Citat:
Det bör finnas förhör som hölls före och efter oktober 1984. Förhöret som hölls i oktober känns som ett fragment.
När det gäller hans ålder, kan vi bortse från den. Han var 54 år men eftersom kunde bli manisk, spelar åldern ingen roll när vi försöker bedöma om han kunde vara inblandad i da Costas död, parteringen av kroppen osv.
Under vissa perioder hade han "superkrafter", som maniker har. Han hade tillgång till batterier som friska människor inte har.
Var han manisk på sommaren 1984, kan vi lätt dra av 20 år på hans ålder. Maniker är extremt energiska och vitala - tills de kraschar.
När det gäller hans ålder, kan vi bortse från den. Han var 54 år men eftersom kunde bli manisk, spelar åldern ingen roll när vi försöker bedöma om han kunde vara inblandad i da Costas död, parteringen av kroppen osv.
Under vissa perioder hade han "superkrafter", som maniker har. Han hade tillgång till batterier som friska människor inte har.
Var han manisk på sommaren 1984, kan vi lätt dra av 20 år på hans ålder. Maniker är extremt energiska och vitala - tills de kraschar.
Jag fick svar från arkivet i fredags. De kan inte hitta några fler förhör med Fahlström än de som redan lämnats ut. Jag har även efterfrågat förteckning över föremål funna vid husrannsakan hos Fahlström, men inte heller någon sådan har arkivarierna kunna hitta, vilket känns extremt konstigt! Men vi kan inte utesluta att en förteckning faktiskt existerat men helt enkelt förkommit eller felsorterats.
Läkaren med "elektriska verktyg"
Beträffande den läkare som enligt Per Lindeberg ska ha haft "flera elektriska verktyg" och som ska ha yttrat "Vem kan strypa en sådan skönhet?" när han förevisades fotot på CdC, så har jag kontaktat Per Lindeberg för att få läkarens namn. Per svarade mig faktiskt, men skrev att han tyvärr inte kunde dra sig till minnes namnet. Möjligen kunde läkaren enligt Per haft ett "mellanöstern-klingande namn". Men han lovade samtidigt att höra av sig ifall namnet skulle poppa upp igen. Om någon som läser här känner till fler detaljer om denne läkare, hör gärna av er i PM eller mejl till noppigasockar@hotmail.com
Notering om väskan vid Atlasmuren och läkare i Atlasområdet
Angående väskan vid Atlasmuren och närheten till Fahlströms adress så har arkivarierna faktiskt hittat en notering på en vanlig papperslapp som visar att utredarna ändå uppmärksammade närheten mellan tipset om väskan och Fahlströms bostad. Noteringen är daterad den 29 oktober. Enligt arkivarierna är noteringen gjord av Allan Bäckström, men min första tanke är att handstilen är en kvinnas. Birgit Degermans? Handstilen har en mjuk och rundad karaktär, som jag minns var typisk för många tjejer under skolåren. Dessutom står det "uppgift av Bäckström", som om noteringen gjordes av någon som pratat med Bäckström, snarare än av Bäckström själv. Men jag kan ha fel. Det kan vara Allan som gjort noteringen. I vilket fall är det helt makalöst att man aldrig verkar ha återvänt till att höra Fahlström efter ett Teet släpptes ur häktet. Det är svårt att se detta som något annat än ett systematiskt bortprioriterande av alternativa gärningsmän.
Här är länk till noteringen om väskan och Fahlström: https://www.dropbox.com/scl/fi/7bm2r9cg4bobawhriify1/Notering-om-v-skan-vid-Atlasmuren-och-l-kare-29-okt-1984.pdf?rlkey=y9lo426gxlo11hjnyp0w19l1o&st=21cdch dv&dl=0
.