2026-04-20, 19:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är ganska uppenbart att du argumenterar "i affekt" och det medför att du ser gammal, svag och bitter ut. Därutöver adderar du en massa svammel också.

2. Din källkritik verkar vara upp-och-nedvänd eftersom du helt missat min kritik av samma källa.

3. Delar av polismannens utsaga kallas för bevismodifikation i juridiska sammanhang. Polismannen vill bevisa sin ståndpunkt och försöker modifiera bevis därefter.

4. Det där låter mest som mer bittert svammel från din sida, helt utan källförteckning också. Väldigt många lik obduceraras. Det är teoretiskt/geografiskt möjligt att fotohandlarparet brukades av polismyndigheten för viss fotoframkallning.

5. De listorna är sällan kompletta. Listorna som förevisas domstolen är alltid mindre än de totala listorna, ibland någon promille av materialet.

5.1. Det finns ett vittnesmål i ärendet som beskriver hur det är att leva med de tilltalade.

6. Europakommissionen (nuvarande eller tidigare Europadomstolen) är den instans som beskrev Kammarrättens utredning som ""kammarrättens hantering av frågan om återkallelse av läkarlegitimationerna avhandlades i det aktuella fallet och i den delen fann domstolen att kammarrättens beslut baserats på en självständig och noggrann prövning och att det därför inte stred mot den aktuella presumtionen. ""

6.1. Läkarnas advokater synes dock att argumenterat fekalt inför Europakommissionen och hävdat oskuldspresumption istället för andra delar av begreppet "rätten till en rättvis rättegång" eller kränkning av en betydande rättighet som en funktion av godtycklig indragning av legitimationen alternativt åsamkande av skada genom ett förfarande där svenska domstolsväsendet utan lagstöd vägrar rättelse avseende exempelvis skriften om skuld till styckning kombinerat med att statens medier skriver negativt om saken (i praktiken avancerat förtal) (I Sverige är staten ansvarig för alla medier så som regeringsorganisationer enligt lag, detta är för att staten kontrollerar 90% av medias ekonomi och alla rättsinstanser för prövning av medias alster, samt dessutom tvingar alla medier att köpa licenser för tidningar, radios, tv m.m.)

6.2. De flesta skribetenter verkar missa att Socialstyrelsen och Kammarrätten inte drog in legitimationerna med stöd i styckningstexten utan tog en helhetsöversyn avseende de anförda bevisen.

6. Formellt har kammarrätten bedömt bevisen enligt gängse regler och Europadomstolen har därför inget att invända. Problemet är att bevisvärderingen är ett skämt.

Man kan hävda att då är kraven på en rättvis rättegång uppfyllda och läkarna har inget att klaga på.

Det bortser dock fortfande för att bevisen är ett skämt. De består framför allt i en grotesk övervärdering av vittnens värde.

6.2 Vilken del i helheten skulle utgöra skäl till att dra in läkarnas legitimationer förutom den bisarra slutsatsen att de påstås styckat Da Costa och Allgén lämnat in foton av hennes styckade kropp menar du?
Citera
2026-04-20, 19:45
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
1. Det är ganska uppenbart att du argumenterar "i affekt" och det medför att du ser gammal, svag och bitter ut. Därutöver adderar du en massa svammel också.

Det är uppenbart för alla att du skriver här i syfte att vända skutan en sista gång. Du och Lawn. Skriver du för Parabol?
Citera
2026-04-20, 20:37
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Även om det är fascinerande att du tycker dig kunna tolka in så mycket i mina relativt odramatiska inlägg är dina åsikter om min eventuella känslostämning, svaghet, bitterhet eller ålder väldigt långt utanför trådens ämne. Ironiskt nog är dina missriktade personangrepp ett tydligt tecken på starka emotioner. Varför argumenterar du inte i sak istället?
Citat:
2. Din källkritik verkar vara upp-och-nedvänd eftersom du helt missat min kritik av samma källa.
Du saknade källa och klistrade in citat som påstods komma från "massa internetskribenter". De visade sig härröra från en och samma artikel och det du hade att säga om citaten var att det var förvirrade feltolkningar, utan att utveckla varför. Det är inget argument, varför du ombads konkretisera kritiken.
Citat:
3. Delar av polismannens utsaga kallas för bevismodifikation i juridiska sammanhang. Polismannen vill bevisa sin ståndpunkt och försöker modifiera bevis därefter.
Syftar du nu på polismästaren Sandén och hans översiktsartikel? Vilka "bevis" menar du att han försöker modifiera och på vilket sätt?
Citat:
4. Det där låter mest som mer bittert svammel från din sida, helt utan källförteckning också. Väldigt många lik obduceraras. Det är teoretiskt/geografiskt möjligt att fotohandlarparet brukades av polismyndigheten för viss fotoframkallning.
Jag kan försäkra dig om att jag inte hyser den minsta bitterhet inför det faktum att fotohandlarparet uppgav sig ha framkallat legala foton av operationer samt lik på bårhus. Detta var ett enda påstående, vilka sällan behöver en hel källförteckning för att styrkas. Däremot uppgav jag en källa, vilket är fotohandlarparets förhör.

