2026-04-20, 18:48
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har du någon källa på att Gulfländerna "erbjudit sig med att bidra militärt med flyg och trupper"?

Jag har fått uppfattningen att USA över lag inte ens fått använda sig av sina baser i Gulfländerna. Om så vore, varför utgår då alla insatser från hangarfartyg 1 000 km bort??

Du har helt rätt. Gulfländerna har förbjudit USA från att använda sin militära infrastruktur därstädes till någon som helst offensiv verksamhet. Det där har Iran dock skitit i, utan brutit mot folkrättens regler och angripit dessa länder.

Olika uttalande kommer dock från Iran när man försöker blanda bort korten: Ibland säger de att "Gulfländerna härbärgerar amerikanska militära resurser och är därför automatiskt krigförande" - vilket är absurt om nu dessa länder upprätthåller förbudet för amerikanarna, vilket de gör; eller också säger de att "Vi angriper endast amerikanska mål i Gulfstaterna eftersom vi respekterar folkrätten", vilket också är absurt, eftersom en hel rad mål inte har ett dugg med amerikansk militär verksamhet att göra.

Precis som iraniernas helt absurda beteende vid samtalen i Islamabad - där landets utrikesdepartement går med på vissa saker, vilket omedelbart dementeras av Revolutionsgardet i Mashad, visar detta på att det inte finns någon sammanhållen iransk statsledning. Olika maktkluster agerar utifrån (vad de uppfattar som) landets intressen och då uppstår paradoxer.
Senast redigerad av Ken Dryden 2026-04-20 kl. 18:51.
Citera
2026-04-20, 18:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
?? Fartygen är konstruerade så. Du kan säkert komma på själv varför det är fördelaktigt att utgå från välbeväpnade fartygsgrupper som rör på sig hela tiden. Än att samla alla flyg på ett öppet fält.

Sedan utgår verkligen inte allt från hangarfartygen. Det finns många flyg som inte gå att lyfta från sådana. Tex tankflygplan m.m.

Jag orkar inte leta upp källor eller "bevis" som en del kallar det, på allt som framförallt redan tagits upp i tråden innan. Sök i tråden själv eller så finns det tjänster i Indien som kan hjälpa dig med sådant mot en liten kostnad.

Jaha du.. Gulfländerna besvarade ju inte ens elden fast att de var utsatta för beskjutning under många veckor?

Och varför tog amerikansk militär personal, stationerade på baserna, in på hotell istället för att försvara militärbaserna?
Citera
2026-04-20, 18:58
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Jaha du.. Gulfländerna besvarade ju inte ens elden fast att de var utsatta för beskjutning under många veckor?

Och varför tog amerikansk militär personal, stationerade på baserna, in på hotell istället för att försvara militärbaserna?

Notera att jag skrev att de vill ansluta sig. Där i ligger skillnaden.

Vad har hotell incheckning att göra med hangarfartyg och försvara baser? Tror du US soldater springer runt med ak och försöker skjuta ner ballistiska missiler samtidigt som de ylar fraser ur koranen?
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-20 kl. 19:01.
Citera
2026-04-20, 19:06
Avstängd
Citat:

var det därför iran besköt köpcenter ?
Citera
2026-04-20, 19:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Oerhört lite info har släppts.. inget vet ens om besättningen är döda eller skadade.. bara att marinen vaktar fartyget och att de är hål i skrovet!

Du verkar orolig för det där iranska lastfartyget Touska. Men jag kan trösta dig med att USA (denna gång) har agerat helt utifrån folkrätt och sedvana. Du måste förstå att USA och och Iran befinner sig i väpnad konflikt. USA har proklamerat att en blockad gäller alla fartyg som rör sig till och från iranska hamnar, vilket innebär att alla fartyg som bryter mot detta är att betrakta som legitima krigsmål. Den amerikanska flottan tillkännagav också att man ämnade beskjuta maskinrummet på fraktfartyget Touska i god tid innan eldgivning. Detta innebär att besättningens väl och ve efter detta vilar på Touskas kapten. Om någon besättningsman i maskinrummet kommit till skada vilar ansvaret för detta helt och hållet på Touskas kapten, och inte på någon annan. Om du vill klandra någon rekommenderar jag dig att vända dig till det iranska rederiet Mosakhar Darya Shipping Company PJS, som faktiskt kontrolleras av Revolutionsgardet i Iran. Ambassaden i Stockholm kan nog hjälpa dig.
Citera
2026-04-20, 19:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Vad har hotell incheckning att göra med hangarfartyg och försvara baser? Tror du US soldater springer runt med ak och försöker skjuta ner ballistiska missiler samtidigt som de ylar fraser ur koranen?

