert oavkortat till kriminell verksamhet.

Exakt.
Citera
2026-04-21, 07:18
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Majblommor varje år. Situation Sthlm tidningen ibland, köper alltid av samma säljare.
Ger inte i övrigt till välgörenhet.

Seriöst så trodde jag att typ alla köpte majblommor. Det går ju till behövande barn.
Många bryr sig kanske inte om behövande barn? Det kanske finns alldeles för många människor på den här planeten som det är utan att hålla liv i fler?

Att tro att alla tänker och handlar som en själv är verkligen ett riktigt tröttsamt svennedrag.
Citera
2026-04-21, 07:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Många bryr sig kanske inte om behövande barn? Det kanske finns alldeles för många människor på den här planeten som det är utan att hålla liv i fler?

Att tro att alla tänker och handlar som en själv är verkligen ett riktigt tröttsamt svennedrag.

Ta en titt på jackuppslaget till de flesta av dina kollegor, om du har några.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in