Det är även oklart vad antalet obducerade kroppar har med den här diskussionen att göra.

Mycket kan man misstro fotohandlarparet om, men jag antar att de var medvetna om vilka kunder de hade. Ser du något uttalande om att de hade polismyndigheten som kund?
Citat:
5. De listorna är sällan kompletta. Listorna som förevisas domstolen är alltid mindre än de totala listorna, ibland någon promille av materialet.
Naturligtvis redovisas inte varenda strumpa som hittats hemma hos en misstänkt, eftersom det hade blivit en ganska långdragen och meningslös lista. Vad man vid en husrannsakan letar efter och sedermera redogör för är föremål som kan tänkas ha med brottet att göra.

Nu misstänktes Härm och Allgén för att ha mördat och styckat da Costa, samt att ha tagit och låtit framkalla fotografier av hennes styckade kropp. Ifall privat framkallade styckningsbilder av andra kroppar hade återfunnits i Härms och Allgéns ägo - vilket inte har skett - hade dessa med största sannolikhet bedömts som relevanta och därmed ingått i husrannsakningsprotokollen. Om du anser annorlunda vore det mycket intressant att ta del av en utförlig motivering.
Citat:
5.1. Det finns ett vittnesmål i ärendet som beskriver hur det är att leva med de tilltalade.
Nej. Det finns flera vittnesmål från Härms och Allgéns anhöriga som beskriver sina vitt skilda uppfattningar om hur det var att leva med Härm respektive Allgén. Vad har det med den här diskussionen att göra?
Citat:
6. Europakommissionen (nuvarande eller tidigare Europadomstolen) är den instans som beskrev Kammarrättens utredning som ""kammarrättens hantering av frågan om återkallelse av läkarlegitimationerna avhandlades i det aktuella fallet och i den delen fann domstolen att kammarrättens beslut baserats på en självständig och noggrann prövning och att det därför inte stred mot den aktuella presumtionen. ""
Du citerar inte vare sig Europakommissionen eller Europadomstolen utan återigen samma artikel som tidgare av Sandén.
Citat:
6.1. Läkarnas advokater synes dock att argumenterat fekalt inför Europakommissionen och hävdat oskuldspresumption istället för andra delar av begreppet "rätten till en rättvis rättegång" eller kränkning av en betydande rättighet som en funktion av godtycklig indragning av legitimationen alternativt åsamkande av skada genom ett förfarande där svenska domstolsväsendet utan lagstöd vägrar rättelse avseende exempelvis skriften om skuld till styckning kombinerat med att statens medier skriver negativt om saken (i praktiken avancerat förtal) (I Sverige är staten ansvarig för alla medier så som regeringsorganisationer enligt lag, detta är för att staten kontrollerar 90% av medias ekonomi och alla rättsinstanser för prövning av medias alster, samt dessutom tvingar alla medier att köpa licenser för tidningar, radios, tv m.m.)
Nu handlade försvararnas åberopande om oskuldspresumtion i det här fallet inte av primärt om läkarlegitimationerna, utan om just tingsrättens domskäl.
Citat:
6.2. De flesta skribetenter verkar missa att Socialstyrelsen och Kammarrätten inte drog in legitimationerna med stöd i styckningstexten utan tog en helhetsöversyn avseende de anförda bevisen.
Vilka skribenter? Citera och länka. Kritiken mot deslegitimeringen handlar inte om att den skulle baseras på "styckningstexten" utan om att de anförda bevisen var lika undermåliga i kammarrätten som i tingsrätten.
Citera
2026-04-20, 21:29
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag förstår inte heller teorin om Solna som hemvist för GM. Ja, om han utgick från adress i Solna, borde han ha kunnat hitta 50 olika platser som var bättre än gräsplätten på Eugeniavägen.