Jag antar att de blir svårare att försvara militärbaserna vid gulfen om den militära personalen flyr till hotell. Men det är bara min reflektion.

Nu har USA fått 13 av 16 militärbaser vid gulfen förstörda eftersom dessa inte kunde/ville försvaras.

Om militärbaserna inte har förmåga att försvara sig själva, vem är de då tänkta att försvara?
Senast redigerad av LeeVan 2026-04-20 kl. 19:19.
Citera
2026-04-20, 19:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Det verkar rörigt med den här förhandlingen. Kommer Iran, eller inte? Kommer Vance, eller inte?
För att inte tala om vad det är för avtal Trump menar att Iran måste skriva under.

Om jag ska göra en försiktig gissning, kommer det förhalas så, att vapenvilan förlängs och synkar med den judiska, alltså Israel-Hizbollah.
Men det bygger på att Iran får eller har fått något att ta ställning till och sedan ska åka hem och fundera lite, bli sams kring det. Jag har svårt att tro att det går.
Citera
2026-04-20, 19:20
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Jag antar att de blir svårare att försvara militärbaserna vid gulfen om den militära personalen flyr till hotell. Men det är bara min reflektion.

Nu har USA fått 13 av 16 militärbaser vid gulfen förstörda eftersom dessa kunde/ville försvaras.

Om militärbaserna inte har förmåga att försvara sig själva, vem är de då tänkta att försvara?

Ne baserna är inte förstörda. Bara för någon flygande moped har kraschat i något utedass så innebär det inte att militärbasen är förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det verkar rörigt med den här förhandlingen. Kommer Iran, eller inte? Kommer Vance, eller inte?
För att inte tala om vad det är för avtal Trump menar att Iran måste skriva under.

Om jag ska göra en försiktig gissning, kommer det förhalas så, att vapenvilan förlängs och synkar med den judiska, alltså Israel-Hizbollah.
Men det bygger på att Iran får eller har fått något att ta ställning till och sedan ska åka hem och fundera lite, bli sams kring det. Jag har svårt att tro att det går.

Det är bara skräp. Iranierna började böla och bad om nåd i sista minuten som vanligt. Fast det kommer inte bli något utav detta ändå, finns det ens något ramverk att diskutera? Iran vill bara förhala och verka gå med på något på sin höjd. Fast nä, det kommer inte komma ut något utav detta förutom att Trump kommer svära på sin twitter.
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-20 kl. 19:23.
Citera
2026-04-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Du verkar orolig för det där iranska lastfartyget Touska. Men jag kan trösta dig med att USA (denna gång) har agerat helt utifrån folkrätt och sedvana. Du måste förstå att USA och och Iran befinner sig i väpnad konflikt. USA har proklamerat att en blockad gäller alla fartyg som rör sig till och från iranska hamnar, vilket innebär att alla fartyg som bryter mot detta är att betrakta som legitima krigsmål. Den amerikanska flottan tillkännagav också att man ämnade beskjuta maskinrummet på fraktfartyget Touska i god tid innan eldgivning. Detta innebär att besättningens väl och ve efter detta vilar på Touskas kapten. Om någon besättningsman i maskinrummet kommit till skada vilar ansvaret för detta helt och hållet på Touskas kapten, och inte på någon annan. Om du vill klandra någon rekommenderar jag dig att vända dig till det iranska rederiet Mosakhar Darya Shipping Company PJS, som faktiskt kontrolleras av Revolutionsgardet i Iran. Ambassaden i Stockholm kan nog hjälpa dig.