Ja igen. Om GM utgick från Vasastan, där det knappast vimlar av grönområden (förutom enstaka mindre parker) är Talludden och Eugeniavägen logiska mål. Detta var väl de första tilltalande platser GM kom att tänka på och de första han stötte på, under sin panikartade flykt från Vasastan.

Jag är övertygad om att GM begick brottet/brotten i en lägenhet i Vasastan.
Gärningsmannen sökte förmodligen dels avskildhet, dels trygghet så om denne utgick från Solna får man anta att han kände till fyndplatserna sedan tidigare och bedömde dem som lämpliga. De Solnabaserade misstänkta som är kända hade mig veterligen ingen koppling till någon av platserna.

Ifall det däremot rör sig om en Vasastansboende gärningsman kan dumpningen varit ännu mer ogenomtänkt och spontan än vad man tror. Teoretiskt kan gärningsmannen ha rört sig mot Talludden på grund av den relativa närheten och isoleringen varpå säckarna vid FP1 hivats in mer eller mindre oplanerat. På samma sätt kan väskan, om den är relaterad till CdC, ha varit resultatet av ett infall. Resonemanget behöver inte ha varit mer djupgående än att det verkade någorlunda öde och skräpigt, så en väska kanske kunde försvinna obemärkt.
Citera
2026-04-20, 22:36
Medlem
Lars Borgnäs gjorde med Uppdrag Granskning program -99 om patologen om att han skulle vara kopia av Jack the Ripper.

Jag har alltid varit övertygad om deras oskuld och det är skandal och bevis vad masspsykos kan göra med folk i grupp.

Det vore roligt och se programmen iaf, har alltid gillat Borgnäs men här hamnade vi på olika plan halvor.

Som sagt, någon som har programmen?
Citera
2026-04-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det där är en intressant detalj som har diskuterats tidigare i tråden.

Även om Örlings frus uppgifter skiljer sig från den övriga personalen finns det vittnesmål som stödjer henne. Det rör dels vittnet Saba som kände da Costa och träffade henne i juni. Saba fick då intrycket att da Costa strax innan bott på HGV.

Dels finns ett sent tips från en person som sa sig ha bott "granne" med da Costa på HGV sommaren 1984:

"UL uppger att han bodde på hotel Gustav Vasa på Odenplan på sommaren 1984. Han är helt säker på detta.
UL bodde på adressen i 14 dagar och hade DaCosta som granne. Han brukade göra ärenden åt henne.
Tre fyra dagar efter att hon hade försvunnit flyttade en ung man in i rummet och polisen gjorde ett tillslag på adressen.
Den unga mannen flydde ut genom fönstret.
Det bör inte vara allför svårt att undersöka när tillslaget skedde."

Jag minns inte alla detaljer nu, men du kan som sagt söka i tråden.

Men den där incidenten med den unge mannen som flydde genom fönstret skedde väl tidigare, om jag minns rätt, dvs efter att da Costa flyttat ut - således innan juni.
Citera
2026-04-20, 23:53
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Kan inte vi som är av en annan åsikt än dig få bestämma själva vad vi tror på?

Och varför ska vi läsa Döden är en man? Vi har kanske redan har gjort det för 20-25 år sedan men blev inte övertygade.

Har du läst Sanningen är en sällsynt gäst?

Du nämner även den där dokumentären men de olika delarna var tyvärr väldigt intetsägande och inte på långa vägar tillfredsställande. Man måste i princip gå igenom förundersökningen och alla förhör för att få en helhetsbild och skapa sig en egen uppfattning. De flesta människor har varken tid, ork, energi eller viljan att göra detta och det här verkar du utnyttja när du avfärdar andra skribenter med att de trollar.

Helt klart ska man bestämma själv vad man tror på men om man som du påstår gått igenom polisutredningen precis som Per Lindeberg men att du inte verkar se tveksamheterna i vittnena får mig att ifrågasätta att du verkligen läst utredningen med tanke på alla tveksamheter som faktiskt finns och det är inte bara Per Lindeberg som ifrågasätter vittnena utan även åklagaren i målet beklagade sig att han inte ifrågasatte motsägelserna i många av vittnesmålen utan köpte alla rakt av.

Jag har läst väldigt mycket om fallet under snart 40 år och har läst såväl Döden är en man flera gånger och kvaliten på innehållet i den boken skiljer sig markant ifrån Sanningen är en sälsynt gäst och Catrie och rättvisan som är rena tramset. Även om det fanns en tid då även jag köpte Hanna Olssons ensidiga vinkling rakt av under 90-talet men jag var inte den enda utan delade denna synen säkert med dig och flera andra under de första 15 åren.

Men som sagt så respekterar jag din rätt att tro på vad du vill fastän jag inte förstår hur de som fortfarande är låsta vid läkarnas skuld får ihop det då det för väldigt många med mig är så självklart att barnet berättelse såväl som fotohandlarparets utpekanden, polisvittnet, dagboksvittnet osv är väldigt tveksamma. Barnets berättelse borde ändras till "mammans berättelse" Men det är en helt annan sak. Utredningen är enligt flera utredare och experter full av vittnen som vill "hjälpa till, få vara med, göra sig viktiga och intressanta även om det innebär att de måste tumma lite på sanningen. Vittnen som först inte tillfört något men sedan ändrat sig och berättat en helt annan historia för att hjälpa till och få fast läkarna.
Citera
2026-04-21, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Det är uppenbart för alla att du skriver här i syfte att vända skutan en sista gång. Du och Lawn. Skriver du för Parabol?

1. Öh, nej. Ryktet om ett rättshaveri/övergrepp skapade ett temporärt intresse för frågan. För mig har fallet ingen som helst betydelse eller utkomst.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
6. Formellt har kammarrätten bedömt bevisen enligt gängse regler och Europadomstolen har därför inget att invända. Problemet är att bevisvärderingen är ett skämt.

Man kan hävda att då är kraven på en rättvis rättegång uppfyllda och läkarna har inget att klaga på.

Det bortser dock fortfande för att bevisen är ett skämt. De består framför allt i en grotesk övervärdering av vittnens värde.

6.2 Vilken del i helheten skulle utgöra skäl till att dra in läkarnas legitimationer förutom den bisarra slutsatsen att de påstås styckat Da Costa och Allgén lämnat in foton av hennes styckade kropp menar du?

1. Gängse regler i Sverige brukar anses vara rättsövergrepp i de flesta avseenden. Svenska domstolar klarar normalt bara prövningar när staten inte är part i mål. Så fort staten är part i mål så slutar advokater att fungera, domstolar börjar döma galet och myndigheterna börjar begå brott. Enda sättet att göra saken värre är när politiker är part i målet eller både stat och politiker är part i målet.

2. Det står inte så i beslutet.

3. Som att de tagit jobbet med sig hem, vilket enligt deras företrädare medfört vittnesmål från tidigare hustru och dotter.

3.1. Det är därför de lär unga män i skolan att de ska akta sig för att jävlas med sina fruar och familjer (vissa tråddiskutanter anser att det är divoce-talk som förts i domstolen, men de har inte lyckats motbevisa påståendena).

3.2. Helheten består alltså i "nära och fd. käras" vittnesmål plus resten. Kammarrätten tyckte att det räckte och advokaterna förstod nog inte saken eller var jäviga då staten de facto är part i målet och det antagligen finns någon politruk som beordrat krossning av läkarna längre bak i kuliserna.

Citat:
Även om det är fascinerande att du tycker dig kunna tolka in så mycket i mina relativt odramatiska inlägg är dina åsikter om min eventuella känslostämning, svaghet, bitterhet eller ålder väldigt långt utanför trådens ämne. Ironiskt nog är dina missriktade personangrepp ett tydligt tecken på starka emotioner. Varför argumenterar du inte i sak istället?

Du saknade källa och klistrade in citat som påstods komma från "massa internetskribenter". De visade sig härröra från en och samma artikel och det du hade att säga om citaten var att det var förvirrade feltolkningar, utan att utveckla varför. Det är inget argument, varför du ombads konkretisera kritiken.

Syftar du nu på polismästaren Sandén och hans översiktsartikel? Vilka "bevis" menar du att han försöker modifiera och på vilket sätt?

Jag kan försäkra dig om att jag inte hyser den minsta bitterhet inför det faktum att fotohandlarparet uppgav sig ha framkallat legala foton av operationer samt lik på bårhus. Detta var ett enda påstående, vilka sällan behöver en hel källförteckning för att styrkas. Däremot uppgav jag en källa, vilket är fotohandlarparets förhör.

Det är även oklart vad antalet obducerade kroppar har med den här diskussionen att göra.

Mycket kan man misstro fotohandlarparet om, men jag antar att de var medvetna om vilka kunder de hade. Ser du något uttalande om att de hade polismyndigheten som kund?
Naturligtvis redovisas inte varenda strumpa som hittats hemma hos en misstänkt, eftersom det hade blivit en ganska långdragen och meningslös lista. Vad man vid en husrannsakan letar efter och sedermera redogör för är föremål som kan tänkas ha med brot
tet att göra.