Jag börjar med att konstatera att jag inte uppskattar din hånfulla retorik… det är ett ganska tråkigt och billigt sätt att diskutera på… Vi kan ha olika åsikter utan att du behöver inta en översittarattityd.

Men åter till ämnet och du missar min poäng helt. Att något kan motiveras utifrån folkrätt innebär ju inte automatiskt att det är det mest taktiska eller humana sättet att agera på…?Att bomba ett maskinrum i ett vanligt cargofartyg innebär en enorm risk för både människoliv och miljökatastrofer (oljeläckage tex)!!?.
Om syftet är att stoppa ett fartyg finns det andra metoder än att skapa en potentiell dödsfälla för besättningen.
Citera
2026-04-20, 19:29
Medlem
Tratten52s avatar
Vad använder usa för navigeringssystem på militära flyg och båtar? Använder dom någon dold krypterad signal från vanliga gps eller kör dom någon hemlig specialvariant som inte går att störa ut. Hur hittar dom i mörker och 0% sikt.
Citera
2026-04-20, 19:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Du har helt rätt. Gulfländerna har förbjudit USA från att använda sin militära infrastruktur därstädes till någon som helst offensiv verksamhet. Det där har Iran dock skitit i, utan brutit mot folkrättens regler och angripit dessa länder.

Olika uttalande kommer dock från Iran när man försöker blanda bort korten: Ibland säger de att "Gulfländerna härbärgerar amerikanska militära resurser och är därför automatiskt krigförande" - vilket är absurt om nu dessa länder upprätthåller förbudet för amerikanarna, vilket de gör; eller också säger de att "Vi angriper endast amerikanska mål i Gulfstaterna eftersom vi respekterar folkrätten", vilket också är absurt, eftersom en hel rad mål inte har ett dugg med amerikansk militär verksamhet att göra.

Precis som iraniernas helt absurda beteende vid samtalen i Islamabad - där landets utrikesdepartement går med på vissa saker, vilket omedelbart dementeras av Revolutionsgardet i Mashad, visar detta på att det inte finns någon sammanhållen iransk statsledning. Olika maktkluster agerar utifrån (vad de uppfattar som) landets intressen och då uppstår paradoxer.

Tack för den, Ken Dryden. Jag började undra om jag levde i en parallell verklighet - och lyckats missuppfatta för kriget viktiga händelseförlopp.
Citera
2026-04-20, 19:39
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Nu har USA fått 13 av 16 militärbaser vid gulfen förstörda eftersom dessa inte försvarades.

Baser och allt annat hade inga resurser för att försvara sig mot just drönare (det gick bra med kryssningsrobotar och ballistiska robotar, eftersom jänkarna i sitt högmod har vägrat att lära sig från Ukraina.

Man har haft ett linjärt försvar mot drönare, vilket inte fungerade alls. Konsekvensen blev dels att drönare bekämpades med dyra Patriots. Under de första veckorna användes nästan 800 Patriot PAC 3, vilket är mer än vad Ukraina har förbrukat under fyra års krig. En annan konsekvens var att låta soldater som inte var i tjänst slagga på hotell, eftersom drönarbekämpningen var undermålig och baserna var givna mål.

Efter två veckors krig tecknade dock arabländerna avtal med Ukraina (till Trumps och JD Vances vrede). Därfter detta förbättrades situationen avsevärt.

Det ukrainska drönarförsvaret bygger på ett djupförsvar (eller "layered defence", som det kallas på engelska). Man har helt enkelt olika typer av raketer och robotar grupperade på ett större djup, interfolierade av telekrigsfunktioner för att störa ut drönarnas styr- och målfattningssystem. Nr ett drönarangrepp sker, så tunnas drönarna successivt ut genom att de angrips i ett försvarssystem som är grupperat på djupet, snarare än som en linje. Sedan det ukrainska systemet har kommit igång har situationen blivit markant bättre för arabländerna när det gäller att försvara alla typer av mål.

Amerikanerna har inte riktigt plockat upp det där med "layered defence", men deras installtioner skyddas ju ändå av den nya drönarförsvarsmodellen. Soldaterna fortsätter ändå att bo på hotell, under ledig tid, eftersom det är trevligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in