Nu misstänktes Härm och Allgén för att ha mördat och styckat da Costa, samt att ha tagit och låtit framkalla fotografier av hennes styckade kropp. Ifall privat framkallade styckningsbilder av andra kroppar hade återfunnits i Härms och Allgéns ägo - vilket inte har skett - hade dessa med största sannolikhet bedömts som relevanta och därmed ingått i husrannsakningsprotokollen. Om du anser annorlunda vore det mycket intressant att ta del av en utförlig motivering.

Nej. Det finns flera vittnesmål från Härms och Allgéns anhöriga som beskriver sina vitt skilda uppfattningar om hur det var att leva med Härm respektive Allgén. Vad har det med den här diskussionen att göra?

Du citerar inte vare sig Europakommissionen eller Europadomstolen utan återigen samma artikel som tidgare av Sandén.
Nu handlade försvararnas åberopande om oskuldspresumtion i det här fallet inte av primärt om läkarlegitimationerna, utan om just tingsrättens domskäl.

Vilka skribenter? Citera och länka. Kritiken mot deslegitimeringen handlar inte om att den skulle baseras på "styckningstexten" utan om att
de anförda bevisen var lika undermåliga i kammarrätten som i tingsrätten.

1. Du är den enda som är så retarded att du försöker bemöta en mening med en textvägg.

2. Man får inte ta med sig jobbet hem som obducent.

3. Du vet inget om saken. Eftersom ärendet varit/är aktivt är eventuellt slasken fortsatt levande.

4. Man kan nog anta att de vänt upp och ned på läkarnas liv och skakat hårt. Låt mig gissa att de antagligen haft tjocka pärmar hemma med utredningar och egen/annans forskning på området.

5. titta ovan.

6. Du låter lite vimmelkantig där, kanske dags att återgå till originaldokumenten som talar om en helhetsbedömning och inte en grund i "den friande" styckningsdomen.
Citera
2026-04-21, 02:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Helt klart ska man bestämma själv vad man tror på men om man som du påstår gått igenom polisutredningen precis som P*r Lind*b*rg men att du inte verkar se tveksamheterna i vittnena får mig att ifrågasätta att du verkligen läst utredningen med tanke på alla tveksamheter som faktiskt finns och det är inte bara P*r Lind*b*rg som ifrågasätter vittnena utan även åklagaren i målet beklagade sig att han inte ifrågasatte motsägelserna i många av vittnesmålen utan köpte alla rakt av.

Fast nu backade inte åklagaren från sitt beslut att väcka åtal så det låter konstigt att du hänvisar till honom?

Källa: SVT Nyheter https://share.google/dirWzfhPfsSeOEK9m

Sen vet väl varken du eller jag eller någon annan hur noga PL läste förundersökningen eller om han blev färgad av sina samtal med obducenten?

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Citat:
Jag har läst väldigt mycket om fallet under snart 40 år och har läst såväl Döden är en man flera gånger och kvaliten på innehållet i den boken skiljer sig markant ifrån Sanningen är en sälsynt gäst och Catrie och rättvisan som är rena tramset. Även om det fanns en tid då även jag köpte Hanna Olssons ensidiga vinkling rakt av under 90-talet men jag var inte den enda utan delade denna synen säkert med dig och flera andra under de första 15 åren.

Du hyllar DÄEM men ignorerar av någon anledning att boken hade tydligen en intressant ändring från första upplagan 1999 till den reviderade och uppdaterade versionen av boken 2008?

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Citat:
Men som sagt så respekterar jag din rätt att tro på vad du vill fastän jag inte förstår hur de som fortfarande är låsta vid läkarnas skuld får ihop det då det för väldigt många med mig är så självklart att barnet berättelse såväl som fotohandlarparets utpekanden, polisvittnet, dagboksvittnet osv är väldigt tveksamma. Barnets berättelse borde ändras till "mammans berättelse"

Fast om vi sorterar ut barnets/mammans berättelse så är det ju faktiskt så att fotohandlarparets, polisvittnets och dagboksvittnets vittnesmål handlar om något som vuxna personer säger sig ha varit med om. Mamman har inte påverkat dessa vittnen att berätta.

Citat:
Men det är en helt annan sak. Utredningen är enligt flera utredare och experter full av vittnen som vill "hjälpa till, få vara med, göra sig viktiga och intressanta även om det innebär att de måste tumma lite på sanningen. Vittnen som först inte tillfört något men sedan ändrat sig och berättat en helt annan historia för att hjälpa till

Vilka vittnen har ändrat sig i syfte att hjälpa till?

Och vilka är då dessa utredare och experter som uttalat sig om detta? Dessa experter ville kanske hjälpa till själva och göra sig viktiga och intressanta?
Citera
2026-04-21, 03:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Hittade ännu ett gammalt inlägg där det här med avstånd mellan brottsplatsen och dumplingsplatserna tas upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tål att repriseras, J*n Olss*n vittnesmål i Attunda.

J*n Olss*n fortsätter:

- I mitt anteckningsblock från den tiden ser man hur jag funderar: Gärningsmannen är troligen någon som bott i själva staden och transporterat ut kroppsdelarna. Styckmord är ett känt fenomen i tättbebyggda städer. Den som som vill bli av med en kropp måste transportera ut den ur sitt närområde.”

Intressant! Borde inte detta på nåt sätt kunna diskvalificera flyttkarlarna på Eugeniavägen 25 som tänkbara gärningspersoner?

De befann sig bara ett par stenkast från fyndplats 2 och borde alltså rimligtvis kunna sorteras ut som möjliga gärningsmän?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-04-21 kl. 03:08. Anledning: Tillägg
Citera
2026-04-21, 03:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Gärningsmannen sökte förmodligen dels avskildhet, dels trygghet så om denne utgick från Solna får man anta att han kände till fyndplatserna sedan tidigare och bedömde dem som lämpliga. De Solnabaserade misstänkta som är kända hade mig veterligen ingen koppling till någon av platserna.

Ifall det däremot rör sig om en Vasastansboende gärningsman kan dumpningen varit ännu mer ogenomtänkt och spontan än vad man tror. Teoretiskt kan gärningsmannen ha rört sig mot Talludden på grund av den relativa närheten och isoleringen varpå säckarna vid FP1 hivats in mer eller mindre oplanerat. På samma sätt kan väskan, om den är relaterad till CdC, ha varit resultatet av ett infall. Resonemanget behöver inte ha varit mer djupgående än att det verkade någorlunda öde och skräpigt, så en väska kanske kunde försvinna obemärkt.

Varför begränsar du dig bara till Vasastan? FP1 låg ju i nära anslutning till Kungsholmen. Ekekundsbron som ligger nära fyndplats 1 förbinder Kungsholmens västra del med Karlberg i Solna.

Faktum är att avståndet till Kungsholmen är betydligt närmre än till själva Vasastan.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-04-21 kl. 03:26. Anledning: Tillägg
Citera
2026-04-21, 09:39
Medlem
Likheter mellan FP1 och väskan vid Atlasmuren

Första likheten:

Både väskan vid Atlasmuren och säckarna vid FP1 var delvis skymda och halvt undangömda. Detta skulle kunna tyda på att dumparen ändå försökte gömma föremålen.

Andra likheten:

Enligt tipsaren Gustavsson var väskan "liksom undanstucken bakom en 'futt' de har uppställd vid huset".

Jag visste först inte vad en "futt" var för något, innan jag googlade. En byggfutt (eller manskapsvagn/byggvagn) är alltså en flyttbar, mindre bod på hjul som används som raststuga, omklädningsrum eller kontor på byggarbetsplatser.

Det intressanta är att det också stod en manskapsvagn vid FP1!. Det syns tydligt på fotona i förundersökningsprotokollet! Att båda platserna hade en manskapsvagn kan naturligtvis vara en slump, men det är en likhet som skulle kunna peka på att samma person dumpade väskan vid Atlasmuren och säckarna vid FP1. Jag menar inte att personen hade koppling till manskapsvagnarna, utan mer att personen såg samma sak vid båda platserna, att det blev som en slags omedveten signal till dumparen. Det kan också innebära att dumpningen av väskan och FP1 gjordes under en och samma rutt eftersom FP1 och Atlasmuren ligger ju betydligt närmare varandra än FP2 och Atlasmuren.

Vid FP2, som ligger vid Eugeniavägen, verkar säckarna inte ha varit skymda på samma sätt, vilket skulle kunna vara ett tecken på att en annan person placerade dem där. Eller så placerades de ut senare, efter att FP1 blivit känd, och då var dumparen inte lika mån om att de skulle vara undanskymda.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2026-04-21 kl. 10:